A Linux grafikus felhasználói felülete Írta: Varga Tamás László
Tévhitek, legendák A Linux csak egy karakteres operációs rendszer
X Window System Kliens-Szerver megoldás Grafikus szerver, szolgáltatásokat nyújt az ablakkezelő programok számára (közös függvénytár) Kezeli az egeret és a billentyűzetet, alapvető grafikai elemeket ír le X.org és XFree86
Ablakkezelők Ikonok, asztal, menü, ablakkeretek Nem csak felületet, felhasználói programokat is nyújtanak Linux alatt többféle ablakkezelőből választhatunk
KDE K Desktop Environment QT függvénytár Rengeteg felhasználói alkalmazás (Konqueror, Kmail, Koffice, K3B, stb…) Cél: Egységes, következetes, szép felület Könnyű használhatóság
KDE Az első verzió
KDE Aktuális, 4.5-ös verzió
Gnome KDE hiányosságait javítja ki GTK függvénytár Központban a panel Egyszerű megjelenés, beállíthatóság
Gnome Gnome 2.32
Xfce Könnyűsúlyú ablakkezelő GTK függvénytár (Gnome) Nincsenek ikonok az asztalon, a panelnek kiemelt szerepe van
Xfce
Ablakozók Kis méret, stabilitás Többnyire csak az ablakkezelő rendszert tartalmazzák Általában nincs beállítóprogram, terminálból kell konfigurálni Néhány példa: Windowmaker Fluxbox Enlightenment AfterStep IceWM
Ablakozók Windowmaker
Ablakozók Fluxbox
Compiz fusion 3D hatások a munkakörnyezeten OpenGL alapokon
Ablakkezelők közti átjárhatóság Különböző asztali környezetek, különböző függvénytárak Ha az alkalmazáshoz szükséges függvénytár telepítve van, semmi probléma
Mozaik elrendezésű ablakkezelők Az ablakok nem fedhetik le egymást Kezelés egér nélkül Xmonad Haskell nyelven Kevesebb, mint 1200 sornyi programkód Konfigurálás a forráskódban
Xmonad
Vége