Motiváció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ELMÉLETEK ÉS GYAKORLATI ALKALMAZÁSOK
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Lukács Oktatási Központ -
Turisztikai szuksegletek
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A stratégiai tervezés módszertana
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Társismeret.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A pozitív pszichológia
A személyiség motivációs egységei
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Környezetpszichológia III.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Motivációs kérdezés technikája
A motiváció.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A „közbülső változók” bevezetése
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
MOTIVÁCIÓ.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Alfred Adler individuálpszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Egyéni döntések a szervezetben
Az alkalmazottak befolyásolása: a motiváció
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A fejlesztő értékelés.
MOTIVÁCIÓ.
A motiváció.
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
A VEZETETT Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
A pszichológia mint tudomány
Szükséglet-elméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Motiváció.
A harmadik erő elméletei
Érzelmi intelligencia
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
A motiváció művészete, avagy miért van szükség kreativitásra az eredményes ösztönzéshez Gerákné Krasz Katalin
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
Előadás másolata:

Motiváció

Minden belső, cselekvésre ösztönző tényező (Barkóczy) A motiváció fogalma Minden belső, cselekvésre ösztönző tényező (Barkóczy) Az élőlénynek a tevékenység végzésére irányuló tendenciája (Hebb) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Belső – erőfeszítési Külső – a céltárgy A motiváció fajtái Belső – erőfeszítési Külső – a céltárgy tényezők (önjutalmazó) vonzereje (instrumentális: jutalmazás vagy büntetés) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

