Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
New York - „Neue Galerie” A képtár, mely Manhattan szigetén egy 1914-ben épült neoklasszicista városi villában található, a XX. századi német és osztrák.
Advertisements

Pablo Diego José Santiago Francisco de Paula Juan Nepomuceno Crispín Crispiniano de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso október.
Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Avantgard Európában 1945 előtt
Művészet By: Turi Krisztina.
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
A századforduló művészetei
Az avantgárd irodalma.
T.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Modernizmus és várostervezés
Klimt: A csók
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Hugo Ball a Cabaret Voltaire-ben. Zürich, 1916.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Ismered?.
Historizmus.
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Magyar művészet 1945 előtt.
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Expresszionizmus 31/A.
T.
A SZECESSZIÓ.
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
Szigorlati képanyag válogatás 100 kép tavasza
James Ensor: Intrikusok, 1911.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
A korai avantgárd és a film
Jean Baptiste Perrin ( )
Paul Adrien Maurice Dirac ( )
Arnold Johannes Wilhelm Sommerfeld ( ) –tudatosítja és felhasználja, hogy a h mechanikai hatás dimenziójú (1911) Millikan –a fényelektromos hatás.
Németország és Kelet-Közép-Európa
Posztimpresszionizmus
Alfons Mucha A csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként ben Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
A szecesszió művészete
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
A SZECESSZIÓ.
a kubizmus kubus = kocka
A valóságig és tovább. A kubizmus Picasso Braque Gris Léger Delaunay Metzinger Duchamp Laurens Lipchitz González Duchamp- Villon Archipenko Gaudier- Brzeska.
BÚTORTÖRTÉNET ARTS AND CRAFTS MŰVÉSZET ÉS KÉZMŰVESSÉG.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
SZECESSZIÓ
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
Előadás másolata:

Szecesszió: 1890 – 1914 Secessio lat. ‘kivonulás’ (Art Nouveau, Jugendstil, Modern Style) Új, igényes, dekoratív művészet – szembenállás az ipari technológia tömegtermékeivel Valamennyi képző- és iparművészeti ágat átfogó, egységes stílus: összművészet Gaspar Homar: Intarziás bútor Gaudi: Sárkány-kút. Louis Majorelle: Lépcsőkorlát

Joseph Maria Olbrich: A bécsi, Secessionsgebäude. 1898. Joseph Maria Olbrich, Bécs Joseph Maria Olbrich: A bécsi, Secessionsgebäude. 1898.

A Van Eetvelde-ház belső tere, 1895. Victor Horta, Brüsszel A Van Eetvelde-ház belső tere, 1895. A Tassel ház lépcsőháza, 1893.

Antoni Gaudi, Barcelona Casa Batllo, 1907. Sagrada Familia templom

Reök-palota Magyar Ede, 1907. A magyar florális szecesszió legjelentősebb alkotása Mozgalmas felületképzés Dekoratív homlokzatképzés (növényi ornamentika)

A szecesszió építészete Szegeden- XX. század eleje Gróf palota Deutsch palota

A japán művészet hatása – Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX A japán művészet hatása – Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX. sz. I. fele)

A szecesszió festészete Gustav Klimt: A csók. 1907. Alphonse Mucha: A tavasz. 1896.

A MODERN FESTÉSZET IRÁNYZATAI Henri Matisse – a fauve-izmus (fauve ‘vadak’) A látvány átlényegítése, A kép dekoratív mintává alakítása Erőteljes, tiszta színek alkalmazása Síkhatás Olvasó lány. 1904. A vörös szoba. 1908.

Expresszionizmus (exprimere lat. ‘kifejezni’) 1905 –1920 Munch: Az élet tánca. 1900. Edvard Munch: Sikoly. 1894 Otto Dix: Katonák. 1916.

Max Beckmann: Az éjszaka. 1918 –1919.

Picasso korai korszakai (Párizs: kék, rózsaszín korszak – posztimresszionizmus, lírai expresszionizmus) Rózsaszín korszak (1905 –1907.) Az artista családja. 1905. Kék korszak (1901 –1904.) Az élet 1903.

A modern festészet: a reneszánsz valóságábrázolás elvetése. Fénykép – Festészet: „Minek kínlódjon a festő olyasmivel, amit a fényképezőgép lencséje is ilyen jól meg tud ragadni? … A fényképészet éppen jól jött, hogy megszabadítsa a festészetet mindenféle irodalomtól, anekdotától, még a témától is. Mindenesetre a témának egy bizonyos oldala ezután a fényképészet birodalmába tartozik. Hát nem az volna helyes, ha a festők élnének a visszanyert szabadságukkal, és valami mást csinálnának?” (Brassai: Beszélgetések Picassóval. Bp. 1968. Corvina Kiadó. 56.) Picasso Gipsztorzó. 1894. Picasso: Fernande. 1905. René Magritte: Ez nem pipa.

Mitchell: A képek politikája. JATEPress, 2008. 239.o.

A kubizmus – az első jelentős avantgárd irányzat Szakítás a hagyományos ábrázoló művészettel és esztétikai értékekkel Gombrich: „Kísérleti művészet” Művészeti forradalom Avantgárd ‘előőrs’ – a XX. század első felének modern stílusirányzatai: „izmusok” Kubizmus Expresszionizmus Futurizmus Dadaizmus Szürrealizmus Konstruktivizmus (XX. sz. II. fele: neoavantgárd) Picasso: Az avignoni kisasszonyok. 1907.

