Állami fizetési szokások Lajos Brigitta A hazai pénzforgalom jelene és jövője – MNB Konferencia március 10.
A tanulmány célja Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 2 Állami fizetési szokások feltérképezése Kevésbé hatékony területek azonosítása Lehetséges fejlődési irány, kapcsolódó lépések elgondolása
Vizsgált állami fizetések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 3
Módszertani kérdések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 4 Vizsgált időszak: o 2009 teljes év Források: o Adatszolgáltatások (MNB adatszolgáltatások, MÁK, BKR adatok) o MNB felmérés (helyi és központi állami szereplők, önkormányzati számlavezetők) o Személyes konzultációk, interjúk (kiemelt pénzforgalmi szereplőkkel, számlavezetőkkel, állami intézményekkel) o Nemzetközi összehasonlító felmérés (EU+egyéb fejlett és fejlődő országok) o Egyéb publikus információk
Reprezentáció felmérés alapján Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 5 CR(105) 90% Elkülönített Pénzügyi Alapok TB Központi költségvetés Helyi önkormányzatok CR(26) 85%* * önkormányzati számlavezetők adatai alapján
Állami fizetési szokások Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 6 ÁLLAM 600 intézmény KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS - APEH, VP (NAV) - MÁK - egyetemek, múzeumok, színházak - földhivatalok, mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok - Környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok - MTA TÁRSADALOM- BIZTOSÍTÁS - ONYF, NYUFIG, nyugdíjbiztosítási igazgatóságok - OEP, egészségbiztosítási pénztárak ELKÜLÖNÍTETT PÉNZÜGYI ALAPOK - Munkaerőpiaci Alap - Kutatási és Technológiai Innovációs Alap - Nemzeti Kulturális Alap - Szülőföld Alap - Központi Nukleáris Pénzügyi Alap - Wesselényi Alap intézmény HELYI ÖNKORMÁNYZATOK - önkormányzatok - önkormányzati fenntartású intézmények -oktatási - kulturális - egészségügyi - szociális - sport- - egyéb intézmények * a teljesség igénye nélkül Állami szereplők*
Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 7 Állami fizetési módok
Állami befizetések - volumen Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 8 Σ állami készpénzes befizetés 45 millió db
Állami befizetések - érték Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 9 Σ állami készpénzes befizetés 1000 milliárd ft
Állami kifizetések - volumen Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 10 Σ állami készpénzes kifizetés 55 millió db
Állami kifizetések - érték Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 11 Σ állami készpénzes kifizetés 3400 milliárd forint
Készpénzmentesítés melletti társadalmi megtakarítás Megjegyzés: a megvalósítás a pénzforgalmi szempontok mellett egyéb szempontok mérlegelését is megköveteli a társadalmi megtakarítás mértéke ennek megfelelően változik Teljes elektronizáció melletti társadalmi megtakarítás Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 12 Készpénzfelvétel fizetési számláról, számlabefizetés 6 millió db Postai fizetések 60 millió db Házipénztári fizetések 34 millió db Társadalmi megtakarítás 21 milliárd Ft/év
Fejlődési irány, lehetséges lépések Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 13 a nemzetközi gyakorlatban az állam más-más okból (társadalmi költségek csökkentése, feketegazdaság visszaszorítása), de ösztönzi a készpénzmentes állami fizetéseket több jogcímre vannak nemzetközi példák (pl. szociális juttatások, állami személyi juttatások) a fizetési szokások alakítására gyakoriak az adminisztratív eszközök az adminisztratív eszközök sokszor hathatósabbak általános előírástól való eltérések előfordulnak A nemzetközi összehasonlító felmérés tapasztalatai
