Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Milyen jogsértésért mennyit kell fizetnünk? – kockázatmátrix az e- kereskedelem és az online marketing területén Dr. Ormós Zoltán Ormós.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A piac Szakiskola.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA I.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA Előadás: szerda óra, Laky Dezső terem (GO3) Előadó:
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 10. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
Elmélettörténet Új intézményi iskola. Irányzatok Az 1970-es években bontakozik ki Előfutár: Ronald Coase, 1937-es és as cikkeire támaszkodnak Irányzatok:
Készítette: Batka Berta április (PÉNTEK) 13. 
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
1. J OHNSON & J OHNSON E GÉSZSÉGÜGYI ÉS B ABAÁPOLÁSI T ERMÉKEKET G YÁRTÓ ÉS F ORGALMAZÓ K FT. Székhely: 2045 Törökbálint, Tó park. Telephelyek száma:
Versenyjog és fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
Egyéni döntések a szervezetben
Elméleti közgazdaságtan
Operációkutatás eredete
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
A marketing piac tartalma
Zárjuk a 2011-es évet Előadó: Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna a kisvállalati adózás szakértője
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
2. Döntéselméleti irányzatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Jog- és állambölcselet I.
Előadás másolata:

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése szeptember18.Elmélettörténeti áttekintés. Egy kuriózum: az állatok viselkedésének gazdaságtana (Kísérleti közgazdaságtan) szeptember25.A korlátozott fogyasztói racionalitás és a versenyszabályozás október 2.A vállalat természete – a tranzakciós költségek elmélete október 9.Politikai cselekvés a demokráciában – tökéletes versus korlátozott informáltság I. október 16.Politikai cselekvés a demokráciában – tökéletes versus korlátozott informáltság II. november 6.A tulajdonjogok közgazdaságtana I. november 13.A tulajdonjogok közgazdaságtana II. november 20.A tulajdonjogok közgazdaságtana III. november 27.Az erőszak gazdaságtana I. december 4.Az erőszak gazdaságtana II. december 11.Zárthelyi (vizsga-)dolgozat

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás Az amerikai képviselőház szerdán arányban megszavazta azt a "sajtburger-törvényként" elhíresült javaslatot, amely megtiltaná, hogy elhízás miatt pereljenek be élelmiszer-ipari cégeket, étteremláncokat. A BBC News összeállítása szerint a javaslatot azért dolgozták ki, mivel 2002 óta többen is pert indítottak különböző gyorsétteremláncok ellen az elhízásuk és cukorbetegségük kialakulása miatt. Az indítvány támogatói szerint mindenki egyéni felelőssége eldönteni, hol és mennyit eszik, míg a törvényjavaslat - főként demokrata - kritizálói azzal érveltek, hogy az élelmiszer-ipari cégek ezután még kevesebb figyelmet fognak fordítani a fogyasztók egészségére. | A McDonald's végül bocsánatot kért a sültkrumpli-ügy miatt A McDonald's gyorsétterem-láncnak meggyűlt a baja a vegetáriánusokkal, valamint néhány hindu hívővel. A kizárólag növényi eredetű táplálékon élő vásárlók azután kezdték el tiltakozó akciójukat, miután kiderült, a gyorsétterem marhahús ízesítést is felhasznál a sültkrumpli elkészítése során. A társaság honlapján kért elnézést azoktól, akiket esetleg megtévesztett.

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 3 A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont által forgalmazott "Jogobella" elnevezésű gyümölcsjoghurtokban lévő gyümölcsnek extra frissességet, más joghurtoktól eltérő bekerülési módot tulajdonító, a év májusában több televíziós csatornán sugárzott televíziós reklám alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A Versenytanács kötelezi az eljárás alá vontat Ft (Egymillió forint) bírság megfizetésére, amelyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatal számú bírságbevételi számla javára köteles megfizetni. INDOKLÁS A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a Zott Hungária Kft. ellen, mert felmerült, hogy az eljárás alá vont által forgalmazott "Jogobella" gyümölcsjoghurt májusában több televíziós csatornán sugárzott reklámfilmje megsértette a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) rendelkezéseit.

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 4 Az eljárás alá vont vizsgált magatartása 1. A vizsgálat tárgyává tett reklámfilm május 5-től 125 alkalommal került sugárzásra több kereskedelmi televíziós csatornán. Az eljárás alá vont nyilatkozata szerint a "Strawbery dream" (Eprek + Te mi szeretnél lenni - 30``) szpot eredeti formájában május 25-én került utoljára sugárzásra júniusától a reklámfilm módosított, a jelen versenyfelügyeleti eljárásban nem vizsgált változata került adásba. 2. A három részből álló reklámfilm első részében eprek beszélgetnek egymással: - Te mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? - Gyümölcs a "Jogobellában", mert akkor még frissen a fenséges Zott joghurtba kerülök. A képi megjelenítésben a kérdésre válaszoló eper beleesik a joghurtba. A szárról egyenesen a joghurtba kerülő gyümölcs a joghurtba esés közben veszíti el szára utolsó darabkáját. A harmadik részben (a második részben egy, a "Jogobella" fenséges és frissítő ízét hangsúlyozó dal hangzik el) egy Zott joghurtot kanalazó férfi a következőt mondja: Ezt az Ön joghurtja nem tudja!

