Regionalizmus kontra szocialista realizmus
Elie Nadelman ( ) Tango 1919, festett cseresznyefa és gipsz 91x66x35 Whitney Museum of American Art, New York Ezek a finom, játékbabszerű figurák, divatos öltözetben argentin tangót táncolnak. Nadelman Tangója a modern szállodák báltermeinek hangulatát idézi, a keresztbe font karok és a táncosok „tekintete” szexuális vonzalmat fejez egy üres térben.
Stuart Curry S. Curry: Keresztelő Kansas-ben o.v. 101x127 cm Whitney Museum of American Art, New York
John Stuart Curry: Tragikus preludium o.v. tempera 945x351 cm Kansas State House, Topeka Kansas Az apokaliptikus kép John Brown-t ünnepli, a rabszolga felszabadítás radikális képviselőjét. Kansas annak idején még nem volt a szövetség tagja.
J.S. Curry: Tornádó 30-as évek
Thomas Hant Benton: New York történelme ma o.v. 177x91cm Courtesy Hirschl-Adler Galleries, New York T.H. Benton: A nyugat művészetei 1935, tempera,fa 240x400 cm New Britain Museum of American Art, Connecticat
Benton: Twist, 1962
Grant Wood: Amerikai Gótika o. v. 76x63 cm Art Institute of Chicago
Dorothea Lange ( )
D. Lange: Southern Pacific Railroad Billboard near Los Angeles, California, Library of Congress Washington D.C.
Ben Shahn: Sheriff a sztráj alatt Morgantown, West Virginia, 1935 Hallmark Photographic Collection, Kansas City, Missouri
Ben Shahn: Nebraska
Ben Shahn: Vak…
Walker Ewans fotói a New Deal idején
Edward Weston: Dante kilátása, Death Walley-Halál völgy University of Arizona – Collection Center for Creative Photography
Ben Soyer: Artists on WPA National Museum of American Art, Washinton D.C – Work Progress Administration WPA – Szövetségi Művészeti Program – Federal Arts Project
Rafael Soyer: Balról jobbra haladva. o.v Whitney Museum Of American Art New York
Rafael Soyer: Tánc studio
Isabel Bisop: Dante és Vergilius az Union Squeren 1932 o.v. 68x133 cm Delaware Art Museum, Wilmington Míg a regionalisták a vidéki Amerika ellentmondásaival foglalkoztak, egy másik csoportja a művészeknek a városi élet jelenségeit ábrázolta. Isabel Bisop ( ) és Reginald Marsh ( ) jól szituált, tanult környezetből származtak, ennek ellenére a városi slum és az alsóbb néposztályok életét kutatták. Bisop festménye Dante és Vergilius azt szuggerálja, mintha New York Dante Purgatóriumának modern változata lenne.
Reginald Mars: Fiatal nő a caruselen tempera, fa Springfield Museum of Art Illinois. Mars képe is melankóliát tükröz, de ez képi felépítés elárulja, azt is, hogy karikaturistaként is dolgozott. Amikor 1923-ban a New Yorker megalakult, ők készítette az első szatirikus rajzokat az újság számára. A fiatal nő a körhintán tipikus munka: a kompozíció függőleges felépítésű, nem hagy a szemnek menekülési lehetőséget,Mars, mint Bisop nem moralizál, egyszerűen csak azt ábrázolta, amit látott.
Aron Douglas ( )
Aspects of Negro Life: Song of the Towers ov. Schomburg Center for Research in Black Culture, New York
Stuart Davis ( )
Stuart Davis: Hot Still-scape for 6 colors – 7th Avenue Style ov. 91x114 cm Fine Arts Boston
Ben Shahn: A teljes foglalkoztatásért Színes litográfia 75x100 cm New Jersey State Mususeum Collection
William J. Lewitt az általa megálmodott város terveivel
Lewittown, New York, 1954
John Graham and Company: Northgate Regional Shopping Center, Seattle Seattle, Washington
Frank Gehry és a Rose Corporation: Santa Monica Place, California
Ludwig Mies van der Rohe Apartmanház Chicago North Lake 1951 Van der Rohe és Philip Johnson: Seagram Building, New York
Philip Johnson: Üvegház (MOMA)
Philip Johnson: Imaház új Mexikóban
Edward Hopper ( ) Ennek a korszaknak a legjelentősebb realistája, de tulajdonképpen egyik kategóriába sem illik bele. Hopper kidolgozott egy csak rá jellemző stílust még a 20-as években, és ehhez haláláig hű maradt. Munkái különleges, és mély intenzitással árulkodnak a magányosságról és kitaszítottságról. Sok képén, kihalt tereket ábrázolt (Pl. Vasárnap reggel) vagy ha a figurák tűnnek is fel, általában nem állnak kapcsolatban egymással. Az furcsa fények, és az időtlenség, mozdulatlanság ábrázolása hasonló az olasz Giorgio Morandi festészethez. Életműve már jelzi a amerikai művészet nemzetközi előre törését, képei nagy hatással voltak a filmművészetre is. Pl. Wim Wenders, Jim Jarmus
E. Hopper: Éjszakai árnyék The New York Public Library
Edward Hopper: Vasárnap reggel ov. 88x152 cm Whitney Museum of American Art, New York
E. Hopper: Telihold 1949 The Dyoton Art Institute
E. Hopper: Orlean portréja ov. 66x101 cm. Fine Arts Museum of San Francisco
E. Hopper: Négysávos ót, ov. 69x105,4 cm. Magántulajdon
E. Hopper: Western Motel , 8x127, 3 cm. New Haven, Yale University Gallery
George Tooker: The Subway x91 cm Whitney Museum of Art
Robert Frank: U.S. 285, New Mexico silver, gelatin print Art Institute Chicago, Illinois.
Robert Frank: Rodeo. New York Gelatin, Silver Gift Barabar and Eugene Schwartz