ELTE GIS MeetUp 2011 Budapest, 2011. április 15..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 © 2011 HungaroCAD Kft – Tevékenység & elvárások Cservenák.
Advertisements

Dr. Tomor Tamás Projektvezető augusztus
Belváros-Lipótváros Polgármesteri Hivatal egységes szerkezetű rendezési terveinek publikálása, karbantartása ASP szolgáltatás keretében Cselovszki Zoltán.
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Speciális adatgyűjtés hadtörténeti GIS-hez
Science Center of DEBRECEN
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
2007. március 22.DE TEK TTK Földtudományi BSc - szakirányválasztás Március óra I. terem Szakirány választás rendje a Földtudományi BSc szakon.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A GPS az egyetemi oktatásban
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
50 éves a szegedi informatika
FOTOGRAMMETRIA és TÉRINFORMATIKA TANSZÉK
ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Az ELTE Planetológiai Műhely bemutatása Sik András ELTE Természetföldrajzi Tanszék A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának.
Földrajz BSc Földrajz tanári MSc Geográfus MSc
ELTE, matematika alapszak
ELTE, matematika alapszak
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
Nagyfelbontású légifotók GIS-alkalmazása
Projektmunka egy GIS-alapú településvizsgálatban
FÖMI Térinformatikai Igazgatóság Tevékenység és elvárások…
Weben publikált térképek a földrajzi kutatásokban Ádám Eszter Geográfus MSc hallgató.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
A HUNAGI lehetséges szerepvállalása a térinformatikai oktatás terén Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás „ Az elmélet és gyakorlat találkozása”
P edagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Informatikai Nyílt Nap Mi a térinformatika? Angol elnevezés: Geographic Information Systems (GIS) Röviden: Digitális térképek összekapcsolása adatokhoz.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Találkozások és mélyebb együttműködés a magyar-szlovén határtérségben A Reg-Net projekt bemutatása Készítette: Polgár Tibor és Győrffy Gábor.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Biomérnök alapszak (BSc)
„Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2/C Vojtek Éva Képzésfejlesztési referens december 9.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
A területrendezés és –fejlesztés adat háttere és technológiai megoldásai Göncz Annamária, Juhász Géza Péter
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Zentai László, tanszékvezető TTK Nyílt nap, I. 27. Földtudományi alapszak - térképész szakirány A térképész.
Térképészet és térinformatika
Térképészet Szoftvertípusok Zentai László
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
Geoview Systems Kutatás Fejlesztési Projektje BELVIZINFO Az egyedi belvízképződési mechanizmus vizsgálatán alapuló, belvíz – gyakorisági és – veszélyeztetettségi.
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
OFA HÁLÓZAT KOOPERÁCIÓ KIEMELT PROJEKT (TÁMOP-2.4.3/B/1-09/1) – Szociális szövetkezetek részére nyújtható térítésmentes szakmai.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Képzések, szakirányok, felvételi lehetőségek
Térinformatika Domján Ádám.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Környezetmérnöki szak
GEODATA – Baross projekt Bartha Gábor Miskolci Egyetem.
A programtervező informatikus, a tanár
Innovációs programok a Szent István Egyetemen Regionalitás és együttműködés Figler Kálmán, kancellár Dr. Szabó István, külkapcsolati igazgató, dékán.
Nyílt forráskódú megoldások lehetőségei a Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerben (TeIR-ben) Juhász Géza Péter, VÁTI Magyar Regionális.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Az Open Source lehetősége a szegedi geoinformatika képzésben Fehér Zsolt Zoltán Madarász Anett Olasz Angéla Szabó Péter január 29.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Élelmiszertudományi Kar
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
Előadás másolata:

ELTE GIS MeetUp 2011 Budapest, április 15.

Gyakorlati tudnivalók Célkitűzések: a szakma és a jövőbeli szakemberek közötti informális párbeszéd; egy új MSc-szakirány kialakításának részeként a piaci igények jobb megismerése; jelenlegi oktatóink és hallgatóink GIS-vonatkozású tevékenységeinek bemutatása; az ELTE Térinformatikai Műhely lehetőségeinek felvillantása. MeetUp: cégek/intézmények munkatársai, valamint oktatók/hallgatók felváltva; lényegre törő előadások közvetlen hangulatban; minden várakozásunknál több előadó vállalta → 30 szakmai előadás, 10 (±1) perc. Kérdések: előadásonként 1-re lehet idő; amire nincs → Fórum-beszélgetés. GIS-TOTÓ: nyereményeket a nap végén adjuk majd át, a még jelenlévő helyes megfejtőknek. FEEDBACK: a válaszadás önkéntes – köszönjük szépen! Szünetek: ásványvíz, kávé, tea és pogácsa.

Nyitógondolatok ELTE GIS MeetUp 2011 Budapest, április 15. Dr. Szabó Mária Igazgató ELTE Földrajz- és Földtudományi Intézet

Térinformatika az ELTE Geográfus képzésében ELTE GIS MeetUp 2011 Budapest, április 15. Sik András Tanársegéd ELTE Természetföldrajzi Tanszék

Mire jó egy geográfus? „Napjainkban a geográfus diplomát szerző fiatalok: ismerik a természeti-környezeti-társadalmi jelenségek földrajzi törvényszerűségeit; széleskörű módszertani tudással rendelkeznek a térbeli folyamatok elemzéséhez; szakértői és döntéselőkészítési feladatok elvégzésére egyaránt alkalmasak.” Más szavakkal fogalmazva: ha nem tudós lesz, akkor gyakorlatias „területi manager”, aki hallott már a GIS-ről... ELTE: 1994 óta önálló kutatói szak (előtte földrajz tanári képzés volt); 2006-ig kreditrendszer, 5 éves osztatlan képzés; 2006-tól bolognai rendszer (3 éves BSc képzés + 2 éves MSc képzés). Más egyetemeken az országban: Debrecen; Miskolc; Pécs; Szeged; Szombathely.

Természet- földrajzi Tanszék Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék Regionális Tudományi Tanszék Társadalom- és Gazdaság- Földrajzi Tanszék ELTE FFI Földrajz- és Földtudományi Intézet Földrajztudományi KözpontFöldtudományi Központ Létszám és szakirányok Felvett létszám az ELTE FÖLDRAJZ BSc képzésére: évente kb. 160 hallgató Felvett létszám az ELTE GEOGRÁFUS MSc képzésére: évente kb hallgató (először 2009-ben) Szakirányok: geomorfológus regionális elemző táj- és környezet- kutató terület- és település- fejlesztő

BSc-képzés (a nagy hallgatói létszám miatt főként előadások): Általános és területi statisztika; Távérzékelés; GIS a földrajzban; Számítógépes társadalomföldrajzi térképezés. GIS-hez kapcsolódó tantárgyak MSc-képzés (főként gyakorlati oktatás kis csoportokban): Természetföldrajzi folyamatok modellezése; Légi- és űrfelvételek interpretációja; Digitális kiértékelés a távérzékelésben; Digitális domborzatmodellek alkalmazása; Tematikus térképezés; GIS-alkalzamások I.; GIS-alkalmazások II.; Az AutoCAD alapjai; CAD-alapú térinformatika; Térstatisztikai módszerek; Területi információs rendszerek; Közlekedési hálózatok modellezése. Erdas Surfer ArcView ArcGIS ArcGIS + „touch of the Open Source” AutoCAD AutoDesk Map 3D

Magyarországi és külföldi helyszíneken: terepi adatgyűjtés hagyományos földmérési és korszerű GPS kézieszközökkel; domborzatfejlődés modellezéséhez szükséges morfometriai vizsgálatok; geomorfológiai térképek készítése; építésügyi adatbázis frissítése; köztéri infrastruktúra állapotfelmérése; szabályozási tervek helyszíni ellenőrzése. Terepgyakorlatok

A közeljövő feladatai… Térinformatika a jelenlegi geográfus képzésben: érzékelik a hallgatók, hogy talán „jó lehet még valamire…”; stratégiai fontosságú munkaerőpiaci kitörési pont; felhasználói attitűd jellemzi; kutatás-orientált; raszter-centrikus; desktop-filozófiára épül. Tervezett módosítások: piac-centrikusabb képzés; raszteres és vektoros „tananyag” egyensúlya; adatbázis-kezelési ismeretek és fejlesztői/programozói attitűd erősítése; szerver-kliens technológia oktatása; webGIS-technológiák / SOA-megközelítés oktatása open source GIS-szoftverek oktatása; szakmai gyakorlati lehetőségek kialakítása partnercégekkel/intézményekkel. Mindezeket egyesítő komplex célkitűzés: szeptemberétől új szakirány indítása a Geográfus MSc-képzésben („alkalmazott térinformatikus” vs. „geoinformatikus”).

Természet- földrajzi Tanszék Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék Regionális Tudományi Tanszék Társadalom- és Gazdaság- Földrajzi Tanszék ELTE FFI Földrajz- és Földtudományi Intézet Földrajztudományi KözpontFöldtudományi Központ Létszám és szakirányok Felvett létszám az ELTE FÖLDRAJZ BSc képzésére: évente kb. 160 hallgató Felvett létszám az ELTE GEOGRÁFUS MSc képzésére: évente kb hallgató (először 2009-ben) Szakirányok: geomorfológus regionális elemző táj- és környezet- kutató terület- és település- fejlesztő

A távérzékelés fizikai alapjai; Műholdak és műszereik; Adatgyűjtési eljárások; Vetületi rendszerek és georeferálás; Az adatbázis-kezelés alapjai; Relációs adatbázisok; Digitális képfeldolgozás; Térinformatikai programozás?; Háromdimenziós grafika és modellezés?; Webszerkesztés; WebGIS; Open Source GIS; + Szakirányú szakmai gyakorlat (partnercégeknél/intézményeknél). Tervezett új tantárgyak

ELTE Térinformatikai Műhely „A Térinformatikai Műhely azzal a céllal jött létre 2009 végén az ELTE Földrajz- és Földtudományi Intézetében, hogy iparági kapcsolatrendszert alakítson ki a hazai GIS- szektor szereplőivel. Amiben közreműködő partnerek lehetünk: adatgyűjtés és -integráció; térbeli adatbázisok előállítása, frissítése; domborzatmodellezés többféle interpolációs eljárással; önkormányzati térinformatika; szolgáltatás-alapú GIS-fejlesztés; geomarketing; open source GIS; oktatás és konzultáció; K+F konzorciumi partner. Open Source GIS-szerver: Elérhetőség: