Könnyűfémek a járműiparban Korszerű anyagok és technológiák, M.Sc. 2013
Könnyűfémötvözetek típusai Öntészeti Alakítható Nem neme-síthető Nemesíthető
Konkrét példa túltelített oldatokból történő kiválási folyamatokra Kiválásos keményedés - Al –ötvözetekben: itt több lépcsős a kiválási folyamat !
Mi minden készül Mg –alapú ötvözetekből? Al-Mg ötvözetből készült motorblokk
Nemcsak a járműipar használja Magnéziumból gyártott alkatrészek
A Mg termelése és az előállítási kapacitás eloszlása a világ országai között
A Mg legfontosabb tulajdonságai Általános tulajdonságok Vegyjel 12 Elemi sorozat alkáli földfémek Csoport, periódus mező 2,3,s Atömtömeg 24,305 g/mol Mágnesesség paramágneses Fizikai tulajdonságok Halmazállapot szilárd Sűrűség ρ=1,738 g/cm3 Young modulus E = 45 Gpa Olvadáspont 650°C (923 K ) Forráspont 1090°C (1363 K) Olvadáshő 8,48 kJ/mol Párolgáshő 128kJ/mol Égéshő 25,2 MJ/kg Atomi tulajdonságok Kristályszerkezet hexagonális Ionizációs energiák (1,2,3) 1 : 737,7 kJ//mol 2 : 1450,7 kJ/mol 3 : 7732,7 kJ/mol
Az ötvözők Mindenütt a kiválásos folyamatok szerepelnek (akár olvadékból, akár szilárd állapotból: szekunder folyamatok).
Leggyakrabban alkalmazott ötvözőelemei Betű Ötvöző A Alumínium M Mangán C Réz Q Ezüst E Ritkaföldfémek S Szilícium H Tórium W Ittrium J Stroncium X Kalcium K Cirkónium Z Cink L Lítium AZ91D (ASTM) MGAl9Zn1D (MSZ EN) Al Mn Zn Si Cu Ni Fe 8,5-9,5 0,17-0,4 0,45-0,9 0,05 0,025 0,001 0,004
A legismertebb ötvözet, mint szerkezeti anyag
Az eutektikumoknak kulcsszerepe van a szerkezeti Mg ötvözetek tervezésében
Az ötvözetkészítés metallurgiai folyamatai Primer krist, és precipitációs folyamatok szerepe Mg-Alsss: Mg(Al) túltelített szilárd oldat
Introduction Magnesium-based hybrid materials are applied in engine componenets. Because of construction these materials with different machinability have to be cut together. During simultaneous machining the cutting edge intersects the boundary of the jointed materials. Magnesium has found its way into vehicle powertrain elements in the last few years. It is the lightest engineering metal used in this field. Most sophisticated application can be found at engine parts but manufacturers (BMW and Audi) use magnesium joined with stronger materials like sintered steel and aluminum, this construction is called hybrid material. At these surfaces materials with different machiniability have to be cut together, that means tool and technology has to be optimized for simultaneous machining. Hybrid materials contains the typical “hard-soft” boundary, which offers demanding research opportunities for cutting like chip forming mechanism and deformations during the edge intersection through the hybrid boundary. Source: EMO (2005) Source: mwerks.com (2003)
Introduction The BMW Mg-Al crankcase The BMW Mg-Sint bedplate Source: mwerks.com (2003) Here can be seen the real hybrid parts of BMW. My topic is focusing on these soft-hard boundaries from point of view of cutting. BMW uses AJ62 magnesium, AlSi17 aluminium, and SD11 sintered steel casted together. Source: mwerks.com (2003) The BMW Mg-Sint bedplate
Introduction AIM: Economical and ecological simultaneous milling of Mg+sintered steel hybrid materials. Challanges of dry machining of Mg-SD hybrid material: Different cutting forces Optimized cutting edge material geometry Different cutting temperatures Mg chip and dust → Fire hazard Different cutting edge geometries Temperature control during machining The ecological impact is even more low if the manufacturing of the product is economical itself. This was our aim in a frame of a FP6 project. Different cutting parameter (speed) Mg: bottom limit SD11: upper limit Machine with safety concept
Characterization of Mg-hybrid boundary In previous years we performed several machining experiments in order to develop an optimal tool geometry for the magnesium-based hybrid materials. The fluctuation of cutting force is a spetacular example to show the machinability difference during one tool path. In the corner you can see the hybrid specimen: magnesium block with a sintered steel cylinder. (Result of previous tool optimization experiments, presented on 24th Colloquium in Svitavy.)
Mg ismert előnyös tulajdonságai mellett: fokozott tűzveszélyesség Mg ismert előnyös tulajdonságai mellett: fokozott tűzveszélyesség. Hol fordul elő veszélyhelyzet? - előállítás, megmunkálás, járműbaleseti tűzesetek.
Fontosabb technológiai ismeretek a Mg-tűz megelőzésére A bomlás során magnézium oxid (MgO) nagy mennyiségű hidrogén gáz, valamint további nagy mennyiségű hő fejlődik. 1. ábra Mg reakciója gőzzel Ennél a reakciónál szükségszerű megemlíteni, hogy ha nagyon tiszta tömbi magnéziumot reagáltatunk vízzel, akkor az viszonylag csekély mértékben és csak rövid ideig mutat reakciót. Ennek oka a következő reakció egyenletben keresendő. 2. ábra Tiszta tömbi magnézium reakciója vízzel Ebben az esetben magnézium oxid helyett magnézium hidroxid keletkezik, ami egy tejszerű oldhatatlan folyadék
A tűz keletkezése az alkatrész tömegétől, geometriájától, a hőmérsékletétől függ
Speciális előállítási (öntési, alakítási) technológiák Mg alapú ötvözetekhez Számos indítéka van a különleges öntési, alakítási technológiák bevezetésének: - a fokozott munkavédelmi problémák - gazdaságossági célok - mint szerkezeti anyagot szilárdítani kell (kiválásos keményítés, alakítási keményítés, és ezeknek kombinációja
Milyen mechanizmusok vezetnek a szilárdításhoz?
Az itt alkalmazott technológiák már átvezetnek a kompozitgyártási technológia területére
Thixo-alakítás Definíció: Thixotrópia Fémek esetében a szolidusz és a likvidusz közötti hőmérsékleten a szilárd, összefüggő részecskék mellett folyadék fázis is jelen van. Ekkor nyugalmi állapotban az anyag még mint szilárd test viselkedik. Ha erre a vegyesfázisú anyagra nyírófeszültség hat, akkor elszakadnak a részecskék közti kötések, a viszkozitás jelentős mértékben lecsökken, és a fém mint nagyviszkozitású folyadék viselkedik. Ez a tulajdonság a thixotrópia. A thixotrópia bizonyos fémeknél, elsősorban alumínium- és magnézium-ötvözeteknél jól definiálható hőmérséklet-tartományban alakul ki.
Thixo-alakítás A thixo-alakítás folyamata (1): 1. Félkész termék (öntött rudak) gyártása: Kristályképződés irányítása elektromágneses térrel. Cél: egyenletesen finomszemcsés szövetszerkezet. 2. Félkész termék újrahevítése: A megfelelő méretre darabolt rudakat indukciuós úton a likvidusz és a szolidusz közé hevítik (az alacsonyabb olvadáspontú fázis megolvad). Ez a hevítés hozza létre a finomszemcsés szövetszerkezetetből a teljesen globulitos (gömbszemcsés) szövetszerkezet-et, amely az alakítás szempontjából a legkedvezőbb. A folyadékfázis eloszlásának egyenletesnek, a hőmérsékleti gradiensnek minimálisnak kell lennie.
Thixo-alakítás A thixo-alakítás folyamata (2): 3. Alakadás: A félkész termékeket - célszerűen robottal - egy a thixo alakítás igényeire kifejlesztett öntőgép (sajtológép) tartályába helyezzük. A tartályból az öntőcsatornába való átáramláskor - a jelentős keresztmetszet csökkenés miatt - nyírófeszültség ébred az anyagban. A nyírófeszültség hatására elszakadnak a gömbszemcsék közti kötések, és az anyag teljes térfogatában nagy viszkozitású folyadékká válik. Ez a thixotrópia jelensége és a thixo-alakítás névadója. A nyírófeszültség csökkenése után a viszkozitás csak jelentős időbeli késéssel nő ismét eredeti értékére. A sajtolóerő hatására a folyékony fém lamináris áramlással kitölti az előmelegített öntőformát. 4. Utómunkálás
Thixo-alakítás
Thixo-alakítás / Nyomásos-öntés
Budapest University of Technology and Economics 2nd Consortium meeting M1 25-26th of November, 2004 Barcelona 1. Workpiece materials 1. AJ62 + AlSi17 cylinder block upper and lower surface 2. AJ 62 + sintered steel lower cranckshaft bearing casing – “bed plate” 1 2 1 Figure 2 – Scheme of engine block to be machined Budapest University of Technology and Economics Department of Vehicles Manufacturing and Repairing