Picasso: Ambroise Vollard . 1910. ANALITIKUS KUBIZMUS 1908 –1911 Picasso: Nő körtékkel. 1909. Picasso: Ambroise Vollard . 1910.

SZINTETIKUS KUBIZMUS 1912–1915 Picasso: Falnak támasztott hegedű. 1913. Picasso: Csendélet nádfonat székkel. 1912.

George Braques: A portugál. 1911. Juan Gris: Az asztal. 1914.

Picasso korszakai: neoklasszicizmus (1915-től); Egyéni formanyelv kialakítása (1925-től) Az álom. 1932. Pánsíp. 1923.

1937 – Guernica – kubista, szürrealista, expresszionista stílusjegyek szintézise

Dadaizmus 1916–1922 – az antiművészet „A legborzalmasabb tiltakozás, magángerillaharc, tagadás” Tristan Tzara Dadaizmus 1916–1922 – az antiművészet Francis Picabia: Kannibál Dada manifesztum: „Valamennyiőtöket vád alá helyezték: álljatok fel! … Álljatok, mintha zászló volna előttetek. Vagy mintha a Dada előtt állnátok, mely az életet jelenti, és azzal vádol benneteket, hogy csak sznobizmusból tudtok szeretni, és akkor is csak úgy, ha nagyon drága” (Kassák: Izmusok. 104.) Ready Made „alkotások” (1913: Biciklikerék; 1917 „Forrás”) Man Ray: Önarckép. 1916. Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt. 1912.

Szürrealizmus (1922-től kibontakozó irányzat) André Breton: A szürrealizmus második kiáltványa. 1929. „Véssük eszünkbe, hogy a szürrealizmus eszméje egész egyszerűen lelkierőnk helyreállítása, ennek eszköze pedig a szédületes önmagunkba merülés, a rejtett zugok rendszeres bevilágítása, más helyek fokozatos elsötétítése, szakadatlan séta a tilos területeken.” (René Passeron: A szürrealizmus enciklopédiája. Bp. Corvina Kiadó, 1983. 302.) Marc Chagall: Koncert 1957. Joan Miro: Harlequin farsangja. 1925. Dali: Az emlékezet állhatatossága. 1931.

René Magritte: Fekete mágia. 1934. René Magritte: Kastély a Pireneusokban

Max Ernst: A menyasszony beöltöztetése. 1940. Yves Tanguy: A bebútorozott idő. 1939.

Bauhaus (német művészet iskola – a modernizmus jegyében: 1919–1933) Szakítás a historizmussal, és egyben a dekorativitás eszményeivel Funkcionalizmus Konstruktivizmus „Építészek, szobrászok, festők: vissza a kézművességhez!” Walter Gropius: Bauhaus manifesztum

Modern építészet XX. sz. Helsinki Philadelphia

Absztrakt művészet „Nonfiguratív”, „nonobjektív”: a felismerhető téma elutasítása, tiszta művészet: a tiszta színek lélektani hatása; formák ritmusa Vaszilij Kandinszkij (München) „színzenei” kísérletek Kandinszkij: Cím nélkül. 1923. Kandinszkij : Improvizáció No. 23.

Vaszilij Kandinszkij Kandinszkij: Gravitáció Kandinszkij: Vidám felemelkedés. 1923. Kandinszkij: Gravitáció

Paul Klee „Ha dolgaimnak olykor primitív látszata adódik, ennek magyarázata az az elvem, hogy redukáljunk mindent alig néhány fokozatra.” Vár és nap. Erdei gyümölcs. 1921.

Konstruktivizmus „Ez a stílus az egyetemest – minden dogok magvát – alkotja meg” Mondrian. (R. Bajkay Éva szerk.: A konstruktivizmus. Bp. 1979. 131.o.) De Stijl mozgalom „neoplaszticizmus” A harmónia matematikai, zenei mintát követő vizuális megvalósítása Piet Mondrián: Tableau II. (1921–1925) (Zürich, Max Bill-gyűjtemény) Piet Mondrián: Victory Boogie Woogie, 1944 (USA, Meriden)

Avantgárd szobrászat Archipenko: Álló alak. 1913. Naum Gabo: Lineáris konstrukció. 1938.

Brancusi: Pogány Madonna. 1920. Nicolas Schöffer: Kibernetikus torony.

Az avantgárd és a diktatúrák (1930-as évek) Hitleri kultúrpolitika: „Elfajzott művészetek kiállítása” Sztálini (zsdanovi) kultúrpolitika: „polgári dekadencia” Arno Breker: Árja hős. 1937. (a hivatalos náci szobrászat Csapás a Bauhausra. Iwao Yamawaki kollázsa. 1932.

Absztrakt expresszionizmus – 1950-től Jackson Pollock Akciófestészet – dripping-technika A festék közvetlen vászonra csorgatása „lelki és idegrendszeri energiák gesztussá alakítása” No.14. Pollock: Kompozíció

Absztrakt expresszionizmus Barnett Newman Mark Rothko

Pop art – 1960-es évek Elfordulás a „Művészet” misztikus kérdéseitől, exkluzív jellegétől; a „művészettörténet” tekintélyének aláásása Pop-zene – tömeg-kultúra elemeinek felhasználása: hirdetések, rajzsorozatok Andy Warhol Wolf Vostel: Miss Amerika. 1968.

Hiperrealizmus – neoavantgárd Duane Hanson: Supermarket Lady. 1970. Ef Zámbó István (autodidakta művész, a szentendrei Vajda Lajos Stúdió alapító tagja): József Attila (1980)