Tanárszakos hallgatók nézetei a fiatalkori bűnelkövetésről Előadás a Don Bosco Pedagógiai Szakkollégiumban
Kutatás Minta: gyermek- és ifjúságvédelem speciális kollégium hallgatói, 25 fő Minta: gyermek- és ifjúságvédelem speciális kollégium hallgatói, 25 fő Módszer: fogalmazás tartalomelemzése Módszer: fogalmazás tartalomelemzése Kategóriák: Kategóriák: A fiatalkorúakra vonatkozó feltevések és megállapításokA fiatalkorúakra vonatkozó feltevések és megállapítások A javítóintézet megítélése A javítóintézet megítélése Javítóintézeti pedagógusokra vonatkozó előfeltevések, megállapításokJavítóintézeti pedagógusokra vonatkozó előfeltevések, megállapítások Érzések, érzelmek a látogatás soránÉrzések, érzelmek a látogatás során
Előzetes feltevések „ Féltem, hiszen olvasmány-, illetve filmes élményeim alapján, emellett pedig a társadalomban meglév ő el ő ítéletek és sztereotípiák hatására valami megdöbbent ő t, esetleg sokkolót vártam, valami olyasmit, amire az embernek „lelkileg fel kell készülnie”. „ Ő szintén megvallva, megérkezésünkkor volt némi el ő ítéletem. Úgy képzeltem, hogy ezek a lények, holmi faragatlan, buta és érzékelten valakik, akiket igazából nem is neveznék embereknek, sokkal inkább valamiféle félresikerült korcsoknak.”
Tapasztaltak „Nagyon kedvesek voltak, s ő t, egészen nyíltak, ami kicsit meglepett.” „Nagyon kedvesek voltak, s ő t, egészen nyíltak, ami kicsit meglepett.” „A bentlakók normálisabbnak bizonyultak, mint amire számítottam, bár látszott, hogy mások mint mi.” „A bentlakók normálisabbnak bizonyultak, mint amire számítottam, bár látszott, hogy mások mint mi.” „Néztem az arcukat és képtelen voltam elhinni bármelyikr ő l is, hogy b ű nöz ő lenne.” „Néztem az arcukat és képtelen voltam elhinni bármelyikr ő l is, hogy b ű nöz ő lenne.”
„Néhol fürkész ő, kissé gyanakvó tekintettekkel találkoztam, talán azt gondolták: ”Na már megint egy csapat pedagógus, akik kíváncsiak milyen az itteni élet. Vajon mit érdekli ez ő ket?” Meggyötört, beletör ő d ő arcok. De néhányban ott ragyogott a remény is…” „Néhol fürkész ő, kissé gyanakvó tekintettekkel találkoztam, talán azt gondolták: ”Na már megint egy csapat pedagógus, akik kíváncsiak milyen az itteni élet. Vajon mit érdekli ez ő ket?” Meggyötört, beletör ő d ő arcok. De néhányban ott ragyogott a remény is…”
Előzetes feltevések az intézettel kapcsolatban Elsősorban az épületre, a berendezésre vonatkoztak az állítások: Elsősorban az épületre, a berendezésre vonatkoztak az állítások: „… teljesen másképp képzeltem el az aszódi javítóintézetet: rácsokkal, fegy ő rökkel.” „… rácsos szobákra gondoltam, ahol van ágy, mosdó, szék, talán egy asztal.”
Vélemény az intézetről a látogatást követően „A légkört kifejezetten hangulatosnak találtam.” „Hatásosnak gondolom az intézet munkáját…” „Meglep ő dtem, hogy milyen jó körülmények között élnek és elgondolkodtam azon, hogy talán tényleg sok gyereknek ez egy „jobb” életet jelenthet, legalábbis átmenetileg.”
A pedagógusokról alkotott vélemény „Szerintem nagyon nagy fegyelem van ott a látszat ellenére, szerintem akár fenyíthetik ő ket, akár testileg is. Itt szerintem olyan pedagógusok dolgoznak, akik máshol nem kaptak állást. De hát ez valahol így van rendjén.” „A nevel ő k feladatukat nem tartják nehezebbnek, kivételesebbnek, mint bármely más hivatást. Természetesen e mögött a látszólagos könnyedség mögött komoly felkészültség, a munka pontos megtervezése, összehangolása, számos megbeszélés, plusz feladatok ellátása áll.”
Érzések és érzelmek a látogatás során „A társalgást követ ő en többféle érzés kavargott bennem. Talán a legfontosabb: a segítségnyújtás. Mindenáron támaszt szerettem volna nyújtani nekik, valami módon hozzájárulni az ő jobb életkörülményeikhez” „A társalgást követ ő en többféle érzés kavargott bennem. Talán a legfontosabb: a segítségnyújtás. Mindenáron támaszt szerettem volna nyújtani nekik, valami módon hozzájárulni az ő jobb életkörülményeikhez” „… fiatalok látni olyan helyzetben, ami az én életemb ő l és sok máséból olyan távol áll, megrázó volt. Sajnálom ő ket…” „… fiatalok látni olyan helyzetben, ami az én életemb ő l és sok máséból olyan távol áll, megrázó volt. Sajnálom ő ket…”
Előítéletekkel teli előzetes feltevésekkel rendelkeznek a tanárszakos hallgatóink, ennek megdöntése, a gyakorlati tapasztalatokhoz való juttatás elengedhetetlen Előítéletekkel teli előzetes feltevésekkel rendelkeznek a tanárszakos hallgatóink, ennek megdöntése, a gyakorlati tapasztalatokhoz való juttatás elengedhetetlen „…hogyan lehet az, hogy a gyermek „néma” sikolyait senki nem vette észre, csak akkor, mikor már ide került…” A pedagógusképzés és a gyermekvédelem kapcsolata