Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

A kolerikus vérmérséklet
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
A kisgyermek vizuális gondolkodása
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Egy motívum változásai különböző életkorokban:
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
A színek számítógépes ábrázolásának elve
DIAPHÁN STRUKTÚRÁK ERDÉLYI GÁBOR FESTÉSZETÉBEN
Térábrázolás különböző életkorokban
Készítette: Kecskés Imre
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
Vizuális kommunikáció bevezetés
1. A digitális fényképezőgép felépítése
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
A megismerés fejlődése
Az érzelmek fejlődése.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
Az emberi agy gyakran becsap!
Buris Katalin V. földrajz - informatika
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A szervezeti felépítés definíciója
Színhasználat Készítette: Bene Attila
Készítette: Horváth László
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Baba Etológia.
Rajzfejlődés-áttekintés
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Monitorok.
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Zentai László: Térképészet Térinformatika sáv Térképészet Zentai László Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és GeoinformatikaiTanszék
Velázquez: „Las Meninas”
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Viszkok Bence 12.c A leképezési hibák világa
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Összeállította: Nikli Károly
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
A tematikus térképek ábrázolási formái Zentai László: Térképészet
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Erasmus + pályázat Józsa Elek 10/D.
A Biblia és a képzőművészet
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Ki mit tud? december óra 330 terem
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008

Alkotói típusok: Herbert Read Lírai típus: csendéletfestés, halk színárnyalatok Dekoratív típus: 2 dimenzió, alapszínek, vidám minták

Mintákban gondolkodó, patterner típus A patterner típus a minél nagyobb és jellegzetesebb felületeket kedveli, melyeket dekoratív mintákkal tagol, és a tereket körvonalakkal zárja le.

Érzékelési alaptípusok Vizuális, vagy lineáris típus Szemlélődő gyermek, a tárgyak színe, árnyéka, távlati képe, fényhatása érdekli, és ehhez vonalas, díszítő kitöltéseket alkalmaz. Plasztikus típus Az ilyen gyermek elsősorban érintéssel érzékel, alkotásainál a térbeli, plasztikus kitöltés a jellemző, a dolgok felülete fontosabb a színeknél és a fényeknél.

Általános tartalmak a színválasztásnál Gyakran a kisgyermekkorban a színek nyújtotta öröm fontosabbá válhat a valóságábrázolásnál. Ilyenkor a furcsa, nem reális színű tárgyak, dolgok csak érzelmi indíttatásból lesznek a valóságtól eltérőek. A valóságra való törekvést gyakran ugyan ezeken a képeken ezzel egy időben felfedezhetjük más formák részletes, pontos másolatakor. A színek, méretek, torzulások sokszor hangulati hatásokat, ezáltal fontos belső információkat hordoznak magukban.

A túldíszítettség sokszor szintén az érzelmek kifejezésére szolgál A túldíszítettség sokszor szintén az érzelmek kifejezésére szolgál. Ilyenek a témájukból is adódóan ünnepélyességet sugárzó képek.

Színhasználat 0-1 éves korig Ebben a korszakban a gyerek még nem rendeltetésszerűen használja az eszközt. A ceruzával ütöget, dobol, szájába vesz mindent, ami a kezébe kerül. 18-20 hónapos kora között már cikcakknyomokat hagy a papíron, élvezi, hogy a ceruza nyomot hagy, de színválasztásról még nem beszélhetünk. Eleinte lengőfirkát alkot, ebből alakul ki később a spirál, vagy csiga motívum.

8 hónapostól 2 éves korig A forma fontos, a szín másodlagos. Ösztönös színpreferálás. Az egyik szín mutatja, hogy melyik lesz a következő, de gyakran azt a színt használja a gyermek, amelyik elsőként a kezébe kerül, tehát a színválaszás véletlenszerű és esetleges is lehet.

2-3 éves kor A rajzok egyre strukturáltabbak, de még meghatározóak a mozgásos elemek. A zártfirka 3 évesen az én tudat kialakulásával egyidőben jelentkezik.

4-6 éves kor Presematikus korszak A színhasználat különböző médiumonként változik Dekoratív színkezelés

4 és 6 éves kor között kialakulnak a grafikusan letisztult sémák, jelek. A gyermek azt rajzolja, amit tud és nem azt amit lát. Ebből következik, hogy a rajzokon megjelenik a részletezés, átlátszóság és a sablonszínek. Ha nem átlagos, akkor a mágikus világból adódik a színképzés. Mivel a kisgyermek számára a mesevilág is valóság, ez gyakran a színhasználatban is jelentkezik. Pl. piros haj, vagy zöld hó. Ez 6 éves korra csökken le, amikor a realitás kerül előtérbe. Ebben a korban elsősorban szín szerint és nem alak szerint tesz különbséget a gyerek, mivel a szín szerinti megkülönböztetés ősibb. A legkedveltebbek a kontrasztos és nyers színek, nem fontos a harmónia, vagy a diszharmónia a színek egymás mellé rendelésében. A sötétítés a belső aktivitás kifejeződése, nem az esztétikumé.

7-9 éves kor Egyre erősebb az átlátszóság, transzparencia – fontos a külső megjelenésen kívül a belső tartalom. Megjelennek a halvány, óvatosan keresgélő körvonalak, és a kiszínezés. A satírozás általánossá válik.

Egyre ritkulnak a rikító színek, a szín szerinti választás helyett az alak szerinti kerül előtérbe.

10-12 éves kor Sematikus korszak Dekoratív színkezelés

Lecsendesedés, valósághoz közeledés Megjelenik a tónusos színhasználat, és az ezekkel való csoportosítás, vagy megkülönböztetés. A színbeli elemek felbontása és új egységbe rendezése. Ebből alakulhat ki később az asszimetria és a képi egyensúly.

13-17 éves kor- pubertás kor 14 éves korig realizmus korszaka, bandakorszak az értelmezés a fontos naturalista, árnyalatokban gazdag színezés tér és színábrázolási konvenciók elsajátítása kísérletezés, túldíszítettség jellemző 14-17 éves kor a döntések korszaka technikai érdeklődés, sokféle vizuális nyelv színek felé irányuló érdeklődés színkompozíciók színösszefuttatások alapszínek hígítás színharmóniák iránti érzékenység