4. előadás A vezetői munka kulcselemei: a hatalom és a döntés II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A tervezés mint menedzsment funkció
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
4. Kreatív döntéshozatal
Mi látszik egy jéghegyből?
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Készítette: Magyar Orsolya
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Az érvelés.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Egyéni döntések a szervezetben
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Kontrolling Kis- és Közép vállalatok esetén Készítette: Németh Rita YFVZUC KGKIEG.
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
Együtt egymásért és magunkért
A döntés Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Az ellátási láncok biztonsága
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Minőség menedzsment 6.előadás
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A Mediáció.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az iskola, mint szervezet
2. Döntéselméleti irányzatok
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hatáskör modell 5. HAM.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Az információ, mint erőforrás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Az üzletek operatív működtetése
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Mintavétel.
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
A problémafeltárás technikái
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Játékosított kooperációs tréning a hatékony közös munkáért
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A politikai rendszerek tipológiája I.
Előadás másolata:

4. előadás A vezetői munka kulcselemei: a hatalom és a döntés II.

Minden döntés egy cselekvési változat kiválasz- tása. Ma már a matematika is megalkotta a maga döntés elméleti tudományát: A mennyiségekben kifejezhető változatok esetében segítséget nyújt a döntéshozóknak (op.kut.) A matematika bebizonyította: az egyéni döntés sokszor hibás, mert olyan információ tömeget kell kezelnie, optimalizálni az agynak,amire nem képes.

A matematika kimutatta: Az egyéni választás szeszélyes !!!!! Miért nem a módszertanilag megalapozott racio- nális döntés jön létre???? OK: A vezető Képességeire Ismereteire Ötleteire Tapasztalataira épülő heurisztikus megoldás születik.

A RACIONÁLIS és HEURISZTIKUS Modelleken alapuló döntések közötti eltérések fő okai: Az emberi természetben, gondolkodásban rejlő sajátosságok. Mik ezek???????? Ezek a következők: 1. Lélek 2. érzelem. 3.agy 4. test

lélek test érzelem . agy

Csapdák a hétköznapi döntéseinkkor: 1. A memóriából könnyen előhívható adatokat használjuk 2. Vonzódunk az átlaghoz 3. Túlzott önbizalommal rendelkezünk 4. A megerősítés csapdája: ha többen ugyanazt mondják: akkor az igaz 5. A „ lehorgonyzás „ csapdája: aránytalanul na- gyobb súlyt adunk az első információnak (első benyo- más )

6. A „futok a pénzem után „ csapdája: hajlamosak vagyunk múltbéli döntéseinket igazolni, még ha azok sikertelenek is. 7. „ a kérdés megfogalmazásának csapdája „: a probléma keretbe foglalásával már eleve meghatározzuk a lehetséges válaszokat, döntéseket. a döntések nem a legésszerűbbek, de mégis reálisak + végrehajthatók

A döntési folyamat I. Probléma, a döntési helyzet Döntés előkészítés és döntés, a döntés helye Bevezetés Ellenőrzés

A probléma, a döntési helyzet A döntési folyamat II. A probléma, a döntési helyzet a) A probléma érzékelése A probléma feltárása Módszerei: Egyéni megkérdezés Kiscsoportos brainstorming Erő-mező diagram ( Kurt Lewin (1947)) c) A probléma elemzése

2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntési folyamat III. 2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntés előkészítése és jellemzői: - kezdeményezik a problémamegoldást - kiválasztani a döntéshez vezető utat (mi alapján döntsünk) - a döntéshozatal a vezetés lényege (a szervezet sikerének alapja ) - a döntés-előkészítés és a döntés szétválasztása fontos mert a problémás helyezetek egyre bonyolultabbak - a vezetőnek a döntést a jövőbe nézve kell meghoznia

2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntési folyamat IV. 2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntés helye - centralizáció vagy decentralizáció legyen? (a hatalom átruházás problémája ) - a döntési pont nem csak szervezési,hanem hatalmi kérdés is Ki lesz a döntéshozó ?

2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntési folyamat V. 2. Döntés előkészítés és döntés, és a döntés helye A döntés helye ( folyt ) - a döntési hellyel összefüggő kulcsfogalmak: - információ - hatáskör - felelősség

A döntési folyamat VI. 3. Bevezetés - a döntés bevezetése során: a) következetességet b) rugalmasságot kell tanúsítani a vezetőnek

3. Bevezetés A döntési folyamat VII. - A rugalmas bevezetés rendelkezik néhány olyan jellemzővel, amelyek ugyan nem garantálják a sikert, de az eredményes vállalatok sokaságánál megtalálhatók: a) a választási lehetőségek többszörözése b) feltételezések tesztelése c) jól meghatározott célok és értékelési szempontok a fókuszban

A döntési folyamat VIII. 3. Bevezetés - nyitott kapu, nyílt vita - megbízható vezetés

A döntési folyamat IX. 4. Ellenőrzés Ha nem követjük nyomon döntéseink megvalósulását: Azok kevéssé, vagy nem is fognak meg- valósulni.

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk I.: a) a nyitott megközelítés b) a képviseleti megközelítés

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk II.: a) A nyitott megközelítés: A döntési folyamat koncepciója: együttes probléma megoldás A vita célja: Új javaslatok, értékelés, egyezte- tés. A résztvevők szerepe: Kritikusan gondolkodók Jellemző viselkedési formák: kiegyensúlyozott érve- lés, nyitottság mások javaslataira, a konstruktív kritika elfogadása

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk III.: A nyitott megközelítés: (folyt.) Kisebbségi vélemény: biztatva, értékelve Eredmény: közös, saját megoldás

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk IV.: A nyitott megközelítés: (folyt.) A megbeszélés főbb jellemzője: - nyitottság - őszinteség - kötetlenség - összegzés

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk V.: b) A zárt megközelítés: A döntési folyamat koncepciója: verseny A vita célja: meggyőzés, lobbizás A résztvevők szerepe: szószóló Jellemző viselkedési formák: saját nézetek erőltetése, a saját pozíció védelmezése, a gyengeségek kihasználása.

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk VI.: b) A zárt megközelítés: ( folyt. ) Kisebbségi vélemény: visszaszorítva, figyelmen kívül hagyva. Eredmény: győztesek, vesztesek

A döntési folyamat főbb típusai, alakításuk VII.: b) A zárt megközelítés: (folyt. ) a gyakorlatban sok értekezlet ér véget eredménytelenül vagy látszateredmény- nyel. a megbeszélés főbb jellemzői: - zavaros dialógus - akadozó információ áramlás - szűk látókör - szétesés

A döntéshozó I. Lehet 1 személy vagy több személy Egyéni döntéssel Többségi döntéssel Teljes megegyezéssel

A döntéshozó II. Ma Magyarországon rögzítve van: Európában, USA-ban: Mely döntés tartozik testületi hatáskörbe (igazgató tanács) ill. Vezetői ( igazgatói ) hatáskörbe Európában, USA-ban: A többségi elv érvényesül Japánban 100%-os egyetértés kell a döntéshez. Japánban a cselekvésen van a hangsúly a döntés helyett Ez pedig a döntés elfogadásától is függ

A döntéshozó III. G.A. WILLIAMS & R.B.MILLER 1600 vezető döntését vizsgálták: E szerint 5 féle stílus létezik: Karizmatikus Gondolkodó Kételkedő Követő Ellenőrző A különböző döntéshozó eltérően reagál az előterjesztésekre Hiába jó a javaslat, ha az nem a vezető személyiségéhez illeszkedően van előadva

A döntéshozó IV. Függetlenül a döntéshozó típusától a következő 4 dolog NEGATÍVAN befolyásolja a döntéseket Nincs elég döntés változat ( pl.: igen – nem ) Nincs elég idő dönteni ( késve mutatják be a lehe- tőségeket, kapkodás Túl sok szűrő ( a hibák, rossz hírek már nem jutnak el a vezetőhöz Nagy a tehetetlenség ( a szervezeti egységek érdeke néha nem esik egybe a szervezetével, ezért néha információkat titkolnak el a felsővezető elől.

A döntéshozó V. Előforduló hibák a döntéshozatalban: adatokat, tényeket nem értenek meg + információkat hagynak figyelmen kívül Mindent fontosnak tart, nem súlyozza a problémákat Következetlenség, túl sok rögtönzés Kedvenc megoldás előtérbe tolása Csapatmunka mellőzése A tévedhetetlen látszatához való ragaszkodás Félelem a döntéstől Rossz időgazdálkodás ( kisebb ügyekre fecsérli ) A DÖNTÉS KÉPESSÉGGEL MINDEN VEZETŐNEK RENDELKEZNIE KELL !!!!!!!