A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége Módszerek; helyszínek, területek
A diákok megismerése Személyiség: szerepek összessége Diák-szerep – komplementer szerepek és értelmezési lehetőségeik – szocioökönómiai státusz: lakhely – jellemzői; anyagi helyzet – foglalkoztatottság; szülők iskolai végzettsége – domináns nevelői stílus; testvérek száma; „sorszám” a testvérek között; saját szoba – sarok; egészségügyi problémák (gyógyszerek, gyógytorna, fogyaték…) – tanulás: tanulási attitűdök; iskolai motiváció – teljesítménymotiváció; tanulási szokások – stratégiák; domináns tanulási stílus, kognitív stílus; szorongás – kognitív folyamatok: figyelem; emlékezet, gondolkodás; olvasási képesség
A diákok megismerése – érzelmek: domináns hangulat; érzelmi kontroll; differenciált érzelmek; – motiváció: teljesítmény-motiváció típusa; extrinzik – inrinzik – akarati sajátosságok (kitartás, szorgalom, akaraterő; frusztráció-tűrés; állóképesség) – szociális kapcsolatok: szociometriai felmérés – népszerűség; csoportszerep; egyéni képességek tantárgyakon kívül Személyiség-lap Milyen módszereket, milyen típusú feladatokat, motivációt alkalmaztam, milyen eredménnyel, milyen személyiség-sajátosságok, hogyan változtak,, volt-e szükség nevelési tanácsadó, iskolapszichológus bevonására; külső-belsőkontrollos-e a diák… Pedagógiai véleményezés: rendőrség, gyámhatóság, bíróság (intézmények) kérheti (változó szempontok).