A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Tartalom 1. A globális és regionális klímaváltozás kihívásai 2. A nemzetközi együttműködés előttünk álló kérdései 3. Az EU kibocsátás-csökkentési céljai 4. Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia és Program …További feladatok
Globális és regionális klímaváltozás Globális változás: Globális változás: átlagban 0,75 °C melegedés 100 év alatt átlagban 0,75 °C melegedés 100 év alatt alig változó csapadékviszonyok alig változó csapadékviszonyok Térségünkben erősebb a változás mint a globális átlag: Térségünkben erősebb a változás mint a globális átlag: 1 Celsius fokot meghaladó melegedés 1 Celsius fokot meghaladó melegedés Kimutatható csapadék-csökkenés Kimutatható csapadék-csökkenés A globális melegedés az utóbbi években mérséklődött A globális melegedés az utóbbi években mérséklődött A regionális szélsőségek erősödtek (nagy melegek, növekvő aszályhajlam, hirtelen áradások) A regionális szélsőségek erősödtek (nagy melegek, növekvő aszályhajlam, hirtelen áradások)
Növekvő hőmérséklet, (forrás: OMSZ)
Csökkenő csapadék, (forrás: OMSZ)
Globális és regionális klímaváltozás: a jövő? Az évszázad második felére vonatkozó globális hőmérsékleti előrejelzések széles sávban szórnak Az évszázad második felére vonatkozó globális hőmérsékleti előrejelzések széles sávban szórnak A kibocsátás-csökkentési célok kijelöléséhez nem szükséges pontos éghajlati forgatókönyv, „csak” politikai akarat az elővigyázatosság elve alapján A kibocsátás-csökkentési célok kijelöléséhez nem szükséges pontos éghajlati forgatókönyv, „csak” politikai akarat az elővigyázatosság elve alapján Az adaptációhoz azonban nem elégséges a távoli jövőre vonatkozó globális hőmérsékleti prognózis Az adaptációhoz azonban nem elégséges a távoli jövőre vonatkozó globális hőmérsékleti prognózis
A prognózisok széles sávban szórnak
Pontosabb előrejelzésre van szükség Rövidebb időtávra (akár egy-két évtizedre) Rövidebb időtávra (akár egy-két évtizedre) Regionális bontásban (Kárpát-medence, egyes tájegységek); Regionális bontásban (Kárpát-medence, egyes tájegységek); Nagyobb pontossággal Nagyobb pontossággal A becsléseknek a hőmérséklet mellett a csapadékra és az egyéb hatásokra is ki kell terjednie szükséges intézkedések megalapozása (talaj, vízháztartás, ökoszisztémák – tározás, öntözés, árvízi felkészülés) A becsléseknek a hőmérséklet mellett a csapadékra és az egyéb hatásokra is ki kell terjednie szükséges intézkedések megalapozása (talaj, vízháztartás, ökoszisztémák – tározás, öntözés, árvízi felkészülés) A tudomány növekvő szerepe a forgatókönyvek elkészítésében, a felkészülésben és a problémák megoldásában (innováció, hatékonyság, technológiai megújulás)
Tervezett fejlemények a nemzetközi együttműködésben Hogyan folytassuk 2012 után? 1992 ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény 1992 ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény Kiotói Jegyzőkönyv: 1990-hez képest kibocsátások ~5%-kal csökkentése re Kiotói Jegyzőkönyv: 1990-hez képest kibocsátások ~5%-kal csökkentése re Az EU-15 akkor 8%-os csökkentést vállalt Az EU-15 akkor 8%-os csökkentést vállalt Magyarország 6%-os csökkentést vállalt ( hez képest) Magyarország 6%-os csökkentést vállalt ( hez képest) Folynak az előkészületek egy további megállapodásra (Koppenhága, 2009 december) Folynak az előkészületek egy további megállapodásra (Koppenhága, 2009 december) Cél: Magyarország 2012-ig a Kiotói vállalásoknak megfelelően, azt követően az EU tagállamok közötti megállapodásnak megfelelően csökkentse kibocsátásait.
