Az Európai Unió migrációs politikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Állampolgársága végképp eltörölve
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A nemzeti vámjogszabályok
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Nemzetközi migráció az Európai Unióban
Európai Politikai Integráció
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok A pályázók tájékoztatása, szeptember.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A bevándorlási politika néhány kritikus pontja az Európai Unióban Szalayné Sándor Erzsébet PTE ÁJK november 5.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Előadó: Bodonyi László főosztályvezető-helyettes
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
- A Magyarországon észlelt áldozatok eljárásjogi helyzete
Az EU katonai szervezetei (EUMC, EUMS, Rapid Reaction Forse) Persa Virág Földrajz BSc
22/04/2017 Történeti áttekintés Az Európai Unió bevándorlási politikája a Maastrichti Szerződés előtt december: Rómában, az igazságügyi és belügyminiszterek.
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Migráció és nemzetközi jog
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
Alapvető fogalmak és tények a bevándorlás megértéséhez
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A KÜLFÖLDIEK JOGÁLLÁSNAK NEMZETKÖZI JOGI KÉRDÉSEI
Előzetes piaci konzultáció
A szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló térség
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Közbeszerzési Hatóság
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az Európai Unió migrációs politikája Tamperétől Hágáig Az Európai Unió migrációs politikája

Tamperei mérföldkövek Az 1999. októberében Tamperében tartott, kizárólag a bel- és igazságügyi együttműködéssel foglalkozó rendkívüli Európai Tanács (EiT)-ülés alakította ki a „Szabadság, biztonság és jog térségének” koncepcióját. A tamperei csúcson elfogadott politikai célok és iránymutatások az Amszterdami Szerződésben meghatározott időkeret (1999-2004. május 1.) alatt megvalósítandó feladatok ütemezését is rögzítették. Az azóta eltelt időben a tamperei következtetések, ún. mérföldkövek szolgáltatták a viszonyítási és a végső hivatkozási alapot a bel- és igazságügyi együttműködés "közösségiesített" és III. pilléres területein végbement fejlődésben.

Az ötéves időkeret eredményei és a folytatás, Hágai Program Az első ötéves időszakban sikerült lefektetni egy közös európai menekült- és bevándorlási politikai alapjait. A második (2004-2009. közötti) többéves program kidolgozását az EiT 2004. június 17-18-i ülése szabta feladatul. Az Európai Unió előtt álló egyik legjelentősebb feladat 2004 második felében az volt, hogy a program folytatásához, továbbfejlesztéséhez szükséges további lépéseket, intézkedéseket meghatározza. A Tamperei Program folytatását célzó, Hágai Program néven ismertté vált következő, többéves programmal kapcsolatban a 2004. október 25-26-i Bel- és Igazságügyi Tanács ülésén politikai egyetértés született, majd az EiT november 5-i ülése fogadta el.

A migráció komplexitása A bevándorlás, migráció rendkívül összetett jelenség, melyet a maga komplexitásában kell kezelni, azonban általános rendezőelv szerint két alapvető szempont köré csoportosítható, így: legális és illegális migrációról beszélhetünk.

A legális és illegális migráció kapcsolata A legális migráció, demográfiai és gazdasági vonatkozásait figyelembe véve, pozitív hatásai miatt egy egységes politika továbbfejlesztését vetíti elő, amely a jogszerűen tartózkodó külföldiekkel szembeni méltányos bánásmódon alapul és a legális migráció elősegítését tűzi ki célul. A külföldiek társadalmi beilleszkedésének elősegítését továbbra is kiemelt feladatként értékeli a Bizottság. A legális migrációs politika „hitelessége” azonban az illegális migráció elleni harc hatékonyságától függ, ezért szükséges az emberkereskedelem elleni harc fokozása, és a kiutasítási/hazatérési, valamint a visszafogadásra irányuló politika fejlesztése.

Legális migráció A jogszerűen tartózkodó külföldiekkel szembeni méltányos bánásmód gondolatát alátámasztó közösségi jogi normák között említést érdemel: A családegyesítési jogról szóló 2003/86/EK tanácsi irányelv. Ezen irányelv célja a családegyesítési jognak a tagállamok területén jogszerűen tartózkodó harmadik országok állampolgárai által történő gyakorlása feltételeinek meghatározása.

A harmadik országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról szóló 2003/109/EK tanácsi irányelv Ez az irányelv meghatározza a következőket: a) a tagállamok által a „huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező” jogállásnak, valamint az ehhez kapcsolódó jogoknak a harmadik országok olyan állampolgárai számára történő megadásának és visszavonásának feltételei, akik jogszerűen tartózkodnak a tagállam területén; és b) a tartózkodás feltételei a „huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező” jogállást megadó tagállamtól eltérő tagállamban az ilyen jogállással rendelkező harmadik országbeli állampolgárok számára.

