Ivóvízbiztonság-tervezés a Soproni Vízmű Zrt.-nél.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Szervezetfejlesztési Program
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Állam munkavédelmi feladatai
Előnyök és alkalmazási területek
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Szervezetfejlesztési Program
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Munkahelyi egészség és biztonság
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme védelem bekövetkezett védelem bekövetkezett szennyezések esetén szennyezések esetén Simonffy.
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP Közüzemi ivóvízellátás és szennyvízelvezetés Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
AZONNALI NEGYEDÉVES ÉVES JELENTÉSI RENDSZER Szolgáltató Szervezetek ÁNTSZ OTH ÁNTSZ Megyei Statisztikai Hivatal ÁNTSZ OTH FETIVIZIG FETIKÖFE Megyei közgyülés.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Hajdú-Bihar Megyei Mérnöki Kamara Vízépítési Tagozata Szakmai továbbképzés szeptember 16. Fodor Jenő ivóvízágazati főmérnök Debreceni Vízmű Zrt.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
RICSE KÖRZETI VÍZMŰ Vízbázisvédelmi Projekt Összeállította: Dr. Deák János Projekt műszaki vezető
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Útmutató ivóvízbiztonsági rendszerek kiépítéséhez, működtetéséhez
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
Ivóvízbiztonsági Tervrendszerek közegészségügyi értékelése
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
PMK minőségirányítási szakmai nap
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Mikroszkópos biológiai problémák kezelése és alkalmazása a vízbiztonsági tervekben május 09. Előadó: Fazekas Zoltán Technológiai osztályvezető.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Ivóvízbiztonság-tervezés a Soproni Vízmű Zrt.-nél. Előzmények Tervezés Megvalósítás Bevezetés További teendők Törvényi szabályozás MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Törvényi szabályozás A 65/2009. (III. 31.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet módosítása alapján közegészségügyi szempontú Ivóvizbiztonsági terv készítése és benyújtás Országos Tisztiorvosi Hivatal részére több mint 5000 fő vagy 1000 m3/nap víztermelési kapacitás vízellátási egységek részére kötelező feladat MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Első gondolataim Projektfelelős lettem. Mi is ez tulajdonképpen? Miről is szól? Biztos a BIZTONSÁGRÓL! Abból sose elég, de hol a határ? Meddig érdemes elmenni egy vízellátó rendszer biztonságának a kialakításában? MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Egyéb észrevételek Várszegi Csaba kollégámtól kaptam egy anyagot. A rendszerváltozás óta több mint felével csökkent igényeket fejlesztések nélkül is biztonságosan ki lehetett elégíteni. De még a mennyiségi biztosításoknál is felvetődött a kérdés: hol van a biztonság határa? Kell-e 100 %-s tartalék mindenhova? A minőség biztonsága: kell-e kifogástalan vizet szolgáltató technológiai sorhoz beépíteni még egy tartalék akadályt, mely csak egy másik lépcső kiesésénél kezdene működni? MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Zürichi Vízmű Európa legbiztonságosabb vízműve! A biztonságnak ugyan nincs mérhetősége, de Zürich város vízellátó rendszerére kimondható, hogy mindennek van egyenlő kapacitású teljes üzemi tartaléka. Ennél nagyobb biztonság nem létezik. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Zürichi Vízmű II. A város átlagos vízigénye 150-160 000, maximális fogyasztás 190 000 m3/d! Ezt az igényt külön-külön a parti szűrésű, felszínalatti vizet termelő telep és a nagyobbik felszíni vízmű is ki tudja elégíteni. 3 helyről egyenként is tudja biztosítani! Hardhof parti szűrésű vízmű Zürichi tavi felszíni vízművek Lengg Moos MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Hardhof parti szűrésű vízmű A 150 000 m3/d kapacitású telep a város közepén helyezkedik, lényegében a Zürichi Vízmű sokemeletes székházát veszi körül. A Zürichi tóból kifolyó, és a telepig csak néhány kilométert megtevő, szemmel láthatóan jó vízminőségű Limmat folyó mellé van telepítve a 19 db. 20-25 mély csőkút, mint az első kiemelési lépcső. A kitermelt víz 3 darab dúsító medencén és 12 nyelő kúton keresztül ismét bejut egy mesterségesen kialakított kavics anyagú vízáteresztő rétegbe, ahonnan 4 csáposkút emeli ki a már kétszer megszűrt vizet. Ezt a vizet nagynyomású szivattyúk emelik a fogyasztói zónákba. A biztonság fokozására néhány éve egy földalatti vízkezelő művet létesítettek, melynek feladata a csőkutak parti szűrésű vizének tisztítása lenne, ha a Limmatot valamilyen váratlan szennyezés érné. Soha nem került még sor a bevetésére. Tehát: kétszeres szűrés a biztonság céljából. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Zürichi tavi felszíni vízművek A tó két partján helyezkedik el a Lengg (250 000 m3/d) és a Moos (80 000 m3/d) vízkezelő mű. Az utóbbi tisztított vizéhez 20 000 m3/d forrásvizet kevernek. A Zürichi tó adja a nyersvizet, melynek minőségével kapcsolatban Erich Münck vízmű igazgató 2011 augusztusában a következőket nyilatkozta: „Nyomatékosan szeretném hangoztatni, hogy a nyersvizeinkben nincs egyetlen egy komponens sem olyan koncentrációban, mely a jelenlegi tudás szint szerint az emberre káros lenne”. Tehát a tó vize úgy, ahogy van iható lehetne. Ezek után a Lengg vízmű technológiája (megegyezik a másik telepével): 1. Vízkivétel 500 méterre a parttól, 32 méter mélyről, 6-8 C télen-nyáron. 2. Lépcsők: előózonizálás- kétrétegű (homok és horzsakő) gyorsszűrés- közbeeső ózon- aktív szén szűrés- lassú szűrés 3. 2006-2008: újabb barrier: kísérlet sorozat a membrán fokozat pontos beavatkozási helyének meghatározása céljából Ezzel a technológiával a pocsolyából is ivóvizet lehet gyártani. Az itteni nyersvíz pedig iható tóvíz, 32 méter mélyből, állandó 6-8 C közötti hőmérséklettel. Magyar szemmel kissé túlbiztosított minőség. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Elpusztíthatatlan irányító központ A város központját jelentő pályaudvartól nem messze, az egész vízmű központi épületében, –közel a Hardhof vízműhöz – annak vasbeton ajtókkal, óvó hely elven kialakított pincéjében van a diszpécser központ. Szintén ezen a szinten helyezkednek el a Hardhof vízmű tartalék nagynyomású szivattyúi. Áramkimaradás esetén (szinte csak háborúban elképzelhető) szintén ezen a szinten található két nagyteljesítményű Diesel-generátor együttes, mint tartalék energia forrás. Az egész város vízellátásának üzemvitele tehát tényleg „bombabiztos”. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Még mindig izgultak a városatyák! Mi történik akkor, ha valamelyik víztermelő telep beszállító, fogyasztási központokba vezető nagyátmérőjű vezetéke eltörik? Nem szabad ilyen kockázatot hagyni! A megoldás egyszerű: össze kell kötni mélyen a föld gyomrában a három telepet olyan átmérőjű mesterséges alagúttal, hogy bármikor ki tudják segíteni egymást. És neki is álltak, az amúgy is túlbiztosított rendszert tovább biztosítani :o) MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Zürich város ivóvíz hálózata az alagúttal Összesen 21 km. Belső átmérő 1,4-2,3 méter között Helyenként 130 méter mély MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

DE EZ SEM VOLT ELÉG! De még ezek az intézkedések sem adnak teljes biztonságot. Megtörténhet, hogy valamilyen okból leáll minden 1-2 napra. Legalább is a svájci kockázat elemzők szerint. Akkor bizony le kell menni a pincébe. Az óvóhelyen minden család köteles több hétre elegendő zacskós ivóvizet tárolni, melyeket az egészségügyi garancia lejárása után ki kell cserélni. Szabad ennyit költeni az ivóvízellátás biztonsága érdekében? Nem tudom. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Hol találkoztam vele először? Szakmérnöki oktatás – nem „tetszett” MAVIZ VBT konferencia Teltház , mindenkit érdekelt a téma, de látszott, hogy senki nem tudta még konkrétan mit is kell valójában tenni. Magyar Vízbiztonság Kft. Az országban az első jóváhagyott tervet ők csinálták Miskolc „Nem klórozunk: az úgy nem fog átmenni” MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Hol találkoztam vele először II. ? MHT előadás Székesfehérvár Fejér víz saját maguk készítették el Szegedről is érkeztek, hatalmas köteg papírokkal Az első hasznos tanácsot itt kaptam: Ami már meg van arra csak hivatkozzunk! Ne tegyük be a dokumentációba. OTH javaslat, elkészítési útmutató: 15 oldal Víziközmű Konferencia: Miskolc - Energie AG MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Működési terület MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Működési terület - Bük MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Vízellátó rendszerek 16 db rendszer 100 % 610 km gerinc 218 km bekötés 17 km gyűjtőv. 26 medence 18 víztorony Előadó: Bódis Gábor

Soproni Vízellátó rendszer Galéria 2 km Fertőrákosi vízb. Skőhidai vízb. 20 övezet 18 db medence 13 db nyomásf. Kb. 70 000 fő Nincs tisztítás! UV Előadó: Bódis Gábor

„Külső” partner keresés Saját magunk készítjük el! A Vezetőség nem támogatta: Magyar Vízbiztonság Kft. Nem voltak szimpatikusak, drága Energie AG - Miskolc Mi lennénk Mo-on az első referencia, olcsó, de kockázatos (csak külföldi referenciáik voltak) Győztes: Miskolc Energia AG (Kiszela Gergő) MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

IVÓVÍZ BIZTONSÁGI TERV Feladat részletezése Projekt kiterjedése IVÓVÍZ BIZTONSÁGI TERV A vízbiztonsági rendszer a megelőzés elvén alapuló, a vízellátó rendszer egészére kiterjedő, közegészségügyi kockázatok csökkentését célzó kockázatkezelési rendszer. A rendszer feladat minden olyan kockázat kezelése, amely az ember ivóvíz eredetű egészségkárosodását, járványok, betegségek megelőzését, leküzdését szolgálja. Nem a fogyasztók megelégedettségének növelése a cél, hanem a fogyasztókra gyakorolt hatás preventív kezelése.

IVÓVÍZ BIZTONSÁGI TERV Feladat részletezése Projekt kiterjedése IVÓVÍZ BIZTONSÁGI TERV Gyakorlati cél: a Soproni vízmű sajátosságaihoz és meglévő műszaki információs, minőségügyi, és térinformatikai rendszeréhez, üzemeltetési környezetéhez illeszkedő eszköz kialakítása a vízellátás biztonságának folyamatos növeléséhez és meglévő kockázatok méréskéséhez, megelőzéséhez. Nem egy újabb, bonyolult plusz dokumentációs kötelezettséget jelentő „rendszer” kiépítése a cél. -> max. 30-40 oldal/vízellátási egység + mellékletek – áttekinthető, egyszerűen kezelhető, strukturált dokumentáció

Kitermelésre kerülő vízmennyiség Projekt kiterjedése Sopron - Fertőd Térségi vízellátó rendszer Vízműtelep neve Kitermelésre kerülő vízmennyiség Mértékadó kapacitás Ivóvízbiztonsági terv készítés (1000 m3/nap-nál nagyobb kapacitású vízellátó rendszer vagy 5000 főt meghaladó állandó népesség) m3/nap m3/év Igen/Nem Fertőrákosi vízműtelep 5,000 1,825,000 Igen Kőhidai-Kistóhalmi-Csalánkerti vízmű 8,900 3,248,500 9,560 Kistóhalmi vízműtelep nem üzemel   Nem Csalánkerti vízműtelep Főtelep (somfalvi galéria és Faraktári kút) 1,800 657,000 2,160 Fertődobozi vízműtelep forrás vize nem jut a fogyasztói hálózatba 500 Fertődi vízműtelep 1,500 547,500 2,500 Hegykői vízműtelep 900 328,500 15,000 Hegykői 2. számú kúttelep 400 Összesen 18,100 6,606,500 35,120 Lövő Térségi vízellátó rendszer

Projekt időterv Projekt kezdet: 2011. november 15. … Projektzárás: 2012. április 30. Jogerős hatósági engedélyek beszerzése: 2012. augusztus 30.

VBT általános felépítése MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Konkrét részfeladatok Munkacsoport kialakítása megbeszélések, projektindító értekezlet Ivóvízszolgáltatás elemzése, közegészségügyi szempontú összegzése  vízellátó rendszer leírása Vízellátásra (vízgyűjtő terület, víztermelés, technológia, elosztóhálózat) ható veszélyek feltárása, elemzése, forrás és következmény meghatározás; kockázatok valószínűség alapú kiértékelése  2005-2011 dokumentált haváriák, riasztások beavatkozások kiértékelése (MIR, hálózatfelügyeleti rendszer) Üzemeltetésre vonatkozó határértékek meghatározása, riasztási határértékek, kútkikapcsolási határérték Eljárások, feljegyzések kidolgozása megelőző és ellenőrző intézkedésekre, helyesbítő intézkedések megfogalmazása; működési monitoring felépítése

További részfeladatok Nem-megfelelőségek kezelése, korrekciós intézkedések kidolgozása Tanácsadás a vízbiztonsági terv informatikai támogatás (Műszaki Információs Rendszer, térinformatika) kialakításához Kapcsolódás tanúsított Minőség- és Környezetközpontú irányítási, valamint HACCP rendszerhez Vízellátó rendszer veszélykezelési mátrix felépítése Ivóvízbiztonsági terv dokumentáció összeállítása Sopron - Fertőd Térségi vízellátó rendszer és a Lövő Térségi vízellátó rendszer egységre OTH és ÁNTSZ szakértőkkel konzultáció  Ivóvizbiztonsági terv benyújtása Országos Tisztiorvosi Hivatal részére a 65/2009 (III. 31.) Korm. rendelet szerinti közegészségügyi szempontú jóváhagyás céljából.

Kockázatkezelés folyamata Részletes leírás Valószínűség, gyakoriság V=1-5 Kockázat, veszély Kockázatértékelés (kvalitatív, kvantitatív) K=VxS Forrás Kiterjedés, súlyosság S=1-5 TFH beszivárgása csatornázatlan területen Felszíni eredetű szennyeződés megjelenés Hatás … Következmény Közegészségügyi veszély, szennyezés indikátor megjelenése  nem megfelelőség Szenny-vízgyűjtő ellenőrzés Tevékenység Gyakoriság kétévente Korrekciós intézkedés Ellenőrző tevékenység Megelőző intézkedés Felelős Vízbázisvé-delmi felelős Dokumentálás … Munkalap … paraméter vizsgálata pl. Coli,NH4+  riasztási és kútkizárás határérték, mintavétel gyakoriság, dokumentálás módja Kútkizárás, fertőtlenítés… Jelentés hatóság felé Intézkedés

Megvalósítás Munkacsoport megalakulása VÜM, FÜM, LÜM, LABOR, Közmf. O., Info. O., A vonatkozó dokumentumok begyűjtése WHO 2009, OTH útmutató, Energie AG WSP A meglévő dokumentációk összegyűjtése Engedélyek, utasítások, szabályzatok… A meglévő folyamatok áttekintése Hibaelhárítás, üzemeltetés… Nincs fertőtlenítés „kuriózum” megoldása MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Megvalósítás II. Sorozatos egyeztetések (min. 6 több órás konzultáció) Feltárt veszélyforrások beazonosítása, értékelése objektumonként Közegészségügyi kockázatok lehetőségeinek feltérképezése Nyitott rendszer (pl. csőtörés, vízbekötés kiépítés) Szakszerűtlen üzemeltetői beavatkozás (szennyezett anyag beépítése) Intézkedési javaslatok: cél, hogy hatékonyak és költségkímélőek legyenek, minimális munkaerő ráfordítással járjanak Szemléletbeli különbségek leküzdése: Más a célja az üzemeltetőnek és más a bevezető cégnek! Sokszor vitába fulladtak a megbeszélések! Hiányzó kapcsolódó dokumentumok feltárása, elkészítése Ütemtervek, karbantartási utasítások MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Javaslatok Vízbázisok, védőterületek, kutak, szennyező-források ellenőrzése Karszt-vízbázison online zavarosság, pH, vezetőképesség mérés kialakítása Mikrobiológiai gyorstesztek alkalmazása Vízmű telepenként vízáramlás irányába legalább 1 db figyelő kút kijelölése, mintázási gyakoriságának meghatározása és mérés Lövő vízmű telep és falu közötti területen 1 db figyelőkút létesítése 2 db online meteorológiai mérés: csapadék, vízhőmérséklet – Főtelep, Fertőrákos. Csapadékintenzitáshoz kötött riasztási szint. Mobil fertőtlenítő csatlakozási pontok felülvizsgálata Herlisil fertőtlenítő szer használata (pl. vízmérő cseréléskor) MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Javaslatok II. Főtelep, galéria: Folyamatos zavarosság, vez.kép, pH, hőmérséklet mérése Felszíni vízfolyás (vízbázison lévő két patak) vízmérce napi leolvasása; patak szemrevételezéses vizsgálata Galéria online vízszintmérés, kritikus szint elérésekor riasztás, automatikus szivattyúleállás UV fertőtlenítés, lámpa teljesítményhez kötött működtetés Havi teljes vízminőségi vizsgálat, online mérések kalibrálása Min. évente galéria, gyűjtőkutak tisztítása, fertőtlenítés, kerítés, környezet rendszeres ellenőrzése MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Jóváhagyás Sopron-Fertőd TVR: 2013. április 5. Javaslatok részbeni elfogadása (mindkét fél engedett) és a további egyeztetések alapján, illetve az ÁNTSZ-nél történő személyes látogatás követő hibajavítás után, ha kicsit csúszással is (tervezett határidő: 2012. augusztus 30.), de sikerült: Jóváhagyott vízbiztonsági tervek: Sopron-Fertőd TVR: 2013. április 5. Lövő TVR: 2013. április 3. Hurrá meg vannak a tervek! De ezt a tervet most alkalmazni kell, üzemeltetni kell, be kell vezetni a cégnél! Talán még nagyobb feladat, mint a terv létrehozása. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Érdekességek: Sok helyen láttam, hogy a projekt vége, egy óriási papírhalmaz illetve egy óriási kockázatértékelési MÁTRIX: Sopron-Fertőd TVR: 64 oldal Lövő TVR: 33 oldal A Mátrixot lecseréltük A4-es formátumú Kockázatértékelő és intézkedési lapokra (ÁNTSZ-nek nagyon tetszett.) MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Bevezetés Jelenleg is folyamatban van a projekt bevezetése: Fogyasztók tájékoztatása a csővezetékek, fittingek, csapok megválasztásáról, utótisztító berendezések alkalmazásának előnyeiről és hátrányairól, valamint a megfelelő vízhasználatról (honlapra). FÉ-3 és KÉ-13 számú, vízáramlás irányába eső figyelő kutak negyedéves gyakoriságú mintavétele. Rudas és Karig - Vízbiztonsági alrendszer „B” verzió bevezetése (VBT indulás bejelentése). Online csapadékmennyiség-mérő és online vízminőség elemző műszereket beszerzése, telepítése (Főtelep és Fertőrákos vízmű-telep). Ellenőrzési feladatok végrehajtása, dokumentálása Visszacsapó szelep meglétének ellenőrzése a vízmérő leolvasáskor Éves felülvizsgálat elkészítése (nem kell bejelenteni). MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

További feladatok Hurrá készen vagyunk! DE! Éves felülvizsgálat mellett négy évente teljes felülvizsgálat OTH Büki integráció kapcsán a Büki TVR-re is el kell készíteni a tervet Határidő: 2014. július 1. Saját magunk késztjük el. Hurrá készen vagyunk! DE! MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Törvény módosítás Részletek a 430/2013. (XI. 15.) Korm. rendelet által hozott változásokról 201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről 2013.12.01-től módosult! MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

További módosítások 4. § (6) A fogyasztók számára évi átlagban 10 m3/nap mennyiségnél több vizet szolgáltató vagy 50 főt meghaladó állandó népességet ellátó ivóvízellátó rendszerek vízbiztonság-irányítási rendszerét ivóvízbiztonsági tervben kell rögzítenie az üzemeltetőnek. Minden vízellátó rendszerre el kell készíteni a tervet 2016. július 1-jéig! 4. § (7) Az ivóvízbiztonsági tervet az ivóvíz-szolgáltatás helye szerinti illetékes népegészségügyi szerv közegészségügyi szempontból határozatban hagyja jóvá. ÁNTSZ OTH helyett a területileg illetékes szerv hagyja jóvá. 4.§ (9) A jóváhagyásra irányuló kérelemhez az üzemeltető az Országos Környezetegészségügyi Intézet (a továbbiakban: OKI) szakvéleményét csatolja. Az üzemeltetőnek ezentúl csatolni kell az OKI szakvéleményét a kérelemhez .§ (10) Az üzemeltetőnek az ivóvízbiztonsági tervet évenként kötelezően felül kell vizsgálnia. Az ivóvízbiztonsági tervben eszközölt változásokat – különösen a kockázatértékelés, beavatkozási értékek, monitorozás gyakorisága terén – az illetékes népegészségügyi szerv felé be kell jelenteni. Bekerült a jogszabályba, hogy évenként felül kell vizsgálnunk a tervet, a változásokat pedig az illetékes NSZSZ felé be kell jelentenünk. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

További módosítások II. 4.§ (12) Az üzemeltetőnek az ivóvízbiztonsági terv közegészségügyi felülvizsgálatát az aktualizált ivóvízbiztonsági terv benyújtásával, ötévente az ivóvíz-szolgáltatás helye szerinti illetékes népegészségügyi szervnél kell kérelmeznie, mely