EU: további kibocsátás-csökkentési célok 20%-os kibocsátás-csökkentés 2020-ra az 1990-es szinthez képest 20%-os kibocsátás-csökkentés 2020-ra az 1990-es szinthez képest 30%-os ÜHG kibocsátás-csökkentés 2020-ra az 1990-es szinthez képest akkor, ha lesz átfogó globális megállapodás 2012 utánra 30%-os ÜHG kibocsátás-csökkentés 2020-ra az 1990-es szinthez képest akkor, ha lesz átfogó globális megállapodás 2012 utánra 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását %-kal kell csökkenteni 2050-re az üvegházhatású gázok kibocsátását %-kal kell csökkenteni Ennek érdekében (is) az EU elfogadta a klíma- energia csomagot Ennek érdekében (is) az EU elfogadta a klíma- energia csomagot
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia és ProgramMeghatározzák: a) A Keretegyezményben, illetve a Jegyzőkönyvben az emberi eredetű üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére, illetve korlátozására, e gázok nyelőinek erősítésére irányuló, a Magyar Köztársaság által vállalt kötelezettségek teljesítésének fő intézkedéseit (energiatermelés és -felhasználás, közlekedés, mezőgazdaság, erdészet, hulladékgazdálkodás), ezek menetrendjét és fő finanszírozási forrásait; b) az éghajlatváltozás hazai hatásaihoz való alkalmazkodás szükséges lépéseit (természetes élővilág, emberi egészség, vízgazdálkodás, erdészet, területfejlesztés), a főbb intézkedéseket és azok finanszírozási forrásait; c) a hazai kibocsátások költséghatékony csökkentéséhez és az éghajlatváltozás hazai hatásaihoz kapcsolódó horizontális intézkedéseket (kutatás-fejlesztés, képzés, információ). d) Kapcsolódások: NKP, Nemzeti Energia Stratégia, Megújuló Energia Stratégia, Energiahatékonysági Cselekvési Terv, …
Kibocsátás-csökkentési intézkedések Az EU klíma-, energiacsomagjához kapcsolódóan Közösségi szinten Közösségi szinten Emisszió-kereskedelmi Rendszer A szabályozás segítségével (pl. az autók, majd a repülés CO2-kibocsátásának korlátozása) - technológiai fejlesztés, innováció, szemléleti, gazdasági, piaci változások Magyarországon Magyarországon Nemzeti Környezetvédelmi Program, NÉS, NÉP Nemzeti Környezetvédelmi Program, NÉS, NÉP Energiahatékonysági cselekvési terv és a megújuló energia stratégia Energiahatékonysági cselekvési terv és a megújuló energia stratégia
Alkalmazkodás a változásokhoz Főbb érintett területek: Mezőgazdaság (növénytermesztés, állattenyésztés) Mezőgazdaság (növénytermesztés, állattenyésztés) Erdőgazdálkodás Erdőgazdálkodás Természet- és tájvédelem Természet- és tájvédelem Vízgazdálkodás Vízgazdálkodás Egészségügy, járványügy, kórházi ellátás (hőségriadó) Egészségügy, járványügy, kórházi ellátás (hőségriadó) Területfejlesztés, épített környezet Területfejlesztés, épített környezet Infrastruktúra Infrastruktúra Turizmus Turizmus
Összefoglaló Adott, de részben általunk is alakítható a nemzetközi és az EU szintű klímapolitikai feltételrendszer Adott, de részben általunk is alakítható a nemzetközi és az EU szintű klímapolitikai feltételrendszer Létezik és működik a hazai törvényi szabályozás (stratégiák, törvények, rendeletek) Létezik és működik a hazai törvényi szabályozás (stratégiák, törvények, rendeletek) Kényszer és érdek egyszerre: új nemzetközi feltételrendszer + hazai szerkezeti reformok Kényszer és érdek egyszerre: új nemzetközi feltételrendszer + hazai szerkezeti reformok Tudományos-technológiai innováció: társadalmi fejlődés, ökológiai stabilitás, gazdasági prosperitás Tudományos-technológiai innováció: társadalmi fejlődés, ökológiai stabilitás, gazdasági prosperitás
Köszönöm szíves figyelmüket.