Az EU legális migrációs politikáját tekintve a harmadik országok állampolgárai tekintetében az említett egységes szabályozások létrejöttének, a jogszerűen tartózkodó külföldiekkel szembeni méltányos bánásmód alapja a társadalmi integráció elősegítése.

A családegyesítés a családi élet lehetővé tételének szükséges eszköze A családegyesítés a családi élet lehetővé tételének szükséges eszköze. Segít kialakítani a harmadik országok állampolgárainak a tagállamba való beilleszkedését megkönnyítő társadalmi-kulturális stabilitást, és ez egyúttal a gazdasági és társadalmi kohéziónak, mint alapvető közösségi célkitűzésnek az elősegítését is szolgálja. A tagállamokban huzamosan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárok integrációja kulcsfontosságú szerepet játszik a gazdasági és társadalmi kohézió előmozdításában.

A Tamperei Program szerinti szükségességük Az Európai Tanács 1999. október 15–16-i tamperei rendkívüli ülésén kijelentette, hogy a harmadik országok állampolgárainak jogállását közelíteni kell a tagállamok állampolgáraiéhoz, és hogy egy bizonyos időtartamon keresztül – amelyet még meg kell határozni – valamely tagállamban jogszerűen tartózkodó és huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező személynek az adott tagállamban olyan egységes jogokat kell biztosítani, amelyek a lehető legközelebb állnak az Európai Unió polgárait megillető jogokhoz.

Közrend, közbiztonság kérdése A családegyesítés kellően indokolt alapokon megtagadható. A családegyesítésért folyamodó személy nem jelenthet fenyegetést a közrend vagy a közbiztonság számára. A harmadik országok azon állampolgárai, akik „huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező” jogállást kívánnak megszerezni és fenntartani, nem jelenthetnek veszélyt a közrendre vagy a közbiztonságra. A közrend fogalomkörébe tartozhat a súlyos bűncselekmény elkövetése miatti elítélés.

A legális migrációra vonatkozó politika és a Hágai Program A legális migráció fontos szerepet fog játszani az európai tudásalapú gazdaság megerősítésében és a gazdasági fejlődés elősegítésében. A harmadik országokkal fenntartott partnerségi kapcsolatokban szintén szerepet játszhat. Az EU legális migrációs területén fontos momentum az ún., managed migration, azaz hogy a migrációs folyamatokat megpróbálják az igények és szükségletek fényében alakítani.

A bevándorlók különleges csoportjaira koncentráló (szektor-specifikus jogszabályjavaslatok) A harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról tanulmányok folytatás, iskolai csereprogram, térítés nélküli gyakorlat vagy önkéntes tevékenység céljából című 114/2004/EK számú irányelv Az irányelv elsődleges célja, hogy a diákok számára megkönnyítse a beutazás és tartózkodás feltételeit, további célja, hogy meghatározza a beutazás feltételeit azon harmadik országbeli állampolgárok esetében, akik három hónapot meghaladó időtartamban kívánnak a tagállamok területén tartózkodni tanulmányok, önkéntes tevékenység végzése, középiskolai csereprogramban való részvétel, illetve gyakornoki tevékenység végzése céljából.

A harmadik országbeli állampolgároknak az Európai Közösség területén folytatott tudományos kutatás céljából való fogadására vonatkozó külön eljárásról szóló 2005/71/EK irányelv Az irányelv meghatározza azon harmadik országbeli kutatók belépésének és tartózkodásának feltételeit, akik három hónapnál hosszabb ideig szándékoznak egy tagállam területén egy kutatóintézettel megkötött fogadási megállapodás alapján egy kutatási projektet megvalósítani.

Zöld könyv a gazdasági migráció európai uniós megközelítéséről Célja, hogy mélyreható vitát kezdeményezzen az EU szerveinek, a tagállamok, valamint a civiltársadalom bevonásával arról, hogy mi lenne a gazdasági migránsok tagállamok területére való belépése és tartózkodása közösségi szabályozásnak legmegfelelőbb formája. A dokumentum első része foglalkozik azon problematikával, hogy milyen mértékig van szükség egy európai munkaerő-vándorlási politika kidolgozására, és milyen mértékű legyen a közösségi beavatkozás ezen a területen, továbbá, hogy az európai migrációs szabályozásnak törekednie kell-e átfogó horizontális normaalkotásra, vagy inkább a bevándorlók különleges csoportjaira kell koncentrálnia (szektor-specifikus jogszabályjavaslatok). A Bizottság által 2005. június 14-én megtartott, a gazdasági migrációról szóló zöld könyv közmeghallgatásának és a beadott vélemények értékelése folyamatban van, a legális migrációs politika jövőbeni vonalait nagyban meghatározza majd az értékelés eredménye.

