Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Az M4-es metró elindulásával kapcsolatos felszíni tömegközlekedési változások.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Mobilitás-utazási módok
Gazdasági Informatika Tanszék
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Váltóállítás egyedi inverterrel
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Az előadásokon oldandók meg. (Szimulációs modell is tartozik hozzájuk)
Vizsgalapok oktatói kezelése Készítette: Fekete Tamás.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
dr. Szalay Beatrix osztályvezető
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
HASZNÁLT HÉVIZEK FELSZÍNI BEFOGADÓBA TÖRTÉNŐ BEVEZETHETŐSÉGE,
Illés Tibor – Hálózati folyamok
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Vállalkozások elemzése
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Iktatás és selejtezés folyamata
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
Székesfehérvár helyi közösségi közlekedési hálózata
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Számítástechnika az UVATERV-ben
A költségteljesítmény mérése (költség kontroll) A költségek pontos mérése kritikus fontosságú a projekt előrehaladása során, mert a költség a termelékenység.
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az utazási igények megismerése
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Menetrendek.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék menetrendi előadó Kisalföld Volán Zrt.

Témakör Tárgy: Városi közforgalmú (közösségi) közlekedés operatív irányítása Projekt fő kutatói: Dr. Prileszky István, Dr. Csík Árpád, Dr. Horváth Richárd, Pusztai Pál Tervezés – Üzemvitel – Elszámolások Operatív irányítás: tervek – zavarok – intézkedések 2

3

Valamilyen beavatkozás hatékonysága a beavatkozás által felhasznált erőforrásoknak (másképpen fogalmazva a beavatkozás költségének), és az irányított folyamat eredményében (az outputban) a beavatkozás következtében (a beavatkozás nélküli helyzethez képest) előálló változások valamilyen formában kifejezett értékének összehasonlításával jellemezhető. 4

Üzemviteli költség: Ük ennek a beavatkozás következtében előálló változása ∆Ük Használói költség (user cost): Hk a beavatkozás következtében előálló változása ∆Hk ∑∆Ük + ∑∆Hk → min! 5

olyan intézkedések megtétele, amelyek révén Operatív irányítás feladata: nem feltétlenül a menetrend teljesítése, hanem olyan intézkedések megtétele, amelyek révén a beavatkozás nélküli helyzethez viszonyítva a közlekedési szolgáltatás előállítására felhasznált erőforrások és a közlekedési rendszerbe belépő utasok által érzékelt hasznosság viszonya alapján értelmezett hatékonyság maximális legyen 6

Döntést nehezítő tényezők: az intézkedések az utasok egy részét pozitívan, más részét negatívan érintik, a közvetlenül érintetteken túlmenően közvetetten más területek utasainál is befolyásolják a szolgáltatási színvonalat, hatásaik időben elhúzódva hosszabb ideig érvényesülnek, egyszerre okoznak változást az üzemviteli költségekben és a szolgáltatási színvonalban. 7

Megoldandó feladatok: a pozitívan és negatívan érintettek körének meghatározása, a hatások számszerűsítése, a hatások olyan dimenzióban történő kifejezése, amelyben a pozitív és negatív hatások egymással összemérhetők, a tovább gyűrűző hatások felismerése és kiszámítása, az üzemköltség és a szolgáltatási színvonal összetevőiben bekövetkezett változások egymáshoz viszonyított értékelése. 8

Intézkedések járattörlés (teljes, részleges) járat rövidítése (vonal közbeni beállítás vagy kivétel) járat hosszabbítása rásegítő járat indítása (szakaszos vagy teljes) járatindítási időpont módosítása jármű visszafordítása megállóhely kihagyása megállóhely beiktatása előzés járműtípus-csere 9

Szimulációs modell A modellnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy generálja és bemutassa a járművek mozgását zavar nélküli helyzetben és különböző zavarok mellett, leképezze az utasok megjelenését és utazását a hálózaton, beleértve a megfelelő járat kiválasztását, az erre történő felszállást, a járaton való utazást, leszállást átszállás esetén az átszállási várakozást a további járatokon való utazást hasonló módon számítsa az üzemköltség és a használói költség adatait. 10

11

12

A modell elemei a vizsgált hálózat geometriáját leíró elemek pontok szakaszok a kínálatot (járműforgalmat) leíró elemek megállópontok (kocsiállások) végállomások vonalak (viszonylatok) járatok (indulások) járműfordulók (fordák) járműtípusok járművek 13

az utasforgalmat leíró elemek utasok gyűjtőmegállók (konténerek) útvonaltervek a közlekedési zavarokat jellemző elemek események áthaladási időfaktorok 14

