A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
Szociális kompetencia
Kompetencia alapú oktatás
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
NAT 2007 kompetenciák.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Projektmunka.
Fogd A Kezem Alapítvány
„Jó gyakorlatok” Nagyné G. Jordanoff Györgyi. A „jó gyakorlat” újszerűsége  a MiTiok programban szereplő tananyag adaptálása és felhasználása IKT eszközök.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Kompetencia alapú idegen nyelvi
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetenciák.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A Számvitel Didaktikája
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Érzelmi intelligencia
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás) Ajánlott irodalom: Dr. Dpencer Kagan: Kooperatív tanulás Ökonett Kiadó 2004. Nagy József: A hagyományos pedagógiai kultúra csődje Iskolakultúra (6-7. sz.) Melléklet 2005. Dancsó Tünde: A szociális kompetencia megjelenése a Nemzeti Alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új pedagógiai szemle 2005. 4.sz.

A kooperatív tanulás fogalma, értelmezése Tanulói együttműködésre alapuló módszer és tanítási stratégia Szervezeti egysége a csoportmunka és a páros tanulói munka Nagyfokú tanulói együttműködésre épít A szociális kompetenciák fejlődése során sajátítják el a tanulók a tananyagot.

A hagyományos tanítás és a kooperatív tanulás összehasonlítása(1.) Hagyományos tanulás Kooperatív tanulás Kevés a csoportmunka Csoportmunkára épít Jellemző módszerei: magyarázat, előadás, bemutatás, egyéni munkáltatás Jellemző módszeri:előadás kiscsoportban, magyarázat, megbeszélés, vita,kisérlet, kutatás kiscsoportban Nem késztet önállóságra Önállóságra késztet

A hagyományos és a kooperatív tanulás összehasonlítása (2.) Hagyományos tanulás Kooperatív tanulás Tanulók közötti párhuzamos interakcióknak alig ad helyet A tanulók közötti párhuzamos interakciókra épít Az egy diákra eső aktív tanórai részvételi idő kevés. Versenyhelyzetet teremt Megnő a diákok aktív tanórai részvételének ideje. Nem áll elő egyéni versenyhelyzet. Nem alkalmazkodik a tanulók életkori sajátosságaiból fakadó igényeihez A tanulók életkori sajátosságaiból fakadó igényeihez igazodik

A hagyományos és a kooperatív tanulás összehasonlítása (3.) Hagyományos tanulás Kooperatív tanulás Nem késztet felelősségvállalásra Feltétele a felelősségvállalás A különböző képességű tanulók eltérő ütemben haladnak A különböző képességű tanulók egyazon ütemben haladnak Nem nyújt minden tanulónak sikerélményt Sikerélményhez juttatja a tanulókat

A hagyományos csoportmunka és a kooperatív csoportmunka összehasonlítása (1.) Nincs pozitív függés a csoporton belül Pozitív függés áll fenn a csoporton belül Nincs egyéni felelősség Megnő az egyéni felelősség Homogén a csoport (nagyjából azonos képességű tanulók alkotják) Heterogén a csoport (különböző képességű tanulók alkotják)

A hagyományos csoportmunka és a kooperatív csoportmunka összehasonlítása (2.) Kiválasztott csoportvezető irányít Közös tanulásirányítás a csoporton belül A feladatmegoldás áll a középpontban A feladatmegoldás és a csoporttagok egymással való kapcsolata egyaránt fontos A szociális kompetenciák meglétét feltételezi A szociális kompetenciák fejlesztését fontosnak tartja

A hagyományos csoportmunka és a kooperatív csoportmunka összehasonlítása (3.) A tanár nem avatkozik be a csoport munkájába A tanár figyelemmel kíséri a csoport munkáját és szükség esetén segítően beavatkozik Az értékelés a csoportproduktumra vonatkozik Az értékelés a csoportra és az egyén tevékenységére is vonatkozik Nem ad lehetőséget az önértékelésre Az önértékelés során az egyén a csoporton belüli munkáját értékelni tudja.

A kooperatív tanulás során fejlődő kompetenciák listája (1.) Önismerettel összefüggő kompetenciák: 1. érzelmek tudatossága, érzelmek pontos azonosítása 2.Önállóság és autonómia 3.Identitás és hitelesség Önszabályozás: 1.Érzelmek kezelése, siker kezelése, kudarctűrés, kitartás. 2. Felelősségvállalás 3.Törődés, másokra figyelés 4. Tolerancia, nyitottság, véleményelfogadás és bizalom

A kooperatív tanulás során fejlődő kompetenciák listája (2.) Énhatékonyság-érzés 1.Pozitív önértékelés 2.Egészséges önbizalom, belső kontroll A szociális kompetenciákhoz szükséges kognitív készségek: 1. Információkezelés: gyűjtés, rendszerezés, feldolgozás 2. Problémakezelés: azonosítás, reális célkitűzés, problémamegoldás 3. Kritikai gondolkodás 4. Szabályalkotás, szabálykövetés

A kooperatív tanulás során fejlődő kompetenciák listája (3.) Társas kompetenciák: 1. Empátia 2. Kommunikációs készségek: véleményalkotás, vitakészség 3. Együttműködés 4. Konfliktuskezelés 5. Segítségkérés 6. Visszautasítás 7.Társadalmi részvétel: csoporthoz tartozás, szociális érzékenység, szolidaritás, önkéntesség, feladatvállalás, kezdeményezőkészség