Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Projekt általános bemutatása
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Buzás Sándor főosztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Baranya Megyei Önkormányzat
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Kiváltás projektszemmel, a jövő
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS F ÓKUSZBAN A GAZDASÁGFEJLESZTÉS Dr. Komoróczki István tervezéskoordinációért felelős államtitkár „A szorgalmas munka meggazdagít”
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A magyar vidék a nemzeti fejlesztési terv nézőpontjából
Galovicz Mihály, IH vezető
Gazdaságfejlesztési politika – II. NFT ( ) Eszes Gábor GKM Miniszteri Kabinet Nyíregyháza, december 14.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
A as Európai Uniós tervezési időszak várható legfontosabb feladatai TÉRSÉGI VÁLLALKOZÓI FÓRUMOK január Szolnok – Jászberény –
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Közlekedésfejlesztés a as uniós finanszírozási ciklusban
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen 2014
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
KEREPES VÁROS INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Előadás másolata:

Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 2014-2020 Gecse Gergely Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály 2013. november 14. Integrált Közlekedésfejlesztés szakmai konzultáció, Budapest

Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Az IKOP a 2014 és 2020 közötti Európai Uniós támogatásokból megvalósítani tervezett magyarországi közlekedésfejlesztéseket tartalmaz, egyéb közlekedés-stratégiai beavatkozásokat (pl. szabályozás-módosítás, működési támogatás) nem. Az IKOP-ban nem szerepelnek azok a közlekedésfejlesztések, amelyek: Közlekedési és egyéb stratégiák nem alapoznak meg Állami támogatás nélkül is megvalósíthatóak (pl. bio-üzemanyagok bekeverése) Más operatív programokra, EU forrásokra (pl. járműgyártás, kerékpáros létesítmények fejlesztése) vagy tisztán nemzeti támogatásra tervezettek Az EU state aid vagy egyéb szabályai alapján nem támogathatóak (pl. kamion, mozdony, tehervagon, hajó beszerzése)

Kormány döntése alapján a 2014-2020-as EU források 60%-át a gazdaság- és területfejlesztésre kell fordítani Vidékfejlesztési Program (VP) Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Prog. (VEKOP) MAHOP Európai Területi Együttműködés(ETE) Végrehajtás OP (VOP) Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)

Szigorodó EU-s támogatási szabályok 2014-2020-ra Előzetes feltételek: az IKOP Európai Bizottság általi elfogadásához a Nemzeti Közlekedési Stratégia elkészítése és kormányzati jóváhagyása kell Az Európa 2020 közlekedési céljainak elérésére és a transzeurópai közlekedési hálózatra (TEN-T) irányuljanak a fejlesztések Teljesítménytartalék: az operatív programok forrásainak 7%-a csak az indikátorok 2018-as teljesítése után használható fel Az EU források korlátozott felhasználása: Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) szinte csak a TEN-T törzshálózat, CEF rendeletben felsorolt projektjeire használható. Kohéziós országok: nemzeti borítékok 2016 végéig, utána a verseny a megmaradó forrásokért Tematikus koncentráció: az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) legalább felét (fejlett régiókban 80%-a) KKV, K+F, IKT és alacsony CO2-kibocsátású gazdaság fejlesztésére kell fordítani  a közlekedésre fordítható ERFA források csökkennek Az Európai Bíróság Lipcse-Halle ügyben hozott döntése  a gazdasági célú infrastruktúra (pl. kikötőfejlesztés) maximális támogatási intenzitása csökken

A Nemzeti Közlekedési Stratégia és háttérdokumentumai

Európa 2020 közlekedési célok  IKOP beavatkozások Vasúti, városi-elővárosi fejlesztések jelentős súlya az IKOP-ban és CEF-ben. Öko-vezetés, közlekedési tudatosságnövelés szerepe. Forrás: EUROSTAT

Európa 2020 közlekedési célok  IKOP beavatkozások (folyt.) A Nemzeti Energia Stratégia alapján hazánk ezt a célt a biodízel és -etanol hagyományos üzemanyagba történő bekeverésével kívánja elérni  Nem igényel IKOP beavatkozást A közlekedésbiztonság horizontális elem az IKOP-ban. A 2007-2013-as célzott beavatkozási programot folytatni kívánjuk. Forrás: EUROSTAT, KSH

Transzeurópai közlekedési (TEN-T) vasúti törzs- és átfogó hálózat Új TEN-T irányelv (elvárt paraméterek szerinti kiépítés): TEN-T törzs-hálózat: 2030-ig TEN-T átfogó hálózat: 2050-ig Forrás: Európai Bizottság (TEN-T vasúti személyszállítási változat, az áruszállítási TEN-T-nél a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza vasútvonal a törzshálózat, míg a Szajol-Debrecen-Nyíregyháza az átfogó hálózat)

