7. Útügyi Kutatási Nap 2008 Budapest, 2008. október 15. VAGYONGAZDÁLKODÁS, TELJESÍTMÉNYELVŰ SZERZŐDÉSEK Dr. Gáspár László KTI – SZE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
műszaki osztályvezető
Kiskereskedelmi verseny és szolgáltatóváltás a hazai árampiacon Paizs László MTA KRTK KTI Budapest, 2012 május 29.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA Transparency International Magyarország Eger, szeptember 29. the coalition against corruption.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Benchmarking.
Családi napközi.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Biztosítók irányítási rendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
Dr. Báger Gusztáv A PPP: az állami és magánszektor együttműködésének tapasztalatai és ellenőrzése.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Zuglói társasház energiahatékonysági felújításának tapasztalatai Dzsiki Ferenc Lagross Kft. Budapest,
Innovatív induló kisvállalkozások izraeli fejlesztési modellje, ennek adaptálása Magyarországon Dr. Turi Márta – Korányi László szeptember.
A faktorálás előnyei a beszállítók számára Budapest, 2014
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
Korintus Balázs vezérigazgató BD Park Ingatlanfejlesztő Zrt.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
NR2C-projekt (hosszú távú vízió) Dr. Gáspár László – Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft. CERTAIN Szeminárium Keszthely szeptember 11.
Projektfinanszírozás
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Beszerzések hatékonyság növelése
Önértékelési projektterv
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Projektfinanszírozás
A közigazgatás személyi állománya
Dr. Gáspár László és Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft.
Előadás másolata:

7. Útügyi Kutatási Nap 2008 Budapest, október 15. VAGYONGAZDÁLKODÁS, TELJESÍTMÉNYELVŰ SZERZŐDÉSEK Dr. Gáspár László KTI – SZE

Tartalom 1. A közúti vagyongazdálkodás fogalma és elemei 2. Tulajdonosi követelmények 3. Használói igények 4. Szervezeti és üzleti kérdések 5. Műszaki döntéstámogató rendszerek 6. Teljesítményelvű szerződések 7. Összefoglaló javaslatok

1. A közúti vagyongazdálkodás fogalma és elemei Elemek: tulajdonosi elvárások, használói igények adminisztratív jellegű döntések üzleti tevékenység műszaki döntéstámogató eszközök Nem rendszer, hanem folyamat

2. Tulajdonosi követelmények Elvárások: forrásbiztosítás, tevékenység- eredmény figyelemmel kísérése, jóváha- gyás, döntés-elvárás módosítása, szabá- lyozások kidolgoztatása, vagyon megőr- zése, kockázatelemzés, állapot-jellemez- tetés, útkezelői követelmények, társa- dalmi konszenzus keresése

3. Használói igények Fejér megye: autóbuszsofőrök általi értékelés, KTI: 1000 fős használói minta (közúti elemek és szolgáltatások minősége), KTI: 18 fős szakértői felvétel (stra- tégia) ?

4. Szervezeti és üzleti kérdések I. Enyhítése: minőségi levonás, szava- tosság – jótállás, minőségbiztosítási rendszer, kivitelezői referencia mun- kák, teljesítményi (performance) elv szabályozásban és szerződésben Hagyományos szerepek és érdek- ellentét

Használói igények Funkcionális követelmények Építési követelmények Anyagtulajdonságok Alapanyag-tulajdonságok Biztonság, kényelem…….. Egyenetlenség, zajcsökkentés ……. Teherbírás, tartósság ……. Szilárdság, alakváltozás …….. Szemeloszlás, penetráció…. 4. Szervezeti és üzleti kérdések II. Teljesítményi kritériumok

4. Szervezeti és üzleti kérdések III. M6-os autópálya Érdi tető - Dunaújváros Hosszú távú szerződés → partneri viszony Vállalkozó számára: a „végcél”, de nem az eszközök megadása PPP formák: koncessziós szerződések (árnyékdíjas?)

5. Műszaki döntéstámogató rendszerek Cél: gazdálkodási rendszerek integrálása Megfelelőségi vizsgálat 1979-től; értékszámítás 1981-től OKA2000 (adatsorok, interaktivitás) HUPMS, HDM-4 adaptálása (NÚP) PONTIS adaptált hídgazdálkodási rend- szer

6. Teljesítményelvű szerződések fenntartásban I. Hazai szabályozások legfeljebb részben alkalmasak (kivétel: MSz EN) Koncessziós szerződések hazánkban (M5, M6) – vegyes, de inkább pozitív tapasz- talatok Fenntartás-üzemeltetés: teljesítményelvű szerződés alapján ?

6. Teljesítményelvű szerző- dések fenntartásban II as évek eleje óta: Kanada, Argentína, Uruguay, Ausztrália, Új-Zéland, USA, Egyesült Királyság, Svédország, Finnország, Dánia, Észtország, stb. Folyamat: Központi állami (önkormányzati) szervek  versenytárgyalás útján kiválasztott (magán)- cég Teljesítményelvű szerződés (TESZ): kifizetés tel- jesítményi mutatószámoktól (kritériumoktól) függ. Vállalkozó dönt anyagról, módszerről, ütemezésről

6. Teljesítményelvű szerződések fenntartásban III. Kockázatot az a fél viseli, amelyik leginkább befolyásolni tudja. „Legjobb érték”, nem „legalacsonyabb ár” (30-80 %) Nehéz a „helyes” kritériumok kiválasztása: minimális életciklus költség; biztonság-kényelem, környezetvé- delem Állapotjellemző határérték és válaszidő felső határértéke Rövid távú és hosszú távú TESz Úthálózat nagysága, vagyontárgyak típusa és állapota, közúti igazgatás mérete, korábbi tapasztalatok, politikai környezet

6. Teljesítményelvű szerző- dések fenntartásban IV. Előminősítés, ajánlattételi és megvalósítási szakasz (szerződéses feltételek: teljesítményi és fizetési garancia), együttműködés Nehézségek: teljesítményi kritérium?; korlátozott verseny; gyenge teljesítmény hatása; változások követése?, igazgatóság csökkent kapacitása; ellenőrzési hatáskör elvesztése; finanszírozási rugalmasságának elvesztése, előnyök bizonyí- tásának nehézségei; nem megbízható adatok a vagyontárgyakról; bizonytalan előrejelzés

6. Teljesítményelvű szerző- dések fenntartásban V. Hazánkban szóba jöhet:  2 db km-es mintaprojekt (teljesítményelvű és hagyományos)  7-9 éves működtetés (nem befolyásol- tan!)  Döntés az esetleges országos körű elterjesztésről

7. Összefoglaló javaslatok Érdekeltek (főleg tulajdonos és kezelő) aktív támogatása Előkészítő kutatás folytatása Külföldi eredmények hasznosítása Minőségbiztosítási rendszer továbbfejlesztése Teljesítményelv az útfenntartásban-üzemel- tetésben is

KÖSZÖNÖM SZÍVES FIGYELMÜKET !