Bemenő adatok előállítása gyűjtőmegállókra vonatkozó célforgalmi mátrixok eloszlásfüggvények tételes utaslista # Utaslista # Ora Perc Honnan Hova 4 36 A8 A4 4 36 A1 A9 4 40 A8 A1 4 40 A8 A2 4 40 A8 A7 4 40 A8 A22 [...] 15

A szimuláció végrehajtása A szimuláció tetszőlegesen definiálható ∆t másodperces felbontással történik. A szimulációs rendszer minden időlépésben megvizsgálja, hogy esedékes -e új járat indítása, vagy már közlekedő járat megállóba érkezése. Ha új járat indul, meg kell vizsgálni, hogy az adott jármű az indulási végállomáshoz tartozó megállóban van -e. Ha igen, a járat elindulhat, a jármű jelzése foglalttá változik. Ha a jármű nincs az indulási végállomáshoz tartozó megállóban, az indítandó járatot késő járatként kell adminisztrálni a fordában szereplő indulási időponttól kezdve. A késő járatok minden vizsgált percben indítandónak számítanak, és akkor indulnak, ha a kijelölt jármű befejezte az előző járatát, azaz felszabadult és az indulási helyen van. 16

A járműtípus figyelembe vételével kiszámítandó a zsúfoltsági fokozat. Amennyiben a járat egy megállóponthoz érkezik, meg kell vizsgálni, hogy van -e a megállóponthoz tartozó gyűjtőmegállóban fel- vagy leszállni szándékozó utas (az egyes utasok útvonaltervei alapján). Felszálló utas esetén meg kell vizsgálni, hogy a járművön van -e még szabad hely: ha nincs, az utas a megállóban marad. Amennyiben az utas felfért a járatra, rögzíteni kell a felvétel időpontját és kiszámítani a megállóban töltött várakozási időt. A leszálló utasok esetén azok útvonalterv-gráfjaiban tovább kell lépni. A járműtípus figyelembe vételével kiszámítandó a zsúfoltsági fokozat. Meg kell határozni az adott megállóból való továbbindulási időpontot (érkezés + az utascsere számított ideje). 17

Ki kell számolni a következő megállóba való érkezés idejét, és az addig megtett távolságot a típus figyelembevételével. Ki kell számolni a járműben lévő utasokra vonatkozóan a következő megállóba való érkezésig az utasok tényleges utazási idejét perc egységben (idő × érintett utasok száma), az utasok zsúfoltsággal felszorzott idejét, majd a számított adatokat göngyölíteni és tárolni. Amennyiben a jármű a végállomást jelentő megállóponthoz érkezik, az érkező járműhez szabad jelzést kell rendelni, majd a járművet az átmeneti tárolóba helyezni. Járatonként és megállóközönként kell kiszámolni a zsúfoltsági mutatókat, figyelembe véve a zsúfoltsági szorzókat 18

Kimenetek megállókban maradt (elsőre el nem szállított) utasok száma (ezen a járatról férőhely hiányában lemaradt utasok száma értendő; aki a második járatra sem fér fel, az még egyszer beszámítandó, mint lemaradt utas) közlekedett járatok száma vonalankénti és irányonkénti bontásban kimaradt járatok száma és listája (a menetrendhez képest) késve indult járatok száma és listája késve érkezett járatok száma és listája a teljesített jármű-kilométer típusonkénti bontásban utasok megállóhelyen eltöltött várakozási ideje (perc) és az egy utas átlagos várakozási ideje (perc) 19

egyszer átszállók száma kétszer átszállók száma utasok járműben töltött összes utazási ideje (perc) és az egy utas átlagos utazási ideje a valós idő alapján képzett utazási idő: az utasok járműben töltött összes utazási ideje (perc) és az egy utas átlagos utazási ideje a zsúfoltsági szintnek megfelelően felszorzott idő alapján átszállások száma egyszer átszállók száma kétszer átszállók száma háromszor átszállók száma 20

21

Projekt állapota és folytatása Elkészült a 3 fő szoftverkomponens Utazási igények meghatározása Útvonaltervezés Szimuláció Kisebb mintamodellek Valós modell előállítása Győr helyi közforgalmú közlekedésére folyamatban Szimulációs futtatások és vizsgálatok Különböző járművek meghibásodása különböző időpillanatokban Valós késések szimulációja Beavatkozások vizsgálata 22

Köszönöm a figyelmet! „Smarter Transport” Kooperatív közlekedési rendszerek infokommunikációs támogatása TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0012 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 23