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 5 1. Közgazdasági alapelvek a) egyéni versus közösségi érdek b) költség-haszon mérlegelés c) önérdek és racionalitás Adam Smith: A „láthatatlan kéz”… de: Az egyéni érdek aggregátuma nem feltétlenül egyenlő a köz érdekével! Hagyományos megközelítés: egy döntés akkor hatékony, ha hozam > költség de: Létezhetnek a mérlegelésnek egyéb szempontjai is, pl. méltányosság… Önérdek: az „enyém” számomra jobb, mint a „tiéd”… Racionalitás: a több jobb, mint a kevesebb; az olcsóbb jobb, mint a drágább…

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 6 „Tőlünk, fogyasztóktól nem várható, hogy bűvészkedni tudjunk a számokkal vagy a grafikonokkal.” Samuelson-Nordhaus: „A legtöbb döntésünket akár ösztönösen vagy egyszerűen szokásból is meghozhatjuk.” Néhány dilemma: a) Korlátozott racionalitás  Hiányzó erkölcsi intézmények (bizalom)  Aszimmetrikus informáltság („Óvakodj a kisbetűtől!”) b) Pszichológiai meghatározottság „…hogy a viselkedést valami más határozza meg, mint az ésszerűség” Garai László:

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 7 Két lehetőség: 1. Elvetjük a neoklasszikus modell feltételrendszerét, mechaniz- musait és következtetéseit: tisztán pszichológia! 2. A rendszer endogén változói között jelenítjük meg a maguknak méltán helyet követelő pszichológia attribútumokat is.  Tom Sawyer effektus  altruizmus, irigység, fanatizmus  „valahová tartozás biztonsága”  „a tévedés ésszerűsége” „nemcsak azt kell megkövetelnünk, hogy a vélekedések a rendelkezésre álló bizonyítékok tekintetében racionálisak legyenek, hanem azt is, hogy az összegyűjtött bizonyítékok mennyisége valamilyen értelemben optimális legyen.” (Jon Elster) Tökéletesedő informáltság: VILÁGHÁLÓ!

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 8 A versenyt korlátozó magatartások: 1.A tisztességtelen verseny tilalma 2.A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma 3.A gazdasági versenyt korlátozó megállapodások tilalma 4.A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalma 5.A vállalkozások összefonódásának ellenőrzése Az ügy típusa Össz. Erőfölénnyel való visszaélés Versenyt korlátozó megállapodás Összefonódás Fogyasztók döntéseinek tisztességtelen befolyásolása Összes

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 9 A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának témái: 1.A fogyasztó megtévesztése, ezen belül… Az áru árára, lényeges tulajdonságára vonatkozó megtévesztő magatartás Az árura vonatkozó hátrányos információk elhallgatása Az áru értékesítésével összefüggő megtévesztő magatartás Különösen előnyös vásárlás hamis látszatának keltése 2.A fogyasztó választási szabadságának korlátozása

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás Egy lehetséges interdiszciplináris megközelítés „Kilátáselmélet és versenyszabályozás” [Daniel Kahneman (2002. évi Nobel-díj) – Amos Tversky] Hámori B. 2003: Kisérletek és kilátások. Daniel Kahneman. Közgazdasági Szemle, 5, 9, o. Tudományterület: kísérleti pszichológia CÉL: a racionálistól eltérő magatartásminták létezésének igazolása A sajátos attitüdök…

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 11 A racionálistól eltérő magatartási minták és a versenyjog sérelme A racionálistól eltérő magatartási minták típusai Az egyes magatartási típusok versenyjogi vonatkozásai A szerencsejátékos tévedéseesélyek misztifikálása, nagy nyeremények kilátásba helyezése Csomagolási vagy keretezési hatás (framing effect) reklám információtartalma, előadás- módja, általában a MARKETING; Bizonyossági hatás (certainty effect) kapcsolódó vagy önmagukban kínált nyerési lehetőségek, játékok Felidézési előítélet (availability bias) reklám elhelyezése a műsoridőben, „durva” elemek alkalmazása

Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 12 A racionálistól eltérő magatartási minták típusai Az egyes magatartási típusok versenyjogi vonatkozásai A birtokolt javak iránti elkötelezettség (endowment effect) márkahűséggel kapcsolatos manipuláció, Diderot-effektus kihasználása Reprezentativitási előítélet (representativeness bias) nem reális magatartásminták közvetítése, közeli élményekre alapozó befolyásolás Összekapcsolási téveszme (conjunction fallacy) márkák utánzása, elismert minőségű termékhez való indokolatlan kapcsolódás Beakaszkodás és igazodás (anchoring and adjustment) váratlan, meghökkentő, a tudatalattira ható marketingpszichológiai eszközök alkalmazása