Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék"— Előadás másolata:

1 Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
Zaj,- rezgés és sugárzásvédelem NGB_KM015_ – 2012 tanév tavasz 7. előadás Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

2 ELŐADÁS ANYAGA Zajcsökkentés Vasúti zaj Egyéni zajvédelem

3 Vasúti zajcsökkentés Zajcsökkentés a járműben
a vasúti vontató járművek hajtó- és futóművének módosítása, korlátozottan és nagy költséggel oldható meg aerodinamikai zaj csökkentése – korszerű, áramvonalas külső szerkezet hangszigetelt ablak öntöttvas féktuskó helyett műanyag féktuskó (-5 dB)

4 Vasúti zajcsökkentés Zajcsökkentés a felépítmény korszerűsítésével
összehegesztett, hézagnélküli felépítmény felépítmény egyes elemeinek helyes megválasztása, ahol a modern - elsősorban műanyagipari - technológiáknak köszönhetően elasztomerek, illetve gumielemek segítségével a sín által sugárzott rezgés és az így keletkezett zaj nagymértékben csökkenthető

5 Vasúti zajcsökkentés kerék-sín kapcsolat javítása:
folyamatos ellenőrzés, akusztikai síncsiszolás kisebb kerékátmérő

6 Vasúti zajcsökkentés a felépítményi megoldások a legtöbb esetben rugalmas, általában műanyag vagy gumi alátétet jelentenek a sínleerősítésen belül, mely alátétlemezek helye alapvetően többféle lehet, ennek megválasztásától függően akár 40 dB zaj- és rezgéscsökkenést is el lehet érni kisebb magasságú sínszelvény kevesebb zajt bocsát ki és a folyamatos alátámasztás vagy folyamatos rugalmas ágyazás szintén csökkenti a zajszintet

7 Vasúti zajcsökkentés kis sugarú íveknél alkalmazott jobb kenést biztosító sín kenőberendezések csökkentik az ívben haladójárművek nyomkarima-zaját

8 Vasúti zajcsökkentés A gördülőállomány elhaladásakor a jármű dinamikus hatása a különböző hibákkal terhelt kerék-sín kapcsolaton keresztül bekerül a pályába, és tovább terjed. Ezt a továbbterjedést a felépítményi elemek közé elhelyezett, jól megválasztott, méretezett rugalmas elemekkel lehet jelentősen csökkenteni.

9 Vasúti zajcsökkentés 1.szint: közvetlenül a sín alatt – rugalmas sínalátétekkel, illetve kettős hangolású sínzajtompító elemekkel Síntalp és a keresztalj között (-3 -6 dB) Síntalp és a lemezalj között (-3 -6 dB)

10 Vasúti zajcsökkentés valamennyi síntípushoz igazítható
növeli a sín és a keresztalj élettartamát a sín folyamatos alátámasztása

11 Vasúti zajcsökkentés 2. szint: a sín alátámasztásánál - rugalmas alátét lemezzel, keresztalj­alátéttel, illetve speciális gumiburkolatú keresztaljjal Alátétlemez és a lemezalj között ( dB ) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát

12 Vasúti zajcsökkentés Pályalemezbe süllyesztett sínek esetén köré öntött elasztomer anyag, a sín két oldala mentén egy gumi csövet helyeznek. (-3 -6 dB) valamennyi síntípushoz igazítható növeli a sín és a lemez élettartamát kóbor áram elleni védelem

13 Vasúti zajcsökkentés 3. szint: az ágyazat alatt - úsztatott vasbeton pályalemezes megoldásnál rugalmas paplannal, rugalmas vonal menti vagy pontszerű alátámasztással, vagy zúzottkő ágyazat esetén alágyazati szőnyeggel ágyazat alatt (-15 – 25dB) valamennyi ágyazatkialakításnál alkalmazható növeli az ágyazat élettartamát

14 Vasúti zajcsökkentés

15 Vasúti zajcsökkentés Az alkalmazás előnyei
Keresztező műtárgyak (aluljárók) felett vagy rövidebb hidak merevebb pályaszakaszának alátámasztása szempontjából. A műtárgy mögötti földműre jutó terhelések kedvezően változnak. Ágyazat vastagsági hiánya esetén az alágyazati szőnyeg szinte az egyetlen megoldást jelenti a pálya rugalmassági folytonosságának fenntartása szempontjából.

