„leegyszerűsített tudáskészlet” A sztereotípiák „leegyszerűsített tudáskészlet”
A szetereotípia fogalma: Ábrázolás, a megjelenés és a vélemények sablonos módjára utaló kifejezés. Olyan minősítési mód, amely a kategorizálást és az értékelést is magába foglalja.
Hol találkozunk vele? Társadalmi csoportok reprezentációjával: Pl. taxis, fodrász = bőbeszédűek Pl. kigyúrt „izomagyú” = őrző-védő kft. Pl. buta szőke Stb. stb.
A sztereotípia jellemzői Nem mindig negatívak. „Franciák jó szakácsok” Nem mindig kisebbségi csoportokról szól. „gazdag úri csemete” Nem merevek, nem változatlanok. „hűvös svédek, angol középosztály nyaralásai” Elengedhetetlen, hogy működésük felismerhetőek legyenek.
Összegzés A sztereotípia közvetít gyártó és befogadó között. Egyfajta leegyszerűsített tudáskészlet. Hétköznapi kommunikációban fontos. A médiaszövegek egyik legfontosabb jellegzetessége. (reklám)