KÖRNYEZETI HATÁSOK SZÁMBAVÉTELE EGY AUTÓPÁLYA PÉLDÁJÁN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A évi jártassági vizsgálati program rövid ismertetése & évi összefoglaló A évi jártassági vizsgálati program rövid ismertetése & 2011.
Advertisements

Felszíni vizek mintavétele
Atmoszféra - A Földünk légköre
KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLAT. ELŐREJELZÉSI MÓDSZER: CÉLJA VALAMILYEN TERVEZETT TEVÉKENYSÉG KÖVETKEZTÉBEN VÁRHATÓ KÖRNYEZETI ÁLLAPOTVÁLTOZÁSOK BECSLÉSE ÉS.
A környezeti elemek I. A légkör
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
A Föld szférái Hidroszféra Krioszféra Litoszféra Bioszféra Atmoszféra.
Szennyezőanyagok légköri terjedése
Környezeti kárelhárítás
A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS HATÁSA A FELSZÍNI
Környezeti kárelhárítás
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
§ KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLAT
Vízminőségi jellemzők
Antropogén hatások városi környezetben BME VÍZI KÖZMŰ ÉS KÖRNYEZETMÉRNÖKI TANSZÉK MTA VÍZGAZDÁLKODÁSI KUTATÓCSOPORT épület.
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
VER Villamos Berendezések
© Gács Iván (BME) 1 Szennyezőanyagok légköri terjedése A terjedés időbeli folyamatai BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
TALAJVÉDELEM XI. A szennyezőanyagok terjedését, talaj/talajvízbeli viselkedését befolyásoló paraméterek.
© Gács Iván (BME) 1/36 Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése.
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A légkör - A jelenlegi légkör kialakulása - A légkör összetétele
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETVÉDELEM VÍZVÉDELEM.
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Vízminőségi modellezés. OXIGÉN HÁZTARTÁS.
A KDT-KTVF TEVÉKENYSÉGE A GÁTSZAKADÁS UTÁN :
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
KÖRNYEZETI HATÁSVIZSGÁLAT. ELŐREJELZÉSI MÓDSZER: CÉLJA VALAMILYEN TERVEZETT TEVÉKENYSÉG KÖVETKEZTÉBEN VÁRHATÓ KÖRNYEZETI ÁLLAPOTVÁLTOZÁSOK BECSLÉSE ÉS.
TPH (Összes ásványi szénhidrogén) Fogalmak Vizsgálati lehetőségek
KÖRNYEZETTECHNIKA.
Felszín alatti vizek védelme
ÉGHAJLATVÁLTOZÁS – VÍZ – VÍZGAZDÁLKODÁS (második rész)
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Felszín alatti vizek minősítése
Levegőtisztaság-védelem
Hulladéklerakók izolálása. Házi dolgozat Készítette: Bognár Emese Mária BME – VBK Környezetmérnöki szak II. Év (2009/10.) Neptun kód: E8L87S.
Uránszennyezés a Mecsekben
Levegő szerepe és működése
Talajszennyezés.
Vízszennyezés.
A légkör és a levegőszennyezés
II. RÉSZ OLAJSZENNYEZÉSEK.
(Ős)környezet rekonstrukciós lehetőségek Dél-Budapesten Háros-szigetCsepel-sziget Bogsch Ildikó.
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
A földrajzi övezetesség
A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS HATÁSA A FELSZÍNI CSAPADÉKVÍZ-LEFOLYÁS SZÉNHIDROGÉN SZENNYEZETTSÉGÉRE Dr. Buzás Kálmán BME VÍZI KÖZMŰ ÉS KÖRNYEZETMÉRNÖKI TANSZÉK Kecskemét.
A Föld vízkészlete.
VÍZMINŐSÉGI PROBLÉMÁK
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Környezetvédelem.
A levegőtisztaság-védelem fejlődése , Franciaország világháborúk II. világháború utáni újjáépítés  Londoni szmog (1952) passzív eljárások (end.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Egy termálfürdő használt vizének vizsgálata, felszíni vízfolyásba való bevezetésének modellezése, és a fellépő környezetterhelések minimalizálásának lehetőségei.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Környezetgazdálkodás 1.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
Atmoszféra - A Földünk légköre
Méréstechnika 1/15. ML osztály részére 2017.
Előadás másolata:

KÖRNYEZETI HATÁSOK SZÁMBAVÉTELE EGY AUTÓPÁLYA PÉLDÁJÁN

Emissziós, transzmissziós és immissziós folyamatok LÉGKÖRT ÉRŐ HATÁSOK Emissziós, transzmissziós és immissziós folyamatok Szennyezőanyag források kopás (fékek, abroncs, útburkolat) égéstermékek (aeroszol) légköri kiülepedés (száraz) Terjedési utak szél, menetszél száraz kiülepedés Befogadók légkör (aeroszol) útfelület, talajfelszín, hó (felhalmozódás) jármű karosszéria és egyéb alkatrészek Légkör Száraz időszakban

LÉGKÖRT ÉRŐ HATÁSOK EMISSZIÓK MEGHATÁROZÁSA FAJLAGOS EMISSZIÓK (EGYSÉGJÁRMŰ) FORGALOM NAGYSÁGA ÉS SEBESSÉGE (TERVEZÉSI PARAMÉTEREKBŐL PROGNOSZTIZÁLT ADATOK), Ej/h SZENNYEZŐANYAGOK: GÁZOK: CO, CO2, NO, NO2, PAH-ok (ÉGÉSTERMÉKEK), VOC (ÜZEMANYAG PÁROLGÁSA), O3, PAN (FOTOKÉMIAI ÚTON) SZILÁRD: KOROM, FÉMEK, GUMI, ASZFALT (GUMIABRONCS, ALKATRÉSZEK, FÉKBETÉTEK, ÚTBURKOLAT KOPÁSÁBÓL)

egyenérték tényezővel Átszámítás: egyenérték tényezővel Forrás: uvt.bme.hu

Motor beállítás hatása a kipufogógáz károsanyag összetételére LÉGKÖRT ÉRŐ HATÁSOK Motor beállítás hatása a kipufogógáz károsanyag összetételére

LÉGKÖRT ÉRŐ HATÁSOK TERJEDÉS, HATÁSTERÜLET LEHATÁROLÁSA: TRANSZPORT METEOROLÓGIAI TÉNYEZŐK: URALKODÓ SZÉLIRÁNY, SZÉLSEBESSÉG LÉGKÖR STABILITÁSA FELSZÍNBORÍTOTTSÁG, ÚTSZÉLI NÖVÉNYZET FORRÁS MAGASSÁGA Forrás: uvt.bme.hu

STABILITÁSI NOMOGRAMOK LÉGKÖR STABILITÁSA STABILITÁSI NOMOGRAMOK Szórás y irányban Szórás z irányban A-F: stabilitási indikátorok (szuperadiabatikus-inverzió)

STABILITÁSI INDIKÁTOROK MEGHATÁROZÁSA 1. Pasquill-féle indikátorok

STABILITÁSI INDIKÁTOROK MEGHATÁROZÁSA 2. Szepesi-féle indikátorok

SZÓRÁSOK SZÁMÍTÁSA 2. z0 érdességi paraméter p paraméter

LÉGKÖRT ÉRŐ HATÁSOK HATÁSVISELŐK: ÉLŐVILÁG – EMBER IMMISSZIÓS HATÁRÉRTÉKEK BETARTÁSA A LAKOTT TERÜLETEKEN (ÖVEZETEK) Forrás: uvt.bme.hu

ZAJ EMISSZIÓK FORRÁS: MOTORZAJ, GÖRDÜLŐZAJ ZAJKIBOCSÁTÁS FÜGG: JÁRMŰ TÍPUSA (MOTOR, SZGK, TEHERAUTÓ, BUSZ) SEBESSÉGE ÚTBURKOLAT ZAJTERJEDÉS ENERGIA (NYOMÁSHULLÁM) TERJEDÉSE: HŐMÉRSÉKLET, PÁRATARTALOM, FELSZÍN BORÍTOTTSÁGA (VISSZAVERŐDÉS) ZAJVÉDŐ LÉTESÍTMÉNYEK (ÁRNYÉKOLÓ FAL, NÖVÉNYSÁV)

ZAJ HATÁSVISELŐK ELTÉRŐ ÉRZÉKENYSÉGŰ BEÉPÍTETT TERÜLETEK (LAKÓ-, IPARI/KERESKEDELMI, GYÓGY/ÜDÜLŐ) NAPPALI/ÉJSZAKAI HATÁS Forrás: uvt.bme.hu

