Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Új trendek a marketing stratégiai szemléletében Marketing Menedzsment előadás Omegaglen, DMS Molnár Attila december 18.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
A fejlesztés hatása a szervezetre
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Tartalmi keretek (3) PTE TTK Környezettudományi Intézet II.A környezetközpontú vállalatvezetés rendszere, gyakorlata Környezetközpontú vállalatvezetés.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
Környezeti kontrolling
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Hallgatói szolgáltatások fejlesztése október 18. Nyitókonferencia Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2.
Tudásmenedzsment nemzetközi vállalatok helyi leányvállalatainál Magyarországon egy 2010-es empirikus vizsgálat tükrében Dobrai Katalin – Farkas Ferenc.
Greenwashing. Felelős Marketing CSR Kapcsolati marketing Közösség Integrált marketing TörvényMarketing Környezet Social Branding Internal marketing.
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
A klaszterhelyzet ma Magyarországon november 28. Kecskemét.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Marketing információs
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
A KOMOLYZENEI CSR TRENDJEINEK HAZAI ÉS NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSA Ásványi Katalin PhD Egyetemi adjunktus.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
Ami változott, és ami nem
Nemzetközi hallgatók helyi értéke Révész Balázs – Kéri Anita SZTE GTK
A külső környezet elemzése
A kutatási program leírása
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Előadás másolata:

Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái Schäfferné Dudás Katalin Ph.D hallgató, PTE-KTK Témavezető: Dr. Törőcsik Mária egyetemi Tanár, PTE-KTK Kürthy Pál emlékdíj pályázat 2007.

Marketing és környezetvédelem Ellentét vagy együttműködés? A hagyományos marketing árnyoldalai Fenntarthatatlan fogyasztás Felelős marketing Környezettudatos fogyasztás ösztönzése A zöld marketing és más felelős marketingterületek megjelenése és terjedése

Zöld marketing Szinonímák: ökomarketing, ökológiai marketing, környezeti marketing, stb. Két definíciós irányzat: Zöld marketing, mint tudomány Zöld marketing, mint vállalati gyakorlat

Zöld marketing, mint tudomány „A környezeti dimenzió megjelenése a marketingben.” (Crane 2000) „Holisztikus és rendszerszerű szemlélet, nyílt végű időtáv és globális látásmód jellemzi, az ökológiai fenntarthatóságot helyezi a középpontba és képes a természet belső értékeinek felismerésére.” (Peattie 1994) A környezet az 1970-es évek elején jelent meg a marketingkutatásokban A kutatások fókusza folyamatosan változik és tágul

Zöld marketing - vállalati gyakorlat „Olyan menedzsment tevékenység, amely az igények kielégítését nyereségesen és fenntartható módon valósítja meg.” (Charter és Polonsky 1999) „Olyan felelősségteljes vállalati tevékenység, amelyre az jellemző, hogy a vállalat a környezetvédelemben növekedési lehetőséget lát, és a környezeti szempontokat fejlesztéseiben, a vállalat valamennyi tevékenységi területén érvényre juttatja.” (Coddington 1993) A vállalatok az 1970-es évektől foglalkoznak környezeti kérdésekkel. A zöld marketingnek különböző szintjei vannak a termék-újrapozícionálástól a stratégiai orientációig

Zöld fogyasztói magatartás kutatások Nemzetközi kutatási irányok Különböző környezetbarát tevékenységekre hajlamosító demográfiai, pszichográfiai és személyes tényezők vizsgálata Zöld reklámok fogyasztói fogadtatása Környezeti közjavak értékelése Két hazai kutatás tapasztalatai Kvalitatív kutatás pszichodráma módszerrel Kvantitatív felmérés kérdőíves módszerrel

Kérdőíves kutatás – célok, módszer A kutatás helye és ideje Magyarország 2005 június-július Minta: 1000 fős, országosan reprezentatív Támogató: E.ON Hungária Zrt. Célok Általános környezeti attitűdök felmérése (19 állítás) Energiával kapcsolatos speciális attitűdök megismerése (13 állítás) Környezetbarát magatartások iránti elkötelezettség feltérképezése (19 tevékenység) Kérőíves face-to-face megkérdezés

Általános környezeti attitűdök Nemzetközi standard kérdések 12 kérdés a NEP-skálából (Dunlap és Van Liere 1978) A természet törékeny. A gazdaság és a népesség növekedése korlátozott. Az ember a természet felett áll. 1 kérdés a NEP2-skálából (Olli és társai 2001) 2 kérdés Valle és társai (2004) kutatásából Eredmények: Nemzetközi összehasonlításban is kedvező környezeti attitűdök A pozitív állítások magas szintű elfogadása és a negatív állítások kategorikus elutasítása jellemző

A magyarok környezettudatos tevékenységei

Az attitűdök és a tevékenységek közötti kapcsolat Környezetbarát vásárlások Takarékos vásárlások Energiatakarékos tevékenységek Általános környezeti attitűdök Nincs szignifikáns korreláció Gyenge és közepes korrelációk

Környezettudatos klaszterek Felelősségvállaló vidékiek 19,3% Nemtörődöm nagyvárosiak 22,1% Kétkedők 19,2% Környezetérzékenyek 18,5% Távolságtartó érdeklődők 20,9%