Egy könyvtári foglalkozás tervének bemutatása Mozgóképkultúra és médiaismeret 8.osztály A filmek sokfélesége I.
Cél: A film egy új, szinte minden más, eddig kialakult műfajt átfogó művészetként számos ágra bomlott. A gyerekek rajzfilmeken, vígjátékokon, bűnügyi és egyéb filmeken nőnek fel.
Cél: El kell érni, hogy a sokféle alkotás ne ömlesztve maradjon meg, hanem műfajok szerint rendeződjön a tizenévesek tudatában, ismerjék meg az egyes műfajok klasszikus remekeit (animációs, burleszk, western - , musical, bűnügyi, fantasztikus, dokumentumfilmek
Követelmény: Ismerjék meg az alapvető filmműfajok jellemzőit, klasszikus alkotásait, rendezőket, filmszínészeket. Tudják a tanulók a látott és megbeszélt filmeket elhelyezni a filmműfajok sokaságában.
Követelmény: Hogy erre a tanulók képesek legyenek, ahhoz a klasszikus alkotások közül meg kell ismerniük néhányat. Természetesen itt alapozhatunk a tizenévesek eddigi ismereteire, ami azonban döntően a legújabb filmekre koncentrálódik.
Kiemelt készségek, képességek: tájékozódó olvasás, adatkeresés, lényegkiemelés, felidézés, rendszerezés, összehasonlítás, véleményalkotás.
Munkaformák: heterogén csoportok, frontális osztálymunka, egyéni gyűjtőmunka
Módszerek: megbeszélés, szóforgó, csoportok közti mozaik
Szervezési feladatok: A csoportok elhelyezkedése után a szerepek (felelősök) kisorsolása, csoportonként mindenki húz egy kis képet.
Szerepek Felolvasó: (könyv) közös források használatakor, mindenkit érintő feladatoknál felolvas. Eszközfelelős: (olló, színes ceruza) kiosztja, begyűjti az eszközöket, gondoskodik arról, hogy azokat társai rendbe rakják. Időfigyelő: (óra) gondoskodik arról, hogy a csoport a megadott időn belül oldja meg a feladatot, rendszeresen figyelmeztet az idő múlására. Jegyző: (toll) leírja a csoport döntéseit, és megoldásait. Csendkapitány: (katonai sapka) felel azért, hogy a csoport ne zavarja a többiek munkáját.
Tanári instrukció: könyvtári szabályok Csendben dolgozunk, hogy ne zavarjunk másokat. Táskát, kabátot nem viszünk be a könyvtárba, csak a legszükségesebb felszereléseket. Minden könyvet a helyére tegyünk vissza. Az E-Pont használatakor a Géphasználati naplót kitöltöm. A könyvekre vigyázunk, még ceruzával sem húzunk alá semmit bennü
Tanári instrukció: mi segíti a munkánkat a könyvtárban? szótárak lexikonok folyóiratok CD romok video DVD Internet
Ismétlés Irányított kérdésekkel…
1. Melyek a némafilm és a hangosfilm közötti alapvető különbségek? némafilm: kikiáltók, előadók zenekísérettel, zenekarok, gépzongora, különféle zörejek. Cél: a képpel szinkronban hallható hang visszaadása, azaz annak fotografikus rögzítése. hangosfilm: 1926. Don Juan Warner Brothers stúdióban, a vetítőgép egy lemezjátszóval volt elektromosan összekötve. Filmszalagra írt hang hangsávos film.
zömmel angol nyelvű filmek, 2. Milyen technikai nehézségekkel kellett megküzdeniük a gyártóknak a filmek szinkronizálásakor? nyelvi eltérések, zömmel angol nyelvű filmek, egyazon filmet több nyelven is leforgatták, ez nagyon költséges eljárás volt világnyelvek = szinkronizálás kisebb nyelvek = feliratozás
3. Kik voltak a hangosfilm első korszakának nagy sztárjai? Charlie Chaplin (némafilmekből jött át), Bette Davis, Maurice Chevalier, Judy Garland, Marlene Dictrich, Gary Cooper
4. Hogyan próbálták uralni az amerikai filmesek az európai piacot? 1944. után politikai alkura hivatkozva a két nagy filmgyártót, Németországot és Olaszországot egy ideig kiiktatják. Az amerikaiak a Marshall – segély révén gazdaságilag zsarolták szövetségeseiket.
Feladatlap megoldása Kiosztott feladatlap megoldása, csoportmunkában, a könyvtárban minden segítség megtalálható.
1. feladatlap: Animációs filmek 1. Olvassátok el a tankönyv 36. oldalán lévő szöveget az animációs filmekről! Készítsetek rövid ismertetést róla társaitoknak! Eszközök: csomagolópapír, filctoll, ragasztó. 2. Magyarázzátok meg a következő szavak jelentését: - animáció: ___________________________________________________________________ animátor: ___________________________________________________________________ fázis: ____________________________________________________________________trükkfelvétel: ____________________________________________________________________ 3. Ki volt Walt Disney? Gyűjtsetek róla néhány fontos információt! ___________________________________________________________________ 4. Milyen animációs filmek találhatók könyvtárunkban? ___________________________________________________________________ 5. A média tantárgyhoz kapcsolódó digitális tananyag címlistájából keressetek két – három perces filmanyagot, mely a feladatsorotokhoz kapcsolható. 6. Az otthon gyűjtött címek közt volt – e animációs film? Címe?
2. feladatlap: Burleszk filmek 1. Olvassátok el a tankönyv 36-37. oldalán lévő szöveget a burleszk filmekről! Készítsetek rövid ismertetést róla társaitoknak! Eszközök: csomagolópapír, filctoll, ragasztó. 2. Magyarázzátok meg a következő szavak jelentését: - burleszk: _____________________________________________________________________________ - komikus: ______________________________________________________________________________- tragikomikus: _____________________________________________________________________________ - geg: ______________________________________________________________________________ 3. Ki volt Harold Lloyd ? Gyűjtsetek róla néhány fontos információt! ______________________________________________________________________________ 4. Milyen burleszk filmek találhatók könyvtárunkban? ______________________________________________________________________________ 5. A média tantárgyhoz kapcsolódó digitális tananyag címlistájából keressetek két – három perces filmanyagot, mely a feladatsorotokhoz kapcsolható. 6. Az otthon gyűjtött címek közt volt – e burleszk film? Címe
3.feladatlap: western filmek 1. Olvassátok el a tankönyv 37. oldalán lévő szöveget a western filmekről! Készítsetek rövid ismertetést róla társaitoknak! Eszközök: csomagolópapír, filctoll, ragasztó. 2. Magyarázzátok meg a következő szavak jelentését: - western: __________________________________________________________________________________________ - tipikus: __________________________________________________________________________________________ - romantika: __________________________________________________________________________________________ -macho: __________________________________________________________________________________________ 3. Ki volt Jon Wayne? Gyűjtsetek róla néhány fontos információt! __________________________________________________________________________________________ 4. Milyen western filmek találhatók könyvtárunkban? __________________________________________________________________________________________ 5. A média tantárgyhoz kapcsolódó digitális tananyag címlistájából keressetek két – három perces filmanyagot, mely a feladatsorotokhoz kapcsolható. 6. Az otthon gyűjtött címek közt volt – e western film? Címe?
4. feladatlap: Musical filmek 1. Olvassátok el a tankönyv 37. oldalán lévő szöveget a musical filmekről! Készítsetek rövid ismertetést róla társaitoknak! Eszközök: csomagolópapír, filctoll, ragasztó. 2. Magyarázzátok meg a következő szavak jelentését: - musical: ____________________________________________________________________________ - operett: ____________________________________________________________________________ - varieté: ____________________________________________________________________________ -motívum: ____________________________________________________________________________ 3. Ki volt Fred Astaire? Gyűjtsetek róla néhány fontos információt! ____________________________________________________________________________ 4. Milyen musical filmek találhatók könyvtárunkban? ____________________________________________________________________________ 5. A média tantárgyhoz kapcsolódó digitális tananyag címlistájából keressetek két – három perces filmanyagot, mely a feladatsorotokhoz kapcsolható. 6. Az otthon gyűjtött címek közt volt – e musical film? Címe?
Értékelés és szempontjai Értékelés: egyéni, csoport, osztály. Szempont: feladatok helyes megoldása, közös munka, egyéni ötletek, aktivitás, fegyelem
Kiegészítés, megjegyzés A következő órán ugyanilyen feladatsorral folytatnám a filmműfajok ismertetését a könyvtárban. A következő kooperatív módszereket alkalmaznám: - csoportok közti mozaik - kérdésküldés - szóháló