VIZEKET ÉRŐ HATÁSOK MENNYISÉGI HATÁS FELSZÍN ÁTFORMÁLÁSA  LEFOLYÁSI PÁLYÁK MEGVÁLTOZTATÁSA, KERESZTEZÉSEK (VÍZÁTVEZETÉS) BURKOLT FELSZÍN  NÖVEKVŐ FELSZÍNI LEFOLYÁS FELSZÍN ALATTI VÍZ BEVÁGÁSOK METSZIK A VÍZVEZETŐ RÉTEGEKET (HEGY, DOMBVIDÉK) ÚTPÁLYA ALAPOZÁSA ELÉRHETI A TALAJVÍZ SZINTET

Annahegyi csapadékvíz tározók (M0)

VIZEKET ÉRŐ HATÁSOK MENNYISÉGI HATÁS FELSZÍN ÁTFORMÁLÁSA  LEFOLYÁSI PÁLYÁK MEGVÁLTOZTATÁSA, KERESZTEZÉSEK (VÍZÁTVEZETÉS) BURKOLT FELSZÍN  NÖVEKVŐ FELSZÍNI LEFOLYÁS FELSZÍN ALATTI VÍZ BEVÁGÁSOK METSZIK A VÍZVEZETŐ RÉTEGEKET (HEGY, DOMBVIDÉK) ÚTPÁLYA ALAPOZÁSA ELÉRHETI A TALAJVÍZ SZINTET SZENNYEZŐDÉS FORRÁSOK: ÁSVÁNYOLAJ, OLAJSZÁRMAZÉKOK (ÜZEMANYAG, MOTOROLAJ, FÉKFOLYADÉK) ASZFALT, GUMIABRONCS KOPÁSA, FÉM ALKATRÉSZEK: NEHÉZFÉMEK (Cu, Cr, Ni, Zn, Cd) CSÚSZÁSMENTESÍTÉS : NaCl, KCl BEFOGADÓ: FELSZÍNI VÍZ, TALAJ – FELSZÍN ALATTI VÍZ MENNYIRE ÉRZÉKENY? (ÁLLÓVÍZ, VÍZBÁZIS STB.) BALESETI EREDETŰ VÍZSZENNYEZÉS

Emissziós, transzmissziós és immissziós folyamatok VIZEKET ÉRŐ HATÁSOK Emissziós, transzmissziós és immissziós folyamatok Források kerék és alváz lemosódás karosszéria lemosódás útburkolat lemosódás nedves kiülepedés olvadó hó Terjedési utak lefolyás a burkolatról fröcskölés Befogadók a csapadékvíz elvezetésétől függően: talaj, folyóvíz, állóvíz Légkör Állóvíz, folyóvíz, talaj Nedves időszakban

Autópálya lemosás M7, 2005. szeptember 9. Cr Komponens Lefolyás Tartálykocsi (kontroll) eleje vége keverék pH - 7,33 7,34 7,42 7,85 KOIk mg/L 22,9 22,1 18,6 1,28 Összes N 2,0 2,5 1,66 8,6 Összes P 1,18 0,69 1,11 0,06 Lebegő anyag 20 14 18 6 Cd g/L 1,27 0,83 1,03 0,05 Cr 20,8 15,2 31,3 1,1 Cu 39,7 18,2 42,9 16,6 Hg 2,22 1,12 3,4 0,16 Ni 56,9 10,3 26,0 6,7 Pb 24,2 49,8 33,2 3,51 Zn 509 470 504 3,61

Felületi terhelések térbeli eloszlása: száraz időszakban végzett lemosási kísérlet hasonló forgalom nagyság ellenére eltérések a helyszínek között: padkánál jóval magasabb értékek, beljebb kb. állandó (~háttér) helyi forgalom dinamika (fékezések gyakorisága) burkolat egyenetlensége (csapdázódási potenciál) Cu Sb Pb kevés fékezés gyakori hirtelen fékezések gyakori fékezések © Budai Péter, 2011

Felületi terhelések térbeli eloszlása: száraz időszakban végzett lemosási kísérlet a helyszínek között nincs jelentős eltérés független a fékezések gyakoriságától kiegyenlítettebb keresztmetszeti eloszlás mindenhol magasabb a háttérnél (burkolatra tapadó kopástermékek) Zn Cd kevés fékezés gyakori hirtelen fékezések gyakori fékezések © Budai Péter, 2011

Lefolyó víz vizsgálata surrantóban: Helyszíni mintavevő működése Surrantó elem Terelővályú 2 mm vastag műanyag lapból (U-alakban beszorítva) rézsű Szűrőháló (szúnyogháló) „önműködő” az áramlást minimális mértékben módosítja időben egymást követő mintasorozat nyerhető feltöltődési idő! Durvaszemcse-ülepítő (T-idom) tartóbak (hungarocell) Műanyag elvezető cső túlfolyó sorba kötött mintatároló flakonok © Buzás K, Budai P, 2009

