Állami fizetési szokások Lajos Brigitta A hazai pénzforgalom jelene és jövője – MNB Konferencia 2011. március 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Elektronikus Fizetés megvalósítása
Rugalmas nyugdíjkorhatár tervezése
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Magyarország pénzforgalmi térképe
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
- 5.PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI FOGALMAK ELKÜLÖNÍTÉSE –
Elkülönített állami pénzalapok
A Magyar Posta szerepe a pénzforgalmi szolgáltatások terén
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
Jelentés a fizetési rendszerről Bartha Lajos MNB Klub július 12.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A magyar háztartások fizetési szokásai
A fizetési módok társadalmi költsége avagy semmi sincs ingyen Dr. Turján Anikó A hazai pénzforgalom jelene és jövője - MNB Konferencia március 10.
Pénzforgalom – Magyarország 2020
Diplomás pályakövetési program, komplex hallgatói szolgáltatásfejlesztés az ELTE-n ELTE TÁMOP /2/KMR projekt március 9. TÁMOP /2/KMR
KÜLÖNLEGES PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
2010. Június 4. – MNB Konferencia „Fókuszban a lakossági megtakarítások” Személyes pénzügyek Lehetőségek és kihívások.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Segélyezési rendszer átalakítása
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Az elemzés és tervezés módszertana
Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Az új pénzmosási törvény alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai a biztosítóknál.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
EKOP projektek jelene és jövője
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
Államadósság és állampapírpiac
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Pénzforgalmi terv a gyakorlatban
Pénzforgalom a bankszámlán
Számvitel S ZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Előszó Tizenkét előadás (92)
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Európai pénzügyi intézményrendszer
a költségvetési tervek teljesítésében
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
„Út a munkához” program tapasztalatai
Az államháztartás.
A PÉNZFORGALOM (I.) „Én csak arra figyelmeztetlek benneteket,
Minden az azonnali fizetési rendszerről
Előadás másolata:

Állami fizetési szokások Lajos Brigitta A hazai pénzforgalom jelene és jövője – MNB Konferencia március 10.

A tanulmány célja Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 2 Állami fizetési szokások feltérképezése Kevésbé hatékony területek azonosítása Lehetséges fejlődési irány, kapcsolódó lépések elgondolása

Vizsgált állami fizetések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 3

Módszertani kérdések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 4 Vizsgált időszak: o 2009 teljes év Források: o Adatszolgáltatások (MNB adatszolgáltatások, MÁK, BKR adatok) o MNB felmérés (helyi és központi állami szereplők, önkormányzati számlavezetők) o Személyes konzultációk, interjúk (kiemelt pénzforgalmi szereplőkkel, számlavezetőkkel, állami intézményekkel) o Nemzetközi összehasonlító felmérés (EU+egyéb fejlett és fejlődő országok) o Egyéb publikus információk

Reprezentáció felmérés alapján Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 5 CR(105)  90% Elkülönített Pénzügyi Alapok TB Központi költségvetés Helyi önkormányzatok CR(26)  85%* * önkormányzati számlavezetők adatai alapján

Állami fizetési szokások Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 6 ÁLLAM  600 intézmény KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS - APEH, VP (NAV) - MÁK - egyetemek, múzeumok, színházak - földhivatalok, mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok - Környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok - MTA TÁRSADALOM- BIZTOSÍTÁS - ONYF, NYUFIG, nyugdíjbiztosítási igazgatóságok - OEP, egészségbiztosítási pénztárak ELKÜLÖNÍTETT PÉNZÜGYI ALAPOK - Munkaerőpiaci Alap - Kutatási és Technológiai Innovációs Alap - Nemzeti Kulturális Alap - Szülőföld Alap - Központi Nukleáris Pénzügyi Alap - Wesselényi Alap  intézmény HELYI ÖNKORMÁNYZATOK - önkormányzatok - önkormányzati fenntartású intézmények -oktatási - kulturális - egészségügyi - szociális - sport- - egyéb intézmények * a teljesség igénye nélkül Állami szereplők*

Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 7 Állami fizetési módok

Állami befizetések - volumen Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 8 Σ állami készpénzes befizetés  45 millió db

Állami befizetések - érték Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 9 Σ állami készpénzes befizetés  1000 milliárd ft

Állami kifizetések - volumen Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 10 Σ állami készpénzes kifizetés  55 millió db

Állami kifizetések - érték Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 11 Σ állami készpénzes kifizetés  3400 milliárd forint

Készpénzmentesítés melletti társadalmi megtakarítás Megjegyzés: a megvalósítás a pénzforgalmi szempontok mellett egyéb szempontok mérlegelését is megköveteli  a társadalmi megtakarítás mértéke ennek megfelelően változik Teljes elektronizáció melletti társadalmi megtakarítás Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 12 Készpénzfelvétel fizetési számláról, számlabefizetés  6 millió db Postai fizetések  60 millió db Házipénztári fizetések  34 millió db Társadalmi megtakarítás  21 milliárd Ft/év

