TUDÁS és TANULÁS a szervezetben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Komplex Instrukciós Program
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Szervezeti tanulás Előadás áttekintés
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Nyílt napok látogatottsága
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A munka világával kapcsolatos tudás
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Behaviorizmus (előzmények)
Személyiséglélektan I.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Tudástranszfer egyetemi városokban
Harmadik előadás.
Szervezetfejlesztési Program
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
Polányi Mihály tudásfogalma és helye a filozófiatörténetben
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Tanuló szervezet.
Managerek éjszakája.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Minőség menedzsment 6.előadás
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
VII. Szervezeti kultúra
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Innováció az oktatásban – szakmai konferencia Szabó Mária szeptember 22. Az oktatási és a szakpolitikai gyakorlat - műhely.
SZERVEZETI MAGATARTÁS III.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
T UDÁSBÁZISOK ALKALMAZÁSA. A TUDÁSBÁZISOK FOGALMI KERETEI fogalmi meghatározása nem egységes sem Európában, sem a tengerentúlon oktatási értelemben gazdasági,
“Tudásprofil változása” Németh Gergely Szervezetpszichológus COVΛ - BKF.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Tantervelmélet Kaposi József.
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Módszertani alapismeretek
TANULÓSZERVEZETEK, SZERVEZETI TANULÁS
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szervezeti tanulás: elméleti keretek i.
Tudásmenedzsment. Mi a tudás valójában?
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tudásmenedzsment. A „tudás” definiálása.
Előadás másolata:

TUDÁS és TANULÁS a szervezetben Készítették: Rigó Kitti Markó Brigitta

„ a TUDÁS képesség a cselekvésre” /Polányi-Sveby/ Polányi alapján, Sveiby megfogalmazásában a tudás képesség a cselekvésre. Ez egyfajta összetett hierarchiának tekinthető, ahol a képesség van legalul (ez a leginkább mindennapos), ezután következik a kompetencia, majd legfelül található a szakértelem (legritkábban előforduló).

Mi a tudás? TUDÁS REJTETT TUDÁS MEGJELENITETT TUDÁS: -BEÁGYAZOTT INFORMÁCIÓK ADATOK REJTETT TUDÁS MEGJELENITETT TUDÁS: -BEÁGYAZOTT -EGYÉTELMŰ

Hol a tudás manapság? MUNKAVÁLLALÓK 42% PAPÍR DOKUMENTUMOK 26% ELEKTRONIKUS ADATÁLLOMÁNY AZ INTERNETEN 12% ELEKTRONIKUS DOKUMENTUMOK 20%

Tudás alapú szervezet jellemzői: Vezetés coaching A szervezeti struktúra laposabb több csoport tudásmunkásokkal Szervezeti kultúra: bevonó,jutalmazó,innovatív Elektronikus vitafórumok, webkeresők 1)Vezetés: a teljesitmeny a cel felé halad, amelyet a vezetok viselkedesukkel tamogatnak(caching) 2)A szervezeti struktúrára a lapsabb szerkezet jellemzo: Tobb szakertoi és projet csoport dolgozik, valamint kozponti tudásmenedzsment csoportot hoznak lére tudásmunkásokkal,akik az infokat rendszereik,szervezik es masik szamara elerheto formara hozzák. 3)A szervezeti kultúra bevono,tudásbarát,mely elismeri es jutalmazza a tudást, a képzések rendszeresek és természetesek,fontosabb a tapasztalat a szaktudás a gyors innovácios kepesség fennntartása mint a hierarchia megléte. 4)Rendelkezésre állo és mukodoképes „tudás infrastruktura”:elekrtonikus vitaforumok,konyvtárak,web keresok

3 alap tudásfolyamat: 1) Vm hozzáadott étéket ad a meglévőhöz 2) Infót megszerez/létrehoz rendszerezielosztja 3)Alkalmazza : DINAMIKA Dawson 2000 „szervezet tudásképessége” 1)Valamilyen hozzáadott értéket ad a meglévo infohozhitelesit es elemez,hozzáférhetové tesz,szabályozza 2)Az infot létrehozza,megszerzi rendszerei elosztja 3)A tudást alkalmazza az uzleti kontextusban Hatékonyság dinamika a kulcszo a sikerhez Dawson 2000 ben ezt nevezte szervezet tudásképességének