TEN-T közúti törzs- és átfogó hálózat Forrás: Európai Bizottság

TEN-T víziút-hálózat Forrás: Európai Bizottság

A 2014-2020 operatív programok és a CEF – közlekedés VASÚT-FEJLESZTÉSEK CEF (csak TEN-T törzshálózat) IKOP (TEN-T, szűk keresztmetszetek, villamosítás) KÖZÚT-FEJLESZTÉSEK IKOP (TEN-T, főutak) TOP, VEKOP (helyi utak) ELŐVÁROSI ÉS VÁROSI KÖZL. FEJLESZTÉSE IKOP (elővárosi vasút, kötött-pályás, IMCS) TOP, VEKOP (közúti közösségi közl . fejl.) KERÉKPÁROS FEJLESZTÉSEK TOP, VEKOP (hivatásforg.) GINOP (turisztikai) EGYÉB PROJEKTEK TOP, VEKOP telephely, ipari park külső infrastruktúra GINOP (logisztikai központ, belső út, iparvágány fejl., járműgyártás) VÍZI KÖZL. FEJLESZTÉSE IKOP (RIS) TOP, VEKOP (kikötők) GINOP (log.kp.,gép-beszerzés) A közlekedésbiztonság és az intelligens közlekedési rendszerek az operatív programokban horizontális elemek Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), Kohéziós Alap (KA), Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), intermodális (személyszállítási) csomópont (IMCS), folyami információs szolgáltatások (RIS) CEF finanszírozás KA finanszírozás ERFA finanszírozás

2007-2013-as és 2014-2020-as IKOP, CEF, illetve GINOP, TOP, VEKOP közlekedésfejlesztési forrásai: -33% A 2014-2020-as támogatásokat tovább csökkentik a 2007-2013-as időszakról áthúzódó szakaszolt projektek igényei (~ 150 milliárd Ft) TEN-T közút TEN-T vasút, vízi út TEN-T hálózaton kívüli közút Városi, elővárosi, regionális kötöttpályás közl.fejl. GINOP, TOP, VEKOP közl. fejlesztései A TEN-T vasútfejlesztések elővárosi közlekedést is érintenek (pl. fővárosi agglomerációban) A TEN-T hálózaton kívüli közutaknál várható a legnagyobb EU támogatáscsökkenés (csak ERFA-ból lenne finanszírozható, de az Európai Bizottság ilyen célra nem akar támogatást adni) EU forrás + hazai társfinanszírozás 295,1 Ft/€ árfolyamon, a 7%-os teljesítmény-tartalékkal együtt

Az EU csak jól előkészített közlekedésfejlesztéseket enged felvenni az IKOP projektlistájára Az Európai Bizottság kidolgozott projektcsatorna feltételei, melyeket a közlekedésfejlesztéseknek az operatív program projektlistájára kerüléshez teljesíteniük kell: Megvalósíthatósági tanulmány elkészült. Pozitív társadalmi-gazdasági költség-haszon elemzés, a későbbi üzemeltetés finanszírozhatóságának és EU pénzügyi hozzájárulás szükségességének bizonyítása. Környezeti hatásvizsgálat és egyéb értékelések (pl. az élőhely és víz keretirányelvek) befejeződtek vagy legalább eléggé előrehaladottak (pl. a köz- és egyéb hatóságokkal az egyeztetések lezárultak) A state aid kérdéseket tisztázták. Részletes megvalósítási ütemezés áll rendelkezésre. (pl. terület-kisajátítás) Az operatív program hivatalos benyújtását követően az operatív program monitoring bizottságának lesz lehetősége a kritériumokat teljesítő fejlesztések felvételére a projektlistára.

Az IKOP tervezésének további lépései A társadalmi egyeztetési folyamat: „Számít a szavam” 2013. december 15-ig írásos vélemény adható (www.nfu.hu/forum_pate/29) Partnerségi fórum – „Integrált közlekedésfejlesztés” (2013. november 14.) Regionális fórumok Stratégiai környezeti hatásvizsgálat társadalmi egyeztetése Az Európai Bizottságnak történő hivatalos benyújtás függ: a 2014-2020-as EU szabályozási csomag elfogadásától, mely 2013 végére várható. az operatív programok keretét jelentő Partnerségi Megállapodás hivatalos benyújtásától függ a Nemzeti Közlekedési Stratégia elfogadásától

Köszönöm a figyelmet!