A tanulók társas helyzete az iskolában Csoportjelenségek és kooperatív tanulás
„Sokkal jobban van dolga a kettőnek, hogynem az egynek; mert azoknak jó jutalmok vala az ő munkájokból. Mert ha elesnek is, az egyik felemeli a társát. Jaj pedig az egyedülvalónak, ha elesik, és nincsen, a ki őt felemelje. Hogyha együtt feküsznek is ketten, megmelegszenek; az egyedülvaló pedig mimódon melegedhetik meg? Ha az egyiket megtámadja is valaki, ketten ellene állhatnak annak; és a hármas kötél nem szakad el.” Prédikátorok, 4:9-12
A csoport A csoport jelentősége a pedagógiai munkában A csoport fogalma A csoportok típusai Létszám szerint Kialakulás körülményei szerint Csoporttagok érintkezése szempontjából A csoporttagság funkciói A vonatkoztatási csoport és funkciói
A csoport fejlődésének fázisai Tuckman: Alakulás Viharzás Norma alakulás Működés (felbomlás)
A csoport pszichológiai jellemzői A csoportnorma és kialakulásának lehetséges módjai Szerepek a csoportban: meghatározása és típusai, példák A kohézió és típusai A csoport struktúrája
A csoport működése feladathelyzetben A társak jelenlétének hatása az egyéni teljesítményre A csoport egészének teljesítményét befolyásoló tényezők A csoport struktúrája A feladat természete Additív, kiegyenlítő, elválasztó és összekötő feladatok
A csoport működése döntéshelyzetben A csoportos döntéshozás A csoport véleménye: mérséklődés vagy polarizáció A csoportgondolkodás
A csoportközi kapcsolatok pszichológiája Csoportközi ellenségeskedés elméletei Tömeglélektani megközelítés Az „előítéletes” személyiség elképzelés A csoportközi ellenségeskedés, mint a versengés következménye A csoporttudat, mint a csoportközi diszkrimináció minimális feltétele Az alárendelt státusz szerepe Csoportközi konfliktusok feloldásának lehetőségei
Kooperatív tanulás Története, fogalma Miben különbözik a klasszikus csoportmunkától? Céljai Összehasonlítása egyéni és versenyeztető módszerekkel
Milyen feltételek között működik? A csoport tagjai egyforma státuszúak A csoport tagjai a közös cél érdekében együttműködni kényszerülnek A feladat jellegénél fogva lehetőséget nyújt egymás személyes megismerésére A szituáció szociális normái az egyenlőséget részesítik előnyben Megosztott felelősség (értékelés!)
Néhány kulcsfogalom Csoportok Tanulásszervezés Együttműködési szándék Együttműködési készség
Néhány gyakorlatias kérdés - csoportok kialakítása, összetartása Heterogén (nem, etnikum, képesség) 4 fő 5-6 hétig Ültetés Csoportalakítás: Véletlenszerű Tanár által tervezett (teljesítmény szerint, szociometrikus megközelítés, vezető köré építés, párok párja stb.)
Csoportfejlesztés, társas kapcsolatok fejlesztése Mikor van rá szükség? Ismerkedő játékok (Önarckép, dobálós, monogram alapján beszélő nevek, füllentős, tippelés – milyen lehet ő? Stb.) Csoportidentitás kialakítása: Név, csatakiáltás, üdvözlés, pólók stb. Projektek: fejtörők, lego-zás, kerekasztal, túlélő játékok, konfliktusmegoldó játékok Kölcsönös támogatás: bizalomjátékok, pozitív megerősítés Osztálybeszélgetések: autokratikus vezetés ellensúlyozására
Tanulásirányítás Szimultán irányítás (ültetés, anyagok szétosztása, tanár segítségnyújtása, diák válaszai) Utasítások Csoportszabályok meghatározása – előre! Később tapasztalatok alapján változtatható Zajszint – Csöndjel: feltett kéz, jelzőlámpa, csendkapitány stb.
Tanulás-központú technikák Az információ megosztás módszerei Az információ kikérdezés módszerei A gondolkodás fejlesztés módszerei Kommunikációs készség fejlesztése Szociális készség fejlesztése