A tanulók társas helyzete az iskolában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szociális tanuláselmélet
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Egyéni döntések a szervezetben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Az iskolai csoportok sajátosságai
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A pedagógus.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A csoport.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Inklúzív nevelés Magyarországon
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Az üzletek operatív működtetése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A tanulók társas helyzete az iskolában Csoportjelenségek és kooperatív tanulás

„Sokkal jobban van dolga a kettőnek, hogynem az egynek; mert azoknak jó jutalmok vala az ő munkájokból. Mert ha elesnek is, az egyik felemeli a társát. Jaj pedig az egyedülvalónak, ha elesik, és nincsen, a ki őt felemelje. Hogyha együtt feküsznek is ketten, megmelegszenek; az egyedülvaló pedig mimódon melegedhetik meg? Ha az egyiket megtámadja is valaki, ketten ellene állhatnak annak; és a hármas kötél nem szakad el.” Prédikátorok, 4:9-12

A csoport A csoport jelentősége a pedagógiai munkában A csoport fogalma A csoportok típusai Létszám szerint Kialakulás körülményei szerint Csoporttagok érintkezése szempontjából A csoporttagság funkciói A vonatkoztatási csoport és funkciói

A csoport fejlődésének fázisai Tuckman: Alakulás Viharzás Norma alakulás Működés (felbomlás)

A csoport pszichológiai jellemzői A csoportnorma és kialakulásának lehetséges módjai Szerepek a csoportban: meghatározása és típusai, példák A kohézió és típusai A csoport struktúrája

A csoport működése feladathelyzetben A társak jelenlétének hatása az egyéni teljesítményre A csoport egészének teljesítményét befolyásoló tényezők A csoport struktúrája A feladat természete Additív, kiegyenlítő, elválasztó és összekötő feladatok

A csoport működése döntéshelyzetben A csoportos döntéshozás A csoport véleménye: mérséklődés vagy polarizáció A csoportgondolkodás

A csoportközi kapcsolatok pszichológiája Csoportközi ellenségeskedés elméletei Tömeglélektani megközelítés Az „előítéletes” személyiség elképzelés A csoportközi ellenségeskedés, mint a versengés következménye A csoporttudat, mint a csoportközi diszkrimináció minimális feltétele Az alárendelt státusz szerepe Csoportközi konfliktusok feloldásának lehetőségei

Kooperatív tanulás Története, fogalma Miben különbözik a klasszikus csoportmunkától? Céljai Összehasonlítása egyéni és versenyeztető módszerekkel

Milyen feltételek között működik? A csoport tagjai egyforma státuszúak A csoport tagjai a közös cél érdekében együttműködni kényszerülnek A feladat jellegénél fogva lehetőséget nyújt egymás személyes megismerésére A szituáció szociális normái az egyenlőséget részesítik előnyben Megosztott felelősség (értékelés!)

Néhány kulcsfogalom Csoportok Tanulásszervezés Együttműködési szándék Együttműködési készség

Néhány gyakorlatias kérdés - csoportok kialakítása, összetartása Heterogén (nem, etnikum, képesség) 4 fő 5-6 hétig Ültetés Csoportalakítás: Véletlenszerű Tanár által tervezett (teljesítmény szerint, szociometrikus megközelítés, vezető köré építés, párok párja stb.)

Csoportfejlesztés, társas kapcsolatok fejlesztése Mikor van rá szükség? Ismerkedő játékok (Önarckép, dobálós, monogram alapján beszélő nevek, füllentős, tippelés – milyen lehet ő? Stb.) Csoportidentitás kialakítása: Név, csatakiáltás, üdvözlés, pólók stb. Projektek: fejtörők, lego-zás, kerekasztal, túlélő játékok, konfliktusmegoldó játékok Kölcsönös támogatás: bizalomjátékok, pozitív megerősítés Osztálybeszélgetések: autokratikus vezetés ellensúlyozására

Tanulásirányítás Szimultán irányítás (ültetés, anyagok szétosztása, tanár segítségnyújtása, diák válaszai) Utasítások Csoportszabályok meghatározása – előre! Később tapasztalatok alapján változtatható Zajszint – Csöndjel: feltett kéz, jelzőlámpa, csendkapitány stb.

Tanulás-központú technikák Az információ megosztás módszerei Az információ kikérdezés módszerei A gondolkodás fejlesztés módszerei Kommunikációs készség fejlesztése Szociális készség fejlesztése