1. KICSI Jelenlegi infrastruktúrá ra építhető változások 2. KÖZEPES Jelenlegi infrastruktúra bővítésére van szükség, várhatóan társadalmi ellenállás nélkül 3. MAGAS Jelenlegi infrastruktúra változására van szükség, várhatóan társadalmi ellenállással A. RÖVID TÁV B. KÖZÉP TÁV C. HOSSZÚ TÁV Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 14 A készpénzmentesítést szolgáló lehetséges hazai lépések összefoglalása Erőforrásigény Időtáv
RÖVID TÁV készpénzátutalási megbízás automatikus felajánlásának megszüntetése nem természetes személyek részére kötelező készpénzmentes állami befizetés személyes jelenlétet igénylő fizetéseknél bankkártyás fizetés kötelező felajánlása, terminál rendelkezésre állása esetén rendszeres fizetéseknél készpénzmentes fizetés (pl. csoportos beszedés, átutalás) automatikusan felajánlása állami ösztönzőrendszer a készpénzmentes törekvések támogatására Lehetséges lépések – jelenlegi infrastruktúra alapján Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 15 KÖZÉP TÁV állami fizetési kötelezettségek egy fizetési tranzakcióval teljesítése* állami szolgáltatás-vásárlások készpénzmentessé tétele (értékhatártól függetlenül) készpénzhasználatot ösztönző jogszabályi előírások eltörlése, készpénzmentes fizetési lehetőségek bevezetése állami szereplők közötti kötelező készpénzmentes fizetések fizetési módtól független értesítés állami fizetési kötelezettségről 123 A B C 123 A B C * tudomásunk van ebbe az irányba mutató állami kezdeményezésről
RÖVID TÁV bankkártyás fizetés biztosítása személyes jelenlétet igénylő fizetéseknél Lehetséges lépések – infrastruktúra bővítésével, várhatóan társadalmi ellenállás nélkül Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 16 KÖZÉP TÁV a Magyar Posta mint fizetési számla-vezető pénzforgalmi szolgáltató az állami szektorban dolgozók személyi juttatásainak teljes körű készpénzmentesítése a nem természetes személyekhez hasonlóan természetes személyek részére is kötelező készpénzmentes adó-, vám-, járulék-, illeték- és bírságfizetés házipénztári fizetések korlátozása az eseti jelleggel felmerülő, nem ellátás jellegű fizetésekre, érték szerinti korlátozással kötelező készpénzmentes fizetés rendszeres állami befizetéseknél 123 A B C 123 A B C
KÖZÉP TÁV kedvezményes számla létrehozása nyugellátásokra, szociális ellátásokra on-line fizetési modell kialakítása Lehetséges lépések – infrastruktúra bővítésével, várhatóan társadalmi ellenállással Állami fizetési szokások - Lajos Brigitta 17 HOSSZÚ TÁV állami számla- és likviditásmenedzsment racionalizált átalakítása 123 A B C 123 A B C
A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Következtetések 1. alapvetően nem az állami fizetési forgalom generálja a „sárga csekk” forgalmat, az elsősorban nyugellátásra és szociális juttatásra használt postai kifizetési forgalmat (nyugellátási, kifizetési utalvány) viszont igen jelentős a házipénztári forgalom, különösen a helyi önkormányzati szektor esetében állami fizetési forgalom készpénzmentesítésével jelentős társadalmi megtakarítás realizálható a fejlődési irány az elektronikus készpénzmentes fizetések iránya a készpénzmentesítéshez az infrastrukturális és fizetési szokásbeli korlátok felszámolása szükséges 18
A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. Következtetések 2. a fizetési szokások átalakítása adminisztratív eszközökkel valósítható meg leginkább a fejlődési lépések meghatározásakor nem pénzforgalmi szempontok mérlegelése is szükséges lehet a lépések sokfélék lehetnek, attól függően, hogy mennyire igénylik a jelenlegi infrastruktúrára megváltoztatását a megvalósítás időigénye változó fontos a párbeszéd a készpénzmentesítést szolgáló lépésekről az állami szereplők között magánszektorral együtt szinergiahatások érhetőek el 19