Szállítási költségek, térséggazdálkodás Hevér Boglárka 2009. március 17. Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Termelési tényezők Munka Tőke Vállalkozó Természeti erőforrások Közgazdaságtan alapkérdései: Mit, hogyan, kinek termeljünk TÉRBELISÉG DE hol termeljünk, hol fogyasszunk, hol dolgozzunk? Földrajz és gazdaság Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Földrajz és gazdaság Esély és/vagy eleve elrendeltetés A különböző elhelyezkedésű területek gazdasági fejlődésének magyarázata a természetből fakadó különbségek segítségével (pl. trópusi területek => alacsonyabb népességkoncentráció => alacsonyabb jövedelem Történelmi véletlenek Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
A gyökerek – Letelepedés, mint egyéni kérdés Feltételezései: Elszigetelt állam Egyetlen piac (nagyváros) a központban – a termelők ide szállítják a mezőgazdasági termékeket A közlekedés minden irányba lehetséges (nincsenek kiépített útvonalak) SZÁLLÍTÁSI KÖLTSÉGEK alakulása-jéghegy(Samuelson): A szállítás során a termékek egy része „elolvad” pl. takarmányszállítás Melyik terméket hol termeljük? Von Thünen (1842): saját megfigyelési alapján vizsgálta a mezőgazdasági termékek területi törvényszerűségeit. Thünen (1783-1850) Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Meddig mehetünk el? Az egy területegységre eső jövedelmünk maximalizálni szeretnénk: Területegységre jutó nyereség Az adott termék ára Termelési költségek Piactól való távolság 1 km-re jutó szállítási költségek Területegység Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Meddig mehetünk el? Több termék esetén eltérő szállítási költségek mellett a Az egyes termékeket más-más távolságba szállítják: Ahol a két termék nyeresége azonos, ott van az egyes termékek övezeteinek határa. Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Meddig mehetünk el? Thünen-gyűrűk Centrum-periféria struktúra Romlandó termékeket a piachoz legközelebb termelik, a központtól távolodva a termékek tartósabbak. (Szállítási út – termékek minősége) Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Ki viseli a szállításból eredő költségeket? Az eddigi vizsgálatainkban (Thünennél) a termelők költségeibe épültek a szállítási költségek – fedezetük a termelői többletből A fogyasztók viselik a szállítás költségét – fedezet: fogyasztói többlet Közgazdaságtan Tanszék
Szállítási költségek fogyasztói oldalról: Launhardt-elmélete A központ a termelés színtere A kereslet egyenletesen oszlik meg a periférián Monopóliummal írható le Launhardt (1832-1918) Közgazdaságtan Tanszék
Közgazdaságtan Tanszék A fogyasztónak nemcsak a termék árát, hanem a szállítási költségeket is ki kell fizetni: ennek értelmében egy adott távolságot és adott piaci árat feltételezve meghatározható a szállítási költségek maximuma (rezervációs ár) A szállítási költségek fedezetéül a fogyasztói többlet szolgál (ABC): Keresleti függvény: Közgazdaságtan Tanszék
Monopólium és fogyasztói többlet Profitmaximum feltétele: MR=LMC Közgazdaságtan Tanszék
Monopólium és fogyasztói többlet Egy vállalat „hatótávolsága” növelhető, ha a fogyasztói többletet növeljük. Hogyan lehetséges ez? A: technológiai együttható a – rezervációs ár b – a keresleti függvény meredeksége - termelési függvény együtthatói és Közgazdaságtan Tanszék