TUDÁS FAJTÁI TACIT (REJTETT, HALLGATAG) Gondolati modellek, meggyőződések, ritkán kommunikáljuk EXPLICIT (KIFEJEZETT) Pl. :szabadalmak, adatbázisok TACIT: -NEM TAGOLT, -GAZDAG OSSZETETT -,NEM DOKUMENTÁLT, -HASZNÁLAT KOZBEN ALIG FIGYELHETO MEG -,ÉPPEN EZERT RACIONÁLISAN ALIG TANULHATO. GONDOLATI MODELLEK ,MAGÁTOL ÉRTETŐDŐ meggyőződések alkotják, amelyeket nehéz szavakba önteni,éppen ezért ritkán kommunikáljuk egymás között. Csak azt értékelik ,az fontos, ami stratégiai szempontból hasznos lehet,ami a célok elérését segiti pl: Ikebana készites kiemelkedo ismerete ,kulonleges igenyu viragcsokrokat keszitenek egyeni megrendelesre Explicit: A tárgyiasulásban érhető nyomon,ilyenek pl: szabadalmak, márkák, adatbázisok, jól dokumentált,ezért jól tanulható

TUDÁSSPIRÁL: KIPRÓBÁLÁS, TAPASZTALAT TACIT RÖGZÍTÉS ,ÉS KÖZÖSSÉ TÉTEL TANULÁS Tanulás: modellek és összefuggések megismerése KIPRÓBÁLÁS GYAKORLÁS TAPASZTALATSZERZÉS,visszacsatpolásopk beépítese az egyéni működésbe Rögzítés közössé tétel:felismerések,módszertanok,gyakorlatok leirasa,ujrafelhasználható tapasztalaatok rögzitese Tudásbázis használata: explicit tudás tárolása,keresése,ujrafelhasználása,kombinalasa EXPLICIT TUDÁSBÁZIS HASZNÁLATA

Tudásmenedzsment „láthatóvá tenni a láthatatlant” Alapja az innovációnak ~fenntartható versenyelőny  az ÚJ tudás létrehozásának bátorítása és  a MEGLÉVŐ tudás alkalmazásának ösztönzése

Tanulás fogalma A tanulás egy alapvető magatartási folyamat, amely a gondolkodás és a magatartás fejlesztését és módosítását eredményezi. A tanulás tehát olyan viszonylag állandó magatartásbeli változás, amely a tapasztalás révén jön létre .

Tanuló szervezet - Szervezeti tanulás Tanuló szervezet: olyan közösséget jelent, ahol az egyének törekednek képességeik folyamatos kiterjesztésére, új gondolkodásmódok támogatásban részesülnek, az emberek a közös tanulás képességének elsajátításában is motiváltak. Szervezeti tanulás :úgy jön létre, hogy a szervezet tagjai elemzik megfigyeléseiket, a tapasztalataikat (a hibákból tanulnak a legtöbbet), és azt megosztják egymással  a szervezet magatartásának megváltozása, amely kollektív tanulási folyamat.

Tanuláselméletek E. T. Hall : informális tanulás a formális tanulás tervszerű vagy szakmai tanulás Pavlov: klasszikus kondícionálás Skinner: operáns kondícionálás

Tanulás elméletek Argyris : egyhurkos vagy alkalmazkodó tanulás kéthurkos vagy változtató tanulás

Egyhurkos, kéthurkos tanulás

Kolb féle tanulási stílusok Az információ felvételére vonatkozó jellemzők, észlelés: KT = konkrét tapasztalatokon alapuló tanulás AE = Absztrakt, elméletalkotó Információ feldolgozására vonatkozó jellemzők, feldolgozás RM = reflektív, megfigyelő AK = aktív kisérletező

Tudásjellemzők

Tanulási stílus és a szakmák

Tanulás menete Kolb alapján Miért tanuljuk az adott anyagot? Melyek a kulcspontjai a témának? Hogyan használhatjuk fel a témában megszerzett tudást? Milyen, más összefüggésben is érvényes következtetéseket vonhatunk le ezekből a tartalmakból?

Hivatkozások Polanyi, Michael: The tacit dimension. London, Routledge, 1996. Steve Denning: How storytelling ignites action in knowledge-era organizations. London, Butterworth, 2000. CIO Magazine, www.cio.com April 2000 Barclay, R.O., Murray, P.C. Knowledge management, in: Knowledge Praxis, 1997 World Development Report: Knowledge for Development. World Bank, 1998-99, Washington D.C. Wilson,T.D.: The nonsense of „knowledge management”. 2002.  

a Köszönjük figyelmet! Rigó Kitti Markó Brigi