A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2. A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák
A tehetséges gyerekek különleges problémái Eltérő nézetek a problémák gyakoriságáról – okai A problémák csoportosítása (Webb, 1993): Engodén problémák Exogén problémák
Endogén problémák Belső diszinkrónia Társas kapcsolatok Maximalizmus A kockázatvállalás kerülése Túlzott önkritika Sokoldalú tehetség Egzisztenciális depresszió Tehetség és fogyatékosság
Exogén problémák Konformitás individualizmus Kortárscsoport és társadalom elvárásai Társas kapcsolatok Depresszió Családi kapcsolatok Helyszín és szerencse faktorok
A problémák megelőzése és orvoslása szülők képzése, csoportok pedagógus szakértők képzése felhasználó-barát iskolák, rugalmasság Biblioterápia nyári táborok és csoportélmények pályaválasztási tanácsadás
A tehetséges gyerekek típusai (Betts és Neihart, 1988) „A sikeres” „A lázadó” „A rejtőzködő” „A lemorzsolódó” „A megbélyegzett” „Az autonóm”
A sikeres Jó tanuló, de szorong. Ezzel összefüggésben: kreativitás és önállóság hiánya Szülők, tanárok szeretik, társak elismerik.
Mit tehet az iskola a „sikeres” gyerekekért? Gyorsított és dúsított tanterv mellett: Idő a személyes érdeklődés kibontakoztatására Hasonlóan tehetséges társak közelségének biztosítása Önálló tanulási készségek kialakítása Mentorok szerepe Pályaválasztási tanácsadás
A lázadó Értelmes, de beilleszkedési problémákkal küzd Kreatív, gyors észjárás, de nem tanul rendszeresen Iskolai szabályokat nem fogadja el, fegyelmezetlen, szembeszegül a tanárral. A tanárok idegesítőnek találják, a diákok szórakoztatónak (bohóc!).
Mit tehet az iskola a lázadó gyerekekért? Tolerancia Tanár személye! Kognitív és szociális készségek fejlesztése Egyértelmű és világos kommunikáció a gyerekkel Engedjük az érzések kifejezését Tanulási készségek fejlesztése Önértékelés kialakítása Viselkedésre vonatkozó „szerződések”
A rejtőzködő Serdülőkori csoportnyomás vagy nemi szerepelvárások hatására a tehetség tagadása. Engedelmesség látszata mögött csendes ellenállás.
Mit tehet az iskola a rejtőzködő gyerekekért? Felismerni! Ne kényszerítsük őket! Megfelelő csoportba helyezés Modellek Pályaválasztási tanácsadás
A lemorzsolódó Magányos farkasok, „elborultak”, „veszélyesek”. Sem a tanárok, sem a diákok nem szeretik őket. Saját, iskolán kívüli érdeklődési körében döbbenetes tájékozottság
Mit tehetünk a lemorzsolódó gyerekekért? Többféle értékelési eljárás alkalmazása Alternatív programok Osztálytermen kívüli tanulási lehetőségek terápia
A megbélyegzett Másképp is „más” „Másság” miatt frusztráció, harag, tehetetlenség, beilleszkedési zavarok. Emiatt tehetség nem tud kibontakozni, ingadozó teljesítmény.
Hogyan segítheti az iskola a megbélyegzetteket? Felvétel tehetséggondozó programokba, szakkörökbe, haladó csoportokba. A szükséges (fizikai) körülmények biztosítása Alternatív tanulási élmények Egyéni tanácsadás Biztosítsunk lehetőséget, hogy be tudjon illeszkedni társai közé!
Az autonóm Képes összeegyeztetni a „rendszer” követelményeit és saját érdeklődését. Fejlett szociális készségek Belső motiváció, autonómia.
Mit tehet az iskola az autonóm tehetségekért? Gyorsított és dúsított tanterv Hosszútávú önálló tanulási tervek Idő- és térbeli megkötések feloldása Mentortanár kijelölése Kapcsolatteremtés felsőoktatási intézmények ill. munkahelyek felé