Lefolyás szennyezettségének időbeli változása – KOI és TPH „first flush”

A lefolyás TPH szennyezettségének jellemzése Nagyítás: 400 x 5 mm pelyhes agglomerátum „olaj a vízben” emulzió A szilárdanyag tartalom mintegy 10%-a kolloidális, 60-95%-a kvázi-kolloidális méretű. Olajcseppek a szilárd (gumiabroncs és aszfalt morzsalék-szemcsék, valamint a PAH-ok aeroszol részecskék) felületére tapadnak. Pelyhes agglomerátum → eltávolíthatóságot befolyásolja! (ülepítés, szűrés) © Buzás Kálmán, 2009

TALAJ TALAJ KITERMELÉSE ÉLŐHELYEK MEGSZÜNTETÉSE ARCHEOLÓGIAI ÉRTÉKEK LEFOLYÓ VÍZZEL KÖZVETÍTETT SZENNYEZÉS NEHÉZFÉMEK (AKKUMULÁCIÓ A TÁPLÁLÉKLÁNCBAN) SZÉNHIDROGÉNEK (benzin, motorolaj, kenőolaj, PAH) SÓK (TALAJSZERKEZET ROMLÁSA, NÖVÉNYEK) nyári időszak téli időszak

ANNAHEGYI ISZAP ÉS TALAJ-MINTÁK NEHÉZFÉM TARTALMA

„Kémiai időzített bomba”: kapacitás kimerülése

HATÁSOK AZ ÉLŐVILÁGRA (BOTANIKAI, ZOOLÓGIAI) ÉLŐHELYEK ELSZIGETELÉSE, MEGSZÜNTETÉSE ( VÉDETT TERÜLETEK, TERMÉSZETVÉDELMI ÉRTÉKEK MEGÓVÁSA) VÁNDORLÁSI ÚTVONALAK ELVÁGÁSA, FRAGMENTÁLÓDÁS ( VADÁTJÁRÓK, ALAGUTAK) EMISSZIÓS HATÁSOK (LÉGSZENNYEZÉS, ZAJ, VÍZSZENNYEZÉS) BALESETEK ( VADVÉDELMI KERÍTÉS)

HATÁSOK AZ ÉLŐVILÁGRA (BOTANIKAI, ZOOLÓGIAI) VADÁTJÁRÓK, ALAGUTAK KEVÉS MŰKÖDIK JÓL MEGFELELŐ HELY FELVEZETÉS AKADÁLYMENTES ÁTJÁRÁS ÁRNYÉKOLÁS

Kedvező kialakítás: ausztriai vadátjáró a Bécs felé vezető autópályán

Költségkímélő változat: vadátjáró Mosonmagyaróvár közelében

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! HATÁSOK AZ EMBERRE EGÉSZSÉGKÁROSÍTÓ HATÁSOK ESZTÉTIKAI HATÁS (TÁJ) TÁRSADALMI-GAZDASÁGI HATÁSOK FORGALOM NÖVEKEDÉSE  MÁSODLAGOS HATÁSOK IPAR/KERESKEDELEM  ÚJ MUNKAHELYEK, STB. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Felkészítő kérdések Egy autópálya építéséhez hatásvizsgálatot készít. Sorolja fel a legjellemzőbb környezeti hatásokat, amelyeket a KHT készítése során figyelembe kell venni! Egy autópálya építéséhez hatásvizsgálatot készít. Sorolja fel a hatásviselőket, melyekre a hatásokat értékelni kell! Hogyan dönthető el, hogy mekkora koncentrációjú szennyezettség (immisszió) tekinthető még elfogadhatónak a különböző környezeti elemekben? Milyen adatokra, ismeretekre van szükség egy autópálya zajkibocsátának meghatározásához? Mi befolyásolja a zaj terjedését? Mitől függ a légkör stabilitása és hogyan befolyásolja ez a szóródást? Melyek a közlekedési eredetű nehézfém emissziók jellemző forrásai? Mi jellemző az útpályáról lefolyó vizek szénhidrogén (TPH) szennyezettségére és hogyan befolyásolja ez a tulajdonság a tisztítás lehetőségét? Mitől lehet egy talajszennyezés „időzített kémiai bomba”? Milyen szempontokat kell figyelembe venni egy vadátjáró kialakítása során annak érdekében, hogy az valóban teljesítse funkcióját?