élőfej Alapfogalmak Irányt ad a viselkedésnek és energizálja azt. (éhesek vagyunk) Szükséglet: hiány a szervezetben / belső állapot szervi, idegrendszeri - Belső irányító erő, amely meghatározza a környezet tárgyaira, helyzeteire adott válaszainkat - Szükséglet erőssége: viselkedés intenzitása; prioritás; BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A szükségletet csökkentő viselkedésre indít. Alapfogalmak Homeosztázis: a belső környezet egyensúlyi állapota. Drive (hajtóerő): szükséglet nyomán fellépő aktivált állapot, vagy késztetés / motívum késztető ereje. A szükségletet csökkentő viselkedésre indít. Kísérlet: belső késztetés erejének mérése /akadálymódszer BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Motívum Minden cselekvésre, viselkedésre késztető tényezőt magában foglal. A viselkedés valamilyen céltárgy, vagy célhelyzet elérésére irányul. Motivált állapotban érzékenységünk nő a céltárgy iránt. Cél elérésével a motivált viselkedés leáll (öröm). Sürgősség, erősség Lehet: negatív érzelem; pozitív érzelem elmúlása; pozitív érzelem elképzelése (vágy); BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A motívumok fajtái / alapvető motívumok Exploráció /kíváncsiság: kereső – kutató magatartás Homeosztatikus motívumok (primer drive) (Cannon) Önfenntartási szükségletek Éhség, szomjúság, légzés, salakanyag űrítés Nem homeosztatikus motívumok Társas szükségletek - Szexuális és utódápolási motívumok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kíváncsiság Exploráció és manipuláció Velünk születik a tárgyak manipulációjára és tanulmányozására irányuló késztetés Öncélúan vagy vizsgálódás céljából. Kísérlet / jutalom hatása A szenzoros ingerlés szükséglete Csökkentett szenzoros ingerlés, ingerdepriváció Egyéni eltérések az ingerkeresés terén. Szenzoros élménykeresési skála BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Motívum Szükséglet erőssége Környezeti ráhatás Motívumok erőssége viselkedés BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Példák társaság hiánya új barátságok iránti vágy családi veszekedés nyugalom iránti vágy a változatosság hiánya új élmények keresése a bizalom elvesztése a megtorlás vágya következetlen fegyelmezés a bejósolhatóság igénye szobafogság, bezárás szabadság iránti vágy BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az alapvető motívumok közös alapelve élőfej Az alapvető motívumok közös alapelve Drive-redukció elve: Önfenntartási motívumok arra irányulnak,hogy csökkentsék a feszültségként átélt pszichikus állapotot. Arousal szint elve: Az emberek az optimális arousalszint elérésére törekszenek. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Motiváció fejlődése Egyre szélesebb lesz a céltárgyak köre. Komplex célhelyzetek alakulnak ki BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Motiváció tartalom elméletei McCLELLAND teljesítményszükséglet társulási szükséglet hatalom szükséglet BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Teljesítményszükséglet / Mc Clelland Vágy, hogy jól végezzük dolgainkat, örömet leljünk az akadályok leküzdésében. Eltérés a feladat választásban. Sikerkeresés – kudarckerülés Siker – kudarc mint motiváló tényező Igényszint alakulása Személyiségfüggő ok-tulajdonítás Teljesítményszükséglet nőknél. Sikerfélelem, sikerkerülés BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Attribúció - Mások viselkedésének megértése Elképzelések, szabályok, feltevések halmaz, melyek arra vonatkoznak, hogy miként következtetnek az emberek a saját és mások viselkedésének okaira. Mivel magyarázhatjuk valakinek a viselkedését? → belső ok / tulajdonság → külső ok / szituáció Ha belső ok → erőfeszítés → képesség BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Attribúció - Mások viselkedésének megértése A siker és a kudarc attribúciója hatással van a teljesítménymotivációra Állandó Nem állandó Belső Külső Pl. készség Pl. helyzet Pl. erőfeszítés Pl. szerencse BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Hatalomszükséglet / Mc Clelland Hatást gyakoroljunk másokra, és presztízsre, pozícióra és befolyásra tegyünk szert. A fölérendelt, vagy befolyásos helyzeteket keresik, erő vagy dominancia szimbólumaival veszik körül magukat. Barát és párválasztás. Felelősségérzet hatása. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Affiliációs szükséglet / Mc Clelland Emberek társaságának keresésére, másokkal való időtöltésre késztet. Kezdeményezőbbek, a barátságosabb partnereket részesítik előnyben. Partnerek affiliációs szükségleteinek egyensúlya. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Motiváció tartalom elmélete / Maslow Önmeg- valósítás szükséglete A megbecsülés szükségletei A szeretet és valahová tartozás A biztonságérzés és a fizikai biztonság Fiziológiai szükségletek hiányalapúak növekedésalapúak Egyre emberibbek Kognitív szükségletek Esztétikai BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az ösztönzésre ható főbb motivációs elméletek Elvárás-elméleti modell A motiváció ereje: a jövővel kapcsolatos várakozások és a következmény értéke határozza meg. Elvárások: - az egyén bizonyos erőfeszítései milyen teljesítmény elérését teszik lehetővé (erőfeszítés-teljesítmény) - adott teljesítmény milyen következményekkel jár - következménynek milyen értéke van az egyén számára BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az ösztönzésre ható főbb motivációs elméletek Méltányosság-elméleti modell - Az egyenlőség és az igazságosság észlelése jelentősen meghatározza az erőfeszítésre való hajlandóságot. - Az egyenlőségi ítéletek alapja: a befektetett erőfeszítések (input) és a kapott jutalmak (output) aránya referencia személyhez viszonyítva. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az ösztönzésre ható főbb motivációs elméletek Célkitűzés elméleti modell A környezet értékelése alapján célokat tűzünk ki. E célok elérése cselekvési szándékot vált ki belőlünk. A cselekvési szándék pedig tettekhez vezet = Fontos a célok megértése és elfogadása. Rendszeres, specifikus teljesítménycélok Cél kellően nehéz legyen + realisztikus Pontos, alapos, időben adott visszacsatolás Célkitűzésben való részvétel BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az ösztönzésre ható főbb motivációs elméletek Szociális tanuláselméleti modell A pozitívan értékelt mintát modellnek tekintjük és utánozzuk. Ez az utánzás extrinzik jutalommal kiegészítve az egyik legjobb motivációs eljárás. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu