1 „100 Kistigris” Sajtótájékoztató május 15. Magyarország legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozásai
2 Magyar Kistigrisek? KKV fogalom EU szerint 520 M HUF – 2,6 Mrd HUF = kisvállalkozás 2,5 Mrd HUF – 10,9 Mrd HUF = középvállalkozás Saját definíció – amely jobban tükrözi a hazai viszonyokat Korábbi tigrisek Visszatérő tigrisek Elhullott tigrisek
3 Miért hasznos ez a felmérés? Folyamatos téma a politikában, médiában a „magyar kkv”. Mit takar valójában a fogalom? A Kistigrisek szerepe a magyar gazdaságban GDP-hez való hozzájárulás Exporthoz való hozzájárulás Foglalkoztatottság Innováció Létfontosságú a gazdaságnak, várható-e a szektorból fellendülés.
4 Metodika Dinamizmus: életképesség, növekedési potenciál, versenyképesség a múltból következtetni? Külföldi tulajdon mellőzése miért? Mérlegfőösszeg vizsgálása eszközállomány fontos, mert nem csak ötlet és siker kell, hanem alap a további növekedéshez Min. 3 éves cég – a rövid felvillanások kiszűrése Árbevétel 2006-ban 1,5 és 4,5 millió euró 2006-os év 25%-al erősebben súlyozva - trend
5 Mit tapasztaltunk? ÓRIÁSI bizalmatlanság – betegesen titkolódzó cégvezetők ADATSIVATAG– nem törekednek az adatok nyilvánosságára mérleg és eredmény-kimutatás Innovációs készség elmarad az uniós átlagtól. Finanszírozási nehézségek, forráshiány Sok a kereskedelemmel foglalkozó vállalat A termelő-gyártó cégek aránya alacsony, alig 15%
6 Mit tapasztaltunk? 1. Földrajzi megoszlás 2. Iparágak Iparágak és tevékenységi körök tekintetében nagy a szórás A termelő-gyártó cégek aránya siralmasan alacsony, alig 15%
7 Felelőtlen gazdálkodás EU-ban Magyarországon a legmagasabb fizetésképtelenség Nincs erős hitelezői védelem A multik későn, és gyakran csak felszólításra fizetnek – de legalább fizetnek. Kis cégek gyakran már azt sem. 2007-ben a Coface által vizsgált cégek 3%-a már a vizsgálat pillanatában felszámolás alatt állt További 4%-uk 2007-ben nem volt hitelképes A magyar vállalkozások két százaléka vásárol céginformációt és fordul követeléskezelő céghez. Azonban akadnak, akik nem is akarják tudni, kik a vevőik „Nincs kultúrája Magyarországon. Preventív szolgáltatás, aminek értéke nem mutatkozik azonnal. A kisvállalkozások úgy gondolják, a szolgáltatás csak akkor éri meg nekik, ha harminc-negyven milliós veszteséget tudnak kivédeni vele. Ha a vizsgált partnercégekről pozitív visszajelzés jön, úgy gondolhatják, felesleges volt fizetni.„
8 Összefoglalás – magyar kistigrisek Kevesen vannak – kevesebben mint ahogyan hittük volna - vigyázzunk rájuk Multik jelenléte nélkül sokan veszélybe kerülnek, kevés a terméke miatt önálló cég. Kevés a gyártás – még kevesebb az export, ezen változtatni kellene. Sikeres példák kellenek a magyar gazdaságnak.
9 Sikerrecept Elszántság – nem ugrál az üzleti lehetőségek között, nehéz időket végigszenved – nem adja fel, gyakran személyes áldozatok árán. Nyitottság – üzleti tanácsokat befogad, külföldre utazik ötletekért, nyit partnerségek iránt. Átgondolt üzleti ötlet – nem egy egyedi lehetőségre kell céget alapítani, hanem egy átgondolt tervre. Kivárás – nem minden életszakasz és gazdasági helyzet alkalmas a cégalapításra és növekedésre Az acéltigris visszatért
10 Köszönöm figyelmüket