Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
Carcassone. XIII. század vége
Siena, XIII. század
A gótikus templomépítészet teológiai háttere Európa: a XII. sz.-tól gazdasági prosperálás – új, városi keresztény művészet születése (katedrális: püspöki székhely Gótika kialakulása: Észak-Franciaország A teológia az ihlető: Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész misztikus fényteológiája (VI. sz-i szíriai görög nyelvű ókeresztény irat) – a latin fordítást a Saint-Denis kolostorban őrizték Suger a belső térről: "Fényes a csarnok már, tündöklik közepén. / Mert fénylik, ha a fényeshez kötöd azt, ami fénylő, / Mely kormányzásunk idején épült fel egészen, / S aki élén állt, én vagyok az, Sugerus." Párizs, Saint-Denis kolostortemplom, Gádorfal és rózsaablak. Kora-gótikus építészet.
„Fénnyel komponált tér” Reims, XIII. sz eleje
A gótikus konstrukció: három fő építészeti elem 1. Csúcsív: a gótika jellegzetes boltozati és homlokzati formaeleme 2. A keresztboltozási technika 3. a boltozatot tartó támív- támpillér Eredmény: a templomépület – vázrendszer, Az ablakokkal áttörhető vékonyabb falakból áll Leóni katedrális, keleti hajó apszisa, XIII –XIV. sz.
Toulouse, St.-Sernin, XII. sz. 1., 2. A dongaboltozatos romanika és a csúcsíves keresztboltozatos gótika belső térképzése Toulouse, St.-Sernin, XII. sz. Amiens, Notre Dame, XIII. sz.
3. A támív – támpillér rendszer A boltozat terhelését külső tartó szerkezetre, a főhajó falára merőlegesen kiképzett támpillérekre vezetik át a támívek segítségével A párizsi Notre Dame katedrális támívei és támpillérei
Beauvais, Notre Dame katedrális 1225 –1247
Chartres, Notre Dame katedrális, újjáépítés: 1194–1220
Chartres, Notre Dame katedrális Pillérköteg A főhajó bordás keresztboltozata A boltívek folytatódása a falpillérekben (a templomépületen kívül támpillérekben Alaprajz: három hajós bazilika, keresztboltozatok – támpillérek rendszere Keleti tájolású szentély; szentélykörüljáró, kápolna koszorú K NY
Chartres, a déli és északi kereszthajók üvegablakai
Chartres, Notre Dame katedrális, a Tanító Krisztus szobra a déli kereszthajó kapuzatán
Párizs, Saint Chapelle, 1243–1248. IX. Lajos királyi kápolnája
Reims, Notre Dame katedrális. XIII. sz. I. fele
Ábrázoló művészet (szobrászat, festészet) XIII. sz.: az evangéliumi jelenetek átélt megjelenítésének igénye a kolduló rendeknél: ferences, domonkos rend „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” (Szt. Bonaventúra) idézi: Gombrich: Miről szólnak a képek? Balassi Kiadó. 1999. 76.o.
XIII. sz. közepe. Reims, Mária-kapu
Reims, Mária kapu. Angyali üdvözlet; Vizitáció. XIII. sz. közepe
Reims, Mária kapu, Bemutatás a templomban. XIII. sz. közepe
A „Mosolygó Angyal” Reims, Notre Dame katedrális
Gótikus oszlopfő Ádám szobra. Párizs, Notre Dame, 1260 k.
Claus Sluter: Dijon, Karthauzi kolostor-kapu. 1390 k.
A román és a gótikus stílusú festészet Rogier van der Weyden. Királyok imádása triptichon. XV. sz.
Felső-Rajnai mester: Paradicsomkert. 1410 k.
Enguerrand Charonton: Mária megkoronázása. 1460 k.
Enguerrand Charonton: Avignoni Pieta. 1470 k.
Világi (mitológiai / lovagi) tematika A természet kertje. XV. sz. Szívét feljajánló lovag. 1400 k.
Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve. 1415 k.