Illegális migráció a Tamperei Program eredményei A légi úton történő kiutasítás céljából történő átszállítás eseteiben biztosított segítségnyújtásról szóló 2003/110/EK tanácsi irányelv A Tanács 2004/81/EK IRÁNYELVE a harmadik országok emberkereskedelem áldozatává vált vagy az illegális bevándorlás elősegítésére irányuló cselekményekkel érintett, a hatáskörrel rendelkező hatóságokkal együttműködő állampolgárai részére kiállított tartózkodási engedélyről A fuvarozóknak az utasokkal kapcsolatos adatok közlésére vonatkozó kötelezettségéről szóló 2004/82/EK tanácsi irányelv

Hágai Program és illegális migráció elleni küzdelem, migráció külső dimenziója, visszatérési és visszafogadási politika Hágai Program kifejezetten közös norma kidolgozását szorgalmazta a visszatérésre kötelezett harmadik állampolgárok kapcsán, mely szabályozás azonban az eljárás alá vont személyek alapvető emberi jogait és emberi méltóságát is messzemenően figyelembe veszi.

A tagállamok jogszerűtlenül tartózkodó harmadik állam polgárainak visszatérítése területén alkalmazott közös normáiról és eljárásáról szóló irányelv tervezete A tervezet az illegális tartózkodás tényéhez kíván jogkövetkezményeket fűzni, függetlenül attól, hogy a tartózkodás milyen okból tekinthető jogszerűtlennek. A tervezet tárgyi hatálya alá tartoznak, pl. azok, akiknek a megfelelő tartózkodási jogcíme megszűnt, (lejárt, visszavont tartózkodási engedély, vízum) illetve az illegális beutazók egyaránt.

Szolidaritás kérdése A menekültügyre, a migrációra és a határokra vonatkozó közös politika kidolgozásának második szakasza 2004. május 1-jén kezdődött el. E folyamatnak a szolidaritáson és az igazságos hatáskörmegosztáson, ideértve a pénzügyi vonatkozásokat is, valamint a tagállamok közötti szorosabb gyakorlati együttműködésen kell alapulnia: technikai segítségnyújtáson, képzésen és információcserén, valamint a rendelkezések megfelelő és időben történő végrehajtásának és alkalmazásának ellenőrzésén csakúgy, mint a jogszabályok harmonizációján.

Szolidaritási keretprogram A migráció kezelésének összefogottabb, célzott kezelésére a Bizottság a külön költségvetési kategóriák (multitude of budget lines) helyett egy egységes keretprogramba („Szolidaritás és a migrációs folyamatok kezelése”) foglalja a belügyi programokat. Ennek részeként kerül sor az új pénzügyi perspektívához igazodó külső határőrizeti, visszatérési, integrációs alapok kialakítása, valamint a már felállított Európai Menekültügyi Alap (EMA) továbbfejlesztésére. Jelenleg szakértői szinten tárgyalják. Tekintettel hogy az alapok az új pénzügyi perspektívához kötődnek, azok sorsa gyakorlatilag osztja az EU költségvetésének elfogadását.

Visszafogadási egyezmények Az Európai Közösségek létrehozásról szóló Szerződés 63. cikk (3) bekezdés b) pontja alapján a Tanács felhatalmazást adott a Bizottság számára visszafogadási megállapodások megkötésére vonatkozó tárgyalások lefolytatására. A hatékony migráció-menedzsment fontos kérdés az EU számára, ezen belül kiemelném a visszafogadási megállapodások megkötésének fontosságát azon harmadik államokkal, amelyek tranzit vagy kibocsátó ország szerepet töltenek be. A megállapodások ki kell, hogy terjedjenek a hontalanokra, illetve azon harmadik országok állampolgáraira, akik az adott szerződő ország területét érintve illegálisan érkeztek az Unió területére. Bátorítja a harmadik országokat egymás között kétoldalú visszafogadási megállapodások létrehozására. A jelenlegi brit elnökség fokozni kívánja a visszafogadási megállapodások megkötése érdekében tett erőfeszítéseket, valamint a folyamatban lévő tárgyalások lezárását a Közösség elsődleges érdekeként kezeli.