Fejlődési irány, lehetséges lépések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 13 a nemzetközi gyakorlatban az állam más-más okból (társadalmi költségek csökkentése, feketegazdaság visszaszorítása), de ösztönzi a készpénzmentes állami fizetéseket több jogcímre vannak nemzetközi példák (pl. szociális juttatások, állami személyi juttatások) a fizetési szokások alakítására gyakoriak az adminisztratív eszközök az adminisztratív eszközök sokszor hathatósabbak általános előírástól való eltérések előfordulnak A nemzetközi összehasonlító felmérés tapasztalatai

1. KICSI Jelenlegi infrastruktúrá ra építhető változások 2. KÖZEPES Jelenlegi infrastruktúra bővítésére van szükség, várhatóan társadalmi ellenállás nélkül 3. MAGAS Jelenlegi infrastruktúra változására van szükség, várhatóan társadalmi ellenállással A. RÖVID TÁV B. KÖZÉP TÁV C. HOSSZÚ TÁV Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 14 A készpénzmentesítést szolgáló lehetséges hazai lépések összefoglalása Erőforrásigény Időtáv

RÖVID TÁV készpénzátutalási megbízás automatikus felajánlásának megszüntetése nem természetes személyek részére kötelező készpénzmentes állami befizetés személyes jelenlétet igénylő fizetéseknél bankkártyás fizetés kötelező felajánlása, terminál rendelkezésre állása esetén rendszeres fizetéseknél készpénzmentes fizetés (pl. csoportos beszedés, átutalás) automatikusan felajánlása állami ösztönzőrendszer a készpénzmentes törekvések támogatására Lehetséges lépések – jelenlegi infrastruktúra alapján Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 15 KÖZÉP TÁV állami fizetési kötelezettségek egy fizetési tranzakcióval teljesítése* állami szolgáltatás-vásárlások készpénzmentessé tétele (értékhatártól függetlenül) készpénzhasználatot ösztönző jogszabályi előírások eltörlése, készpénzmentes fizetési lehetőségek bevezetése állami szereplők közötti kötelező készpénzmentes fizetések fizetési módtól független értesítés állami fizetési kötelezettségről 123 A B C 123 A B C * tudomásunk van ebbe az irányba mutató állami kezdeményezésről

RÖVID TÁV bankkártyás fizetés biztosítása személyes jelenlétet igénylő fizetéseknél Lehetséges lépések – infrastruktúra bővítésével, várhatóan társadalmi ellenállás nélkül Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 16 KÖZÉP TÁV a Magyar Posta mint fizetési számla-vezető pénzforgalmi szolgáltató az állami szektorban dolgozók személyi juttatásainak teljes körű készpénzmentesítése a nem természetes személyekhez hasonlóan természetes személyek részére is kötelező készpénzmentes adó-, vám-, járulék-, illeték- és bírságfizetés házipénztári fizetések korlátozása az eseti jelleggel felmerülő, nem ellátás jellegű fizetésekre, érték szerinti korlátozással kötelező készpénzmentes fizetés rendszeres állami befizetéseknél 123 A B C 123 A B C

KÖZÉP TÁV kedvezményes számla létrehozása nyugellátásokra, szociális ellátásokra on-line fizetési modell kialakítása Lehetséges lépések – infrastruktúra bővítésével, várhatóan társadalmi ellenállással Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 17 HOSSZÚ TÁV állami számla- és likviditásmenedzsment racionalizált átalakítása 123 A B C 123 A B C

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Következtetések 1. alapvetően nem az állami fizetési forgalom generálja a „sárga csekk” forgalmat, az elsősorban nyugellátásra és szociális juttatásra használt postai kifizetési forgalmat (nyugellátási, kifizetési utalvány) viszont igen jelentős a házipénztári forgalom, különösen a helyi önkormányzati szektor esetében állami fizetési forgalom készpénzmentesítésével jelentős társadalmi megtakarítás realizálható  a fejlődési irány az elektronikus készpénzmentes fizetések iránya a készpénzmentesítéshez az infrastrukturális és fizetési szokásbeli korlátok felszámolása szükséges 18

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Következtetések 2. a fizetési szokások átalakítása adminisztratív eszközökkel valósítható meg leginkább a fejlődési lépések meghatározásakor nem pénzforgalmi szempontok mérlegelése is szükséges lehet a lépések sokfélék lehetnek, attól függően, hogy mennyire igénylik a jelenlegi infrastruktúrára megváltoztatását a megvalósítás időigénye változó fontos a párbeszéd a készpénzmentesítést szolgáló lépésekről az állami szereplők között magánszektorral együtt szinergiahatások érhetőek el 19