A turizmus kutatási irányzatai - 1

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
Turisztikai szuksegletek
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A kereskedelmi vállalkozás környezete
Célcsoportok és marketing
A szabadidő fogalma.
II. A turizmus rendszere
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
A turizmus rendszer környezete
“Hány pontot kapunk érte?” Milotta Lászlóné – asszisztens (Vasútegészségügyi NKK Kft – Pécs) Zsoldiné Turi Edit – fiziotherápiás asszisztens (Egyesített.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
TDM Szakmai Nap november 21.
A fogyasztói magatartás
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
MOTIVÁCIÓ.
CSALÁD.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyéni döntések a szervezetben
Elméleti közgazdaságtan
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
A turizmus alapfogalmai
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A háború és a modern fegyveres erő
Köszöntjük a Kedves Résztvevőket !. Az OTP Travel bemutatása Alapítás éve: Fiókirodák száma: 15 6 budapesti fiókiroda6 budapesti fiókiroda 9 vidéki.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Turizmus gazdaságtan 3..
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A kulturális turizmus trendjei és a
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Gyakorlat - Motivátorok és Determinánsok
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Miért a témaév?. Miért a témaév? A Magyar Turizmus Zrt óta minden évben egy-egy témára koncentrálja erőforrásait: 2006: Nagy Ízutazás 2007: Zöldút.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
Természeti erőforrások hasznosítása a turizmusban – Aktív és sport turizmus 2011/2012-es tanév Kiss Róbert tavasz.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
1. ábra: Vízparti úti célok - spontán asszociációk Forrás: saját szerkesztés 10% 4% 2% 1% Első helyen említettEmlítések összesen 30% 20% 10% 1% Passzív.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Előadás másolata:

A turizmus kutatási irányzatai - 1 Pártolók közgazdászok, a turizmus előnyeit hangsúlyozzák Kétkedők társadalomtudósok, a negatív hatásokat hangsúlyozzák Alkalmazkodók alternatív turisztikai formákat részesítenek előnyben Rendszerszemléletű, holisztikus irányzat a turizmus rendszerének átfogó megismerésére törekvők

A turizmus kutatási irányzatai - 2 Rendszerszemléletű, holisztikus irányzat a turizmus rendszerének átfogó megismerésére törekvők Alkalmazott gazdaságtudományok Antropológia Földrajz Közgazdaságtudomány Jog Művészettörténet Ökológia Pszichológia Szociológia

Kölcsönös függések rendszere

A turizmus rendszere

A turizmus rendszerének szociológiai vizsgálata John Urry, 1990 A turizmus rendszere = a piaci szereplők kapcsolatainak és cselekvéseiknek rendszere Fő szereplők: Utazók, Szolgáltatók, Közvetítők, Szervezők Szabályozó hatóságok, Helyi lakosság 4 fő cselekvési mező: Szolgáltatás Szervezés Vásárlás Fogyasztás

Elosztási csatornák a turizmusban

A szabadidő helye a teljes időfelhasználásban Fiziológia idő Társadalmilag kötött idő Szabadidő Kereső tevékenység Egyéb kötött tevékenység Turizmus Kulturális tevékenység Sport Egyéb

A turizmus helye a jövedelem felhasználásában Adók, járulékok, illetékek Rendelkezésre álló jövedelem Megélhetési költségek Szabadon felhasználható jövedelem Tartós fogyasztási cikkek Szabadidős kiadások Megtakarítások Turizmus Kulturális tevékenység Sport Egyéb

A szükségletektől a célokig - avagy a döntési folyamat Tudatosítás SZÜKSÉGLET SZÁNDÉK Elősegít Marketing Elégedettség Motiváció Ajánl CÉLOK

Maslow hierarchia elmélete A szükségleteknek létezik egy hierarchiája (szükséglet- hierarchia), mely az alapvető biológiai szükségletektől azon komplexebb pszichológiai motivációkig terjed, melyek csak akkor válnak fontossá, ha az alapvető szükségletek már kielégülést nyertek. Az egyik szinten lévő szükségleteket legalább részben ki kell elégíteni, mielőtt a felette lévő szint szükségletei a cselekvés jelentős meghatározóivá válnak.

Maslow szükséglet-hierarchiája Meg- értés Esztétika Önmegvalósítás Megbecsülés Szeretet Biztonsági Fiziológiai

DANN motivációs elmélete PUSH (taszító) motivációk – elutazásra késztetnek PULL (vonzó) motivációk – egy adott desztináció felkeresésére késztetnek

Mill-Morrison turisztikai termékfelosztása - 1 - Szükséglet Utazási szándék Turisztikai termék Fiziológia Fizikai-szellemi kikapcsolódás, feszültségek levezetése, napfény keresése Klasszikus üdülés, Vízparti nyaralás, aktív-passzív üdülés, clubüdülés Biztonság Nyugalom, regenerálódás, egészség, megelőzés Gyógy- és egészségmegőrző turizmus, Társasutazások, Aktív-passzív üdülés Szeretet (valahova tartozás) Rokoni, társadalmi, személyes kapcsolatok ápolása, gyökerek felkutatása, családi együttlét, közösség-formálás Rokon- és barátlátogatások, ifjúsági és nyugdíjas csoportos utak, vallási- közösségi utak

Mill-Morrison turisztikai termékfelosztása - 2 - Szükséglet Utazási szándék Turisztikai termékek Megbecsülés Szakmai és társadalmi elismertség, személyes fejlődés, tekintély, státusz Incentive utak, tanulmány utak (study tour), népszerű (divatos) utak Önmegvalósítás Önfelfedezés, önértékelés, vágyak megvalósítása, kaland Hobby túra, kalandtúra, Konferencia-turizmus Esztétika Környezeti szépség értékelése, tájkép Kulturális utak, körutazások, városlátogatások, természeti szépségek felkeresése, fesztivál turizmus Megismerés, megértés Érdeklődés, tanulmányozás, ismeretszerzés, tudásvágy Tanulmány utak, szakmai körutak, kongresszusok- konferenciák

Várakozás elmélet A szükségletek csupán potenciális motivációk, de nem tudjuk, melyik mennyit ér az egyén számára Nem csak a szükségleteket kell vizsgálni, hanem azt a folyamatot is, ahogyan ezekből motivált viselkedési formák lesznek. Az ember cselekedeteit alapvetően várakozásai határozzák meg, azaz hogy az adott cselekedetnek milyen várható következményei lesznek, valamint, hogy ez az elvárt következmény előreláthatólag milyen hatással lesz magára az emberre. (Tolman, 1932)

Várakozás elmélet a gyakorlatban Elvárások értékelése (+/- 1 ) Kellemes éghajlat 1 Szép természeti környezetet 0,8 Kulturális vonzerők 0,6 Utazás időtartama - 0,5 Két desztináció esetén az elvárások teljesülésének valószínűsége A B Éghajlat 0,5 0,8 Környezet 0,7 0,7 Kultúra 0,8 0,6 Utazás időtartama 0,5 0,4 „A” értéke = (1*0,5)+(0,8*0,7)+(0,6*0,8)+(-0,5*0,5) = 1,29 „B” értéke = (1*0,8)+(0,8*0,7)+(0,6*0,6)+(-0,5*0,4) = 1,52

A magyar lakosság utazási szokásai - 2005 • 2000 óta, éves rendszerességgel • 2005-ben 1000 fős minta • Nem, kor és lakóhely szerint reprezentatív • Személyes megkérdezés A kutatás során a felmérést megelőző 12 hónapban tett • egynapos utazásokat, • többnapos utazásokat és • az ún. főutazásokat Vizsgálták mind belföldi mind pedig külföldi relációban.

Egynapos utazások

Többnapos utazások

Többnapos belföldi utazások

Többnapos belföldi utazások

Többnapos belföldi utazások

Többnapos külföldi utazások

Többnapos külföldi utazások

Többnapos utazások - információgyűjtés

Belföldi főutazás

Belföldi főutazás

Belföldi főutazás

Belföldi főutazás

Külföldi főutazás