„Good practice” Tehetség-menedzsment a MOL és a TMI együttműködésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Első az egyenlők között – Key Account Management Összeállította: Kelemen György MAN Roland Magyarország Kft.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
1 A „B oldalon” is vannak jó számok, avagy kivezetés a munka világából coaching segítségével Életutak – generációk – ünnepek Szakmai konferencia ISBN:
Minőségmenedzsment alapelvek
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
2002. Július 10. HR CLUB. I.Alapítás:1977, North Carolina II.központ: Tampa, Florida III.5 kontinens, 15 ország, 42 call center IV.közel munkatárs.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Euromenedzser 1 2 VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK A szervezeti kultúra-váltás tanácsadói tapasztalatai két magyarországi esettanulmány alapján.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Országos nagykereskedelmi menedzser
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

„Good practice” Tehetség-menedzsment a MOL és a TMI együttműködésében Figyelő konferencia 2004. Október

Miről lesz szó? X generációs tehetségek Kitekintés a nagyvilágba Megtartó tényezők Út az FTP-ig Az FTP céljai, felépítése, program elemek Tapasztalatok 3 szemszögből Jövő Veszélyek, dilemmák És ha nem a MOL?

X generáció (25 – 40 év közöttiek) Fiatal tehetségek Felsőfokú végzettségűek Vállalat számára fontos tudás, készség, képesség, hozzáállás birtokában vannak Min. 2, de akár 10 év tapasztalat, bizonyítás Vezetői, szakértői potenciállal rendelkeznek A magyar specialitásokat figyelembe véve ők jelenleg az „X3 és X4 generáció” képviselői!

X Generáció jellemzői: Negatív sztereotípia: Felelőtlenek, nem megfontoltak Felszínes tudásúak Tapasztalatlanok Szemtelenek Nem lojálisak Odébb állnak, mielőtt kötelezettségüket teljesítenék Pozitív látásmód: Tanulással, folyamatos növekedéssel és valódi hozzájárulással saját kiteljesedésükre és piaci értékük növelésére törekednek Minden feladat egy tanulási élmény számukra Kreativitás és hatékonyság forrásai

Egy tipikus X generációs hang: „Azzal az attitűddel rendelkezem, hogy amíg folyamatos kihívások elé állítanak és ez karrier céljaim elérése felé vezet, addig maradok a vállalatnál. Ha nem, tovább állok. Ez nem a lojalitás hiánya, hanem magam és karrierem menedzselése.”

Az X Generáció igényei Karrierbiztonság vs. Munkahelybiztonság El nem vehető készségek, tapasztalatok, tudás megszerzése Önállóság, Felelősség, Kihívás, Hibázás, Tanulás - Támogatással Karrierfejlődés rendszeres felülvizsgálata „Egyensúlyt most, ne 60 évesen!” Folyamatos, azonnali, őszinte, konstruktív visszajelzés!

Az X generáció jön és marad, ha A munka és a kultúra támogatja a folyamatos tanulást A mentorok és a szervezet vezetői példamutatóan vezetnek A vállalat lehetőséget biztosít az X generációs munkavállalóknak a sokoldalú munkára, sokszínű életre.

Kitekintés a nagyvilágba 732 különböző gazdasági szektorba tartozó, változó méretű, angol szervezet HR szakemberének megkérdezésével készített 2003-as CIPD felmérés eredményei: (A Chartered Institute of Personnel and Development, London)

Stratégia, alapok 13 % tölti inkább kívülről fel a vezetői pozíciókat 48 %  formális KM stratégia 90 %-nál azonosítják a kulcs munkatársakat 26 % von be minden munkatársat 30 % fejleszti a tehetségeit átlagosan Pénzügyileg sikeres cégek: 83 %-ban Forrás: CIPD

Célok Karriermenedzsment célok (a programok 50 %-ánál): a jövő vezetőinek felkészítése, kulcs munkatársak megtartása, szervezeti változások támogatása Célok és tevékenységek összhangja 50 %-ban valósul meg Elégedettség mértéke az adott KM-el 57 % Forrás: CIPD