16 Vasúti zajcsökkentés Az ágyazat és a műtárgy közvetlen érintkezési felületén az ágyazat fokozottabban aprózódik, mely a rugalmas anyag közbeiktatásával jelentősen lecsökkenthető. Az alágyazati szőnyeg elválasztó, rezgéscsillapító hatása a műtárgy szerkezetére is jótékony hatással van, a szerkezetbe jutó rezgések szintje lecsökken, ezzel növekszik a műtárgy élettartama, és csökken a fenntartási igénye.

17 Vasúti zajcsökkentés Magyarországi alkalmazásra példa
4 évvel ezelőtt a győri vasútállomásnál a vágányok alatt merőlegesen átvezetett aluljáró felett néhány helyen különösen kis ágyazatvastagság (15-25 cm) kialakítására volt csak lehetőség A beépítést megelőzően számos ellenőrző vizsgálat történt a rendszer alkalmazásával kapcsolatban, szerteágazó mérési program készült, amely nyomon követte a beépített rendszer megfelelőségét és időállóságát.

18 Vasúti zajcsökkentés vasúti járművek zajszintjét befolyásoló egyes tényezők és hatásuk

19 Vasúti zajcsökkentés a vasút helyes vonalvezetése
az épületek megfelelő elhelyezése és védelme a járművek kiképzése és jó állapotban tartása a vasúti pályák megfelelő kiképzése a sínek összehegesztése és megfelelő karbantartása (pl. síncsiszolás) különféle zajcsökkentő lemezek beépítése síntalp alá vagy síngerincbe való beépítése állomások hangosbemondóinál az éjszakai csökkentett hangerővel történő üzemeltetés

20 Vasúti zajcsökkentés zajgátló létesítmények építése
fás, (erdősáv) környezet kialakítása védőtöltés építés védőfal (beton, előregyártott betonelemes, tégla, falazó elemes, fa, műanyag, üveg, fém, egyéb anyagú) építése vagy ezek kombinációja

21 Zajcsökkentés a vevőnél
Hz közötti frekvenciatartományban hatásosak Egyszer használatos füldugó Olyan helyen ahol könnyen szennyeződik Minden egyes viselés után cserélni kell Kényelmes, puha, megbízható Szennyeződés nem jut be a fülbe csillapítása: dB

22 Zajcsökkentés a vevőnél

23 Zajcsökkentés a vevőnél
Többször használatos füldugó Olyan helyen ahol kevés szennyeződés éri Egyszerű használat Rendszeresen tisztítandó Tökéletesen illeszkedik a hallójáratba Többszöri felhasználás

24 Zajcsökkentés a vevőnél

25 Zajcsökkentés a vevőnél
Detektálható füldugó Olyan területen alkalmazzák, ahol környezeti szennyeződés könnyen a dugóra kerülhet, körülményes lenne az eltávolítás, és valamilyen irritációt okoz Konzervipar Élelmiszeripar Dohányipar Gyógyszergyártás Vegyipar

26 Zajcsökkentés a vevőnél

27 Zajcsökkentés a vevőnél
Zajvédő fültok fejhallgatóhoz hasonló, félgömb/kagyló alakú tok helyezkedik a fülkagyló körüli felületre tok belsejében hangelnyelő anyag van 6 havonta kell cserélni a betétet csillapítása: dB

28 Zajcsökkentés a vevőnél

29 Zajcsökkentés a vevőnél
Impulzus zajvédő fültokok Elektronikus sávszűrővel van egybeépítve. Lényege, hogy az impulzus, vagy erős zajokat 83 dBA zajszinten levágja. A beépített külső mikrofon így a beszédhangokat és fontos jelzéseket átengedi, de a káros zajokat kiszűri. Kiváló kommunikációs lehetőséget biztosít, kiváló zajcsillapítás mellett.

30 Zajcsökkentés a vevőnél
URH rádió adóvevővel egybeépített fültok. Nagy területen, csarnokban, építési területen és daruknál biztosít kommunikációs lehetőséget a zaj elleni védelem mellett. Rádiótelefonhoz csatlakoztatható fültok. Modern világunk elengedhetetlen kelléke olyanok számára, akik telefonon kommunikálnak zajos környezetben.

31 Zajcsökkentés a vevőnél

32 Zajcsökkentés a vevőnél
Zajvédő sisak egész fejet lefedő sisak, a fülrészén külön zajvédő szerkezet van Komplett fejvédelmet nyújt csillapítása: dB

33 Zajcsökkentés a vevőnél


Letölteni ppt "Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések