VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
Advertisements

Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
Elektromos ellenállás
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Budapest 2014.
A VASÚTI FELÉPÍTMÉNY KIALAKULÁSA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A vasúti zúzottkő ágyazat szerepe, feladatai és igénybevételei
Váltóállítás egyedi inverterrel
Rétegelt lemezek méretezése
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
Közlekedéskinetika és -kinematika
Keménységmérések.
Járművek és mobil gépek II. Finiserek, tömörítőgépek
Járművek és mobil gépek II. Építőipari szállítójárművek
Járművek és mobil gépek II. Szállítóberendezések
Közlekedési pályák tömörítőgépek Budapest 2012.
Járművek és mobil gépek II. Lánctalpas haladóművek
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
Építőipari Logisztika
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
7. A vasúti pálya szerkezeti elemei
Az igénybevételek jellemzése (1)
Futóművek Segédlet a Járműszerkezetek II. tantárgyhoz
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Merev testek mechanikája
I. A GÉPELEMEK TERVEZÉSÉNEK ALAPELVEI
A mozgatórendszerre ható erők
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
III. TENGELYEK.
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
VI. KÖTŐELEMEK.
Válaszfalak.
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Vízi és vasúti szállítás
2. Zh előtti összefoglaló
Biológiai anyagok súrlódása
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Az elektrosztatikus mozgatás Székely Vladimír Mizsei.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Csapszegkötés, kúpos kötés
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
Szünetmentes Hírközlési Áramellátó Rendszer
5. előadás A merev testek mechanikája – III.
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
A vasúti vágány dilatációja SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Készítette: Fülöp Roland
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Anyagvizsgálat - mérés
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
Menetdiagram.
Járművek és mobil gépek II.
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
VASÚTI PÁLYÁK Bevezetés, alapfogalmak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék. Budapest Összeállította:
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Filep Ádám, Dr. Mertinger Valéria
A VASÚTI ZAJ LÉLEKTANA & RUGALMAS VÁGÁNYSZERKEZETI ELEMEK
Csapok, csapszegek Csapokat alapvetően kér feladatra alkalmanak:
Előadás másolata:

VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Összeállította: Gyimesi András Budapest 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Alépítményre fogunk építeni Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasútüzem igényei a pályával szemben: Nagy sebesség biztosítása növekvő fajlagos árumennyiség-áram igény Nagyom vonzerő az utazóközönségnek Nagyobb energiaigény és nagyobb terhelések a pálya és a jármű oldalon egyaránt Pályával kapcsolatos sebességfogalmak pályára engedélyezett sebesség, pálya fejlesztési sebessége csökkentett sebesség (ideiglenes, állandó) Megengedett legnagyobb függőleges tengelyerő Befolyásoló tényezők: sínrendszer típusa aljak mérete és típusa leerősítés módja ágyazati anyag minősége, vastagsága pályára engedélyezett legnagyobb sebesség Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Erőfelvétel a szerep: A ható erőket nem merev, hanem rugalmas-viszkózus alátámasztás veszi fel Ható erők: - statikus terhelés - dinamikus terhelés > pályahibák > vonatsebesség > lapos kerék > oldalerők A felépítmény statikus igénybevételeinek meghatározása az ágyazat rugalmasságának figyelembevétele nélkül: Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Sínek feladata: alátámasztja a gördülő járműveket vezeti a járműveket a nyomkarimákon keresztül vonóerő átviteli felület elektromos vezető Sínek terhelései Járműteher hajlító hatása (húzó-nyomó feszültség), Járműteher felületi hatása (Hertz-féle kontakt feszültség, belső nyírás), Sínhőmérséklet dilatációs hatása (húzó-, nyomó feszültség), Gyártási feszültség, Ívbe történő hajlítás hatása (húzó-nyomó feszültség) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Sínek típusai: Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Magyarországi vasúti sínek (Vignol): Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Modern UIC sínek a magyar vonalakon UIC 54-es sín UIC 60-as sín Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Német fejlesztésű sínszelvények (több országban alkalmazzák): S 49-es sín S 54-es sín Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény További használatos sínek Phoenix sín Tömbsín Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Aljak feladata alátámasztja a síneket – sin-ágyazat kapcsolat nyomtáv és síndőlés biztosítása vágányon ébredő hossz- és keresztirányú erő továbbítása Jellegzetes kialakítások Keresztalj Hosszaljak Kombinált Rácsos aljak Egyéb speciális aljak Aljak anyaga lehet Fa Vas Acél Beton (vasbeton, feszített beton) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Fa aljak Keményfa Bükk, tölgy Puhafa Erdei-, fekete-, vörösfenyő Faaljak szabványos méretei: Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Fa aljak Előnyök kisebb tömeg könnyű megmunkálhatóság jó szigetelőképesség sínek viszonylag egyszerű leerősíthetősége túligénybevételekkel szembeni kis érzékenység a hulladék felhasználhatósága (?) nagy rugalmasság Hátrányok kisebb élettartam érzékenység gombásodásra, korhadásra gyúlékonyság hosszadalmas és nehézkes gyártás, kezelés, tárolás a kis tömege a vágány állékonysága szempontjából – főleg az utóbbi időben a hézagnélküli vágányok elterjedésével – hátrányos. Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vas aljak Ikeralj Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vas aljak Előnyök Hosszú élettartam Nagy ágyazati ellenállás Hátrányok nehezen fektethető; nehezen aláverhető; a faaljnál is kisebb tömege miatt a vágány stabilitása szempontjából nem kedvező Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Esztergomi vonal Badacsony Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Acél Y aljak Előnyök Hosszú élettartam Nagy ágyazati ellenállás Kisebb darabszükséglet Szállítási rakásolhatóság, mezőbe rendszhetőség Hátrányok nehezen fektethető; nehezen aláverhető; Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak „U” jelű MÁV vasbeton alj (már nem használatos) Tömeg: 270 kg, B400-as (C35/45) beton, teherbírás 48-as sínnel 21,6t (100km/h) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak „LM” jelű MÁV vasbeton alj Jelenleg Magyarországon legnagyobb mennyiségben beépített, de alátétlemez nélküli sínleerősítések elterjedése miatt ki fog szorulni. Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak „LW” jelű MÁV vasbeton alj (BME fejlesztés) SKL sínleerősítéshez (1990-) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Vasbeton aljak Előnyök Hosszú élettartam (50 év tervezett élettartam) Nagy teherbírás Nagy ágyazati ellenállás Nagy oldalirányú stabilitás Hátrányok Fektetéskor dinamikus hatástól óvandó Szabályozáskor sérülhet Nehézkes kezelés bontásnál (újrahasznosítás Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Különleges aljak Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – felépítmény Különleges aljak Gyimesi András 2014.

Köszönöm a mai figyelmet! Vasúti pályák – felépítmény Folytatjuk…. Köszönöm a mai figyelmet! Gyimesi András 2014.