A piactól való távolság növelése A CS (Műszaki fejlődés - Dietmar tanár úr előadása) a CS b: lényegében a kereslet elaszticitása azt tükrözi, hogy az adott termék mennyire helyettesíthető (minél közelebbi helyettesítője van egy terméknek, a vállalat hatalma annál kisebb) Teljesen egyforma termékek: tökéletes verseny Differenciált termékek: monopólium Valóság a piaci elégtelenségek miatt (Daruka tanárnő előadása): kettő között (monopolisztikus verseny) Közgazdaságtan Tanszék
Tökéletlenül a tökéletesség felé . Tökéletes verseny Homogén termékek Árelfogadó MR=P Szabad ki- és belépés, azaz hosszú távon a profit 0. Sok szereplő Monopolisztikus verseny Differenciált termékek Profit=0. (MR=MC) Sok szereplő M: ipari termékek A: mezőgazdasági termékek : helyettesítési rugalmasság F: fix ktg c: változó költség Közgazdaságtan Tanszék
Krugman gondolatmenete Mikroszinten eldőlt, hogy ki hova telepedett le, aminek következtében feltételezünk két eltérő fejlettségű régiót mezőgazdasági termékek piacán tökéletes versenyt tételez fel, ipari termékek piacán pedig monopolisztikus versenyt (megjegyzés: az elméletek fejlődése párhuzamos a gazdasági szektorok fejlődésével) ennek megfelelően vannak farmerek (akik egyenletesen oszlanak meg a térben) és ipari munkások, akik oda vándorolnak, ahol a reálbérek magasabbak A fejlettebb régió tovább erősödik vagy felzárkózik hozzá a fejletlenebb? Közgazdaságtan Tanszék
Közgazdaságtan Tanszék Krugmanról 1991.: Új Gazdaságföldrajz (földrajzi tényezők endogenizálása) 2008.: közgazdasági Nobel-díj Közgazdaságtan Tanszék
Felzárkózás és/vagy bezárkózás Centrifugális erők: (a periféria felé húzó erők) Immobil tényezők Ingatlanhasználati díjak Centripetális erők (koncentrációt elősegítő) Piaci méret hatásai Hatalmas munkaerőpiacok Szállítási költségek? Közgazdaságtan Tanszék
Egy egyszerű modell (Lotka-Volterra-modell) A bérkülönbségek exogén módon növekednek, a fejlettebb régióban az erősödő verseny (v) pedig csökkenti a bérkülönbségek (w) növekedési ütemét. Egyrészt a bérkülönbségek növekedése a fejlettebbe vonzza a munkaerőt, ezáltal növeli a versenyt; másrészt a régió „telítődésével”, a verseny növekedési üteme csökken. Közgazdaságtan Tanszék
Közgazdaságtan Tanszék . . Közgazdaságtan Tanszék
Közgazdaságtan Tanszék . . Közgazdaságtan Tanszék
Egy egyszerű modell A szállítási költségekkel kiegészítve A szállítási költségek növekedésével a régiók közötti kereskedelem csökken, vagyis a vállalatok közötti verseny a fejlettebb régión belül fokozódik: Közgazdaságtan Tanszék
Egy egyszerű modell Egyensúlyi helyzetben adott szállítási költségek mellett az egyensúly: (i)Ha a szállítási költségek emelkednek, a reálbér különbségek csökkenek a két régió között (ii) Ha c=t, akkor a verseny fokozó és tompító tényezők épp kiegyenlítik egymást (iii) Ha c<t, akkor a korábbi fejlett régió lassabban fog fejlődni, mint a korábbi fejletlen (iv) Ha a szállítási költségek csökkenek, a bérkülönbségek emelkednek, a fejlett régió tovább erősödik Közgazdaságtan Tanszék
Konklúziók, gazdaságpolitikai implikációk Hogyan zárkózhat fel a fejletlen régió Milyen gazdaságpolitikai lépéseket tehetünk? Kit fejlesszünk? (fejletlent vagy fejlettet) Infrastruktúra fejlesztés, autópálya építés kinek jó? Másik változó: bérek Mivel kompenzálhatóak a bérkülönbségek? Hogyan érhetjük el a bérek növekedését adott esetben a fejletlen régióban (humántőke) Munkaerő migrációja – vállalatok székhelyének áthelyezése Kereskedelmi költségek a szállítási költségek analógiájára (EU-bővítés) Közgazdaságtan Tanszék Közgazdaságtan Tanszék
Közgazdaságtan Tanszék . Köszönöm a figyelmet! boglarka@kgt.bme.hu Közgazdaságtan Tanszék