Felelősség Felelős: HR (38 %), egyén (32 %) 34 %-os felsővezetői elkötelezettség A közvetlen vezetők 56 %-a nem veszi komolyan 5 % képzi vezetőit munkatársai karrier fejlődésének támogatására Forrás: CIPD

Leggyakoribb gyakorlatok Nyitott belső álláspiac Teljesítmény és fejlődés rendszeres értékelése Informális támogatás a vezetőtől, vagy a HR-től Leghasznosabbnak tartott gyakorlatok: AC/DC Fejlesztési programok

Szalagcímek „A stratégiáknak meg kell óvni a tehetségek kirepülését.” (Financial Times) „A tehetségek vonzása és megtartása az európai top vezetők a legfőbb gondja” (Conference Board Magazine) „A skótok megmondták: készséghiány rontja a gazdaság teljesítményét” (People Management) „A munkanélkülisége ráta 27 éves mélyponton.” (Financial Times) „A tehetségek keresése a HR vezetők legégetőbb feladata” (Personnel Today)

2010-re szakértő hiány várható a munkaerőpiacon! „Ha egy vállalat sikeres akar lenni a tehetségekért folytatott küzdelemben, a tehetséggondozást égető vállalati prioritássá szükséges emelnie!” 77 amerikai nagyvállalat 6400 vezetőjének megkérdezése és 20 esettanulmány lefolytatása után: (Chambers, Mc Kinsey, USA)

„Miért akarna nálunk dolgozni egy fiatal tehetség?”

Vonzó ill. megtartó tényezők

Előzmények Az FTP főbb céljai: Vezetői utánpótlás fejlesztése Kultúraváltás elősegítése

A program fő elemei Azonosítás Kiválasztás Felkészülés, tervezés Vezetői Fejlesztés (szponzor, coach) Képzési és tréning programok Fejlesztés on-the-job (3-6 havi rotáció) Támogató rendszerek Értékelés, nyomon követés

A program szereplői - feladataik Fiatal tehetségek (FTP-s) Szponzorok (divízióvezetők/ funkcionális igazgatók, munkáltatói jogkört gyakorlók ): 26 vezető vállalt szponzori feladatokat Mentorok 4 területen történt mentor kijelölés, akik végig támogatták a munkatársaink fejlődését Coach-ok (adott feladat irányítására kijelölt vezetők): több, mint 100 vezető támogatta a rotációs programot HR szervezet (Kompetenciafejlesztés, Humán Partnerek) A HR szervezet munkatársai a program valamennyi szereplője számára biztosították a program működéséhez szükséges szakmai támogatást.

Képzési és tréning programok Csapatépítés Vezetői és általános készségfejlesztő tréningek (leadership, delegálás, csapathatékonyság, prezentációs, időgazdálkodás, stb.) Outdoor program Egyéni felmérés + visszajelző beszélgetés Gazdasági képzések – mini MBA (Pénzügy, Stratégia, HR, Marketing, stb.) Esettanulmányok, projekt feladatok Vállalati működés megismerése az adott témában (szervezet vezetője ad elő)

On-the-job fejlesztés Gyakorlati munka On-the-job fejlesztés Rotáció: Kihívást jelentő feladatok kijelölése, magas színvonalú megoldása és értékelése az időszak végén A programot a vezető alakítja ki az FTP-s munkatárs bevonásával Projektekben való részvétel Rendszeres visszajelzés a program során Koncentrált értékelés az egyes szakaszok végén

Vezetői fejlesztés Szakmai és vezetői fejlesztés a coach (irányításra kijelölt vezető) által (napi-heti visszacsatolások) Rendszeres vezetői készségfejlesztés a szponzor által (havonta-kéthavonta személyes találkozás az FTP-s résztvevővel) Minden időszak végén részletes értékelés (az értékelés szabja meg a következő időszak fejlesztendő kompetenciáit is)

Tapasztalatok Kiválasztás Jelölés vagy jelentkezés Versenyistálló vs. kellemes atmoszféra? Lehetséges kimenetek – hasznok, kockázatok Kommunikáció Feltételek és elvárások rögzítése Felsővezetői támogatás Elvárás menedzsment

Tapasztalatok A 3 pillér és még, amit kaptunk Képzések – gyakorlati jelleg Készségfejlesztés – újdonságtartalom és gyakorlás Rotáció – tényleges munka, kihívás Megjelenési lehetőségek a felsővezetés előtt Csapat és kapcsolati háló

Tapasztalatok Amit a rotáció megmutatott Motiváció – Karizmatikus vezető kerestetik! Megtartás – kihívó feladatok Teljesítményértékelés Mi jön a vége felirat után? Tényleges utánpótlás bázis Ha épp nincs pozíció Tudjuk, hogy mire várunk! Ne legyen visszalépés a feladatok színvonalában!

Értékelés, eredmények mérése Rendszeresen, 3-6 havonta végzett egyéni teljesítményértékelések rögzítése A kompetenciák fejlődésének értékelése Az FTP-sek coachingolását végző vezetőknél a feladat szerepeltetése a TMR célkitűzések között A program végén vezetői beosztást kapottak aránya – 50 % (FTP1: 29-ből azóta 12 vezető + 6 vezető szakértői besorolással; FTP2: most 18-ból 5 + 1) A programból kimaradók aránya (FTP1: 20 %, FTP2: 10 %) MOL-ból távozó FTP-sek aránya: 15 %

Jövőbeni tervek Változások a rendszerben Az integrált működés vezető utánpótlásának biztosítása Új program – új kihívások

„Vigyázat mélyvíz, úszómester nincs!” Veszélyek Elkötelezettség, lojalitás TM ideális hatóiránya „Vigyázat mélyvíz, úszómester nincs!” Kiképzem, majd elmegy Készség, képesség, tudás

Dilemmák Kinek az érdeke? (felsővezetés vs. közvetlen vezetők) Kinek a felelőssége? (egyéni vs. osztály vs. szervezeti) Mi a célja? (azonosítás és megtartás vs. fejlesztés) Kikre terjed ki? (mindenkire kiterjedő vs. kulcs munkatársak) Hogyan történik a kiválasztás? (pull-jelentkezés vs. push-kijelölés) Mi a megtérülése? (on-the-job vs. off-the job)

A siker záloga A CIPD felmérés alapján Idő és pénz ráfordítás Formalizált stratégia Felépített, bevezetett rendszer Felkészített vezetők Elkötelezett felső vezetők Hatnak a közvetlen vezetők hozzáállására Erőforrás felett rendelkeznek Képesek a humán stratégiát beépíteni

Amivel ezt mi kiegészítenénk Elkötelezettség demonstrálása (pl. részvétellel) Közvetlen vezetők megnyerése, érdekeltté tétele (nemcsak fejlesztése) Világos kommunikáció, várakozások menedzselése Momentum fenntartása X generációhoz megfelelő partner

És ha nem a MOL? Projektmenedzsment Szervezet, karriermen. gyakorlat feltérképezése Karrier/Tehetség-menedzsment program testreszabott kialakítása Tehetségek kiválasztása Kulcs kompetenciák azonosítása Megtartó elemek Fejlesztő elemek - on-the-job - off-the-job Partnerek kiválasztása Tehetségek, kulcs munkatársak azonosítása Szereplők felkészítése Értékelési rendszer Támogató rendszer Célok, elvek meghatározása Projektmenedzsment

Étlap Megtartó elemek: Kihívó feladat Felelősség Vezetői támogatás Javadalmazás Kommunikáció Kapcsolatok Lehetőségek Fejlesztő elemek: On-the-job: - Stratégiai projektmunka - Rotáció Egyéni feladatok Off-the-job: MBA Nyelvi képzés Szakképzés Általános készségfejlesztés Vezetői készségfejlesztés Csapatépítés Egyéni készség vagy személyiség fejlesztés

Köszönjük figyelmüket! „Gondolt-e már arra, hogy az Y Generáció már kopogtat?” 2 év múlva várjuk Önöket az Y Generáció TM előadásán!