Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
02a3 Hildesheim Medieval wheel chandelier, the largest and oldest in Europe.
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria A Pécsi Bazilika.
Mindenszentek temploma Pécs
Matematika az építészetben
Gótikus művészet (XII-XV. század)
(középszintű érettségihez)
A város Katedrálisa Városnézés: Temesvár és környéke Városnézés: Temesvár és környéke.
Gótikus építészet sz. A „gótikus” elnevezés a reneszánsz korából származik, mint a csúcsíves stílus elítélő értékelése. 6. tétel.
Román stílus jellemzői(formákban):
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Középkor ,,A sötét középkor’’.
A középkor művészete Nyugat-Európában
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
A reneszánsz művészet; előtte
A reneszánsz.
Dolgozat - GÓTIKA.
Emberi válaszutak a művészettörténetben A középkor
Az építészet a matematikában
DIJONI OLTÁR.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
B arokk, mint művészettörténeti stílus
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
JERUZSÁLEM Zene : El Violinista.
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
Molnár András bemutatja. MÁRIA-TEMPLOM A XIII. SZÁZADBAN ÉPÜLT, MAJD A XIV. SZÁZADBAN ÁTÉPÍTETTÉK - GÓTIKUS STÍLUSBAN.
M Ű V É S Z E T.
Le Puy en Velay egy festöi városka középkori hangulattal. Auvergne-ben, Franciaország felsö-Loire körzetében. FRANCIA Le Puy en Velay.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
San Vitale, Ravenna, 570.
ismétlő feladat: egy korstílus jellemzői
A gótika, sz..
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
A román kor (romanika) művészete
Középkori szerzetesrendek
Ókeresztény Sírkamrák
Készítette: Domján Gáborné
Jellemezze az alábbi példát alapul véve a korakeresztény templomalaprajzot és tömegformálást, mutasson rá az általánosságokra és az egyedire.
Keleti végeken… arandria.multiply.com 2009 szeptember.
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A világ egyik legromantikusabb városa,amely a divat, és a kultúra terén talán a legtöbbet kínálja nekünk. Festőket, szobrászokat, zeneszerzőket,és írókat.
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
02:233 Tartalom 1. Püspöki építkezések – Királyi alapítású szerzetesi építkezések – Kegyúri alapítású szerzetesi építkezések – Félköríves szentélyzáródású.
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
Hétköznapi élet a XI-XIII. században.  A lovagi életmód  A 11. sz. alakul ki,   volt erős központi hatalom Európában  Arisztokrácia feladata volt.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Középkor Képei: Román Stílus
BÚTORTÖRTÉNET 1.2.
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
A rendi monarchiák kialakulása
A romanika művészete Nyugat- Európában
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A középkor zenéje ( ). ~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás.
Középkori műveltség.
SZENTKERESZTHEGYI ZARÁNDOKÚT
Keleti végeken… 2009 szeptember arandria.multiply.com.
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Előadás másolata:

Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.

Carcassone. XIII. század vége

Siena, XIII. század

A gótikus templomépítészet teológiai háttere Európa: a XII. sz.-tól gazdasági prosperálás – új, városi keresztény művészet születése (katedrális: püspöki székhely Gótika kialakulása: Észak-Franciaország A teológia az ihlető: Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész misztikus fényteológiája (VI. sz-i szíriai görög nyelvű ókeresztény irat) – a latin fordítást a Saint-Denis kolostorban őrizték Suger a belső térről: "Fényes a csarnok már, tündöklik közepén. / Mert fénylik, ha a fényeshez kötöd azt, ami fénylő, / Mely kormányzásunk idején épült fel egészen, / S aki élén állt, én vagyok az, Sugerus." Párizs, Saint-Denis kolostortemplom, Gádorfal és rózsaablak. Kora-gótikus építészet.

„Fénnyel komponált tér” Reims, XIII. sz eleje

A gótikus konstrukció: három fő építészeti elem 1. Csúcsív: a gótika jellegzetes boltozati és homlokzati formaeleme 2. A keresztboltozási technika 3. a boltozatot tartó támív- támpillér Eredmény: a templomépület – vázrendszer, Az ablakokkal áttörhető vékonyabb falakból áll Leóni katedrális, keleti hajó apszisa, XIII –XIV. sz.

Toulouse, St.-Sernin, XII. sz. 1., 2. A dongaboltozatos romanika és a csúcsíves keresztboltozatos gótika belső térképzése Toulouse, St.-Sernin, XII. sz. Amiens, Notre Dame, XIII. sz.

3. A támív – támpillér rendszer A boltozat terhelését külső tartó szerkezetre, a főhajó falára merőlegesen kiképzett támpillérekre vezetik át a támívek segítségével A párizsi Notre Dame katedrális támívei és támpillérei

Beauvais, Notre Dame katedrális 1225 –1247

Chartres, Notre Dame katedrális, újjáépítés: 1194–1220

Chartres, Notre Dame katedrális Pillérköteg A főhajó bordás keresztboltozata A boltívek folytatódása a falpillérekben (a templomépületen kívül támpillérekben Alaprajz: három hajós bazilika, keresztboltozatok – támpillérek rendszere Keleti tájolású szentély; szentélykörüljáró, kápolna koszorú K NY

Chartres, a déli és északi kereszthajók üvegablakai

Chartres, Notre Dame katedrális, a Tanító Krisztus szobra a déli kereszthajó kapuzatán

Párizs, Saint Chapelle, 1243–1248. IX. Lajos királyi kápolnája

Reims, Notre Dame katedrális. XIII. sz. I. fele

Ábrázoló művészet (szobrászat, festészet) XIII. sz.: az evangéliumi jelenetek átélt megjelenítésének igénye a kolduló rendeknél: ferences, domonkos rend „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” (Szt. Bonaventúra) idézi: Gombrich: Miről szólnak a képek? Balassi Kiadó. 1999. 76.o.

XIII. sz. közepe. Reims, Mária-kapu

Reims, Mária kapu. Angyali üdvözlet; Vizitáció. XIII. sz. közepe

Reims, Mária kapu, Bemutatás a templomban. XIII. sz. közepe

A „Mosolygó Angyal” Reims, Notre Dame katedrális

Gótikus oszlopfő Ádám szobra. Párizs, Notre Dame, 1260 k.

Claus Sluter: Dijon, Karthauzi kolostor-kapu. 1390 k.

A román és a gótikus stílusú festészet Rogier van der Weyden. Királyok imádása triptichon. XV. sz.

Felső-Rajnai mester: Paradicsomkert. 1410 k.

Enguerrand Charonton: Mária megkoronázása. 1460 k.

Enguerrand Charonton: Avignoni Pieta. 1470 k.

Világi (mitológiai / lovagi) tematika A természet kertje. XV. sz. Szívét feljajánló lovag. 1400 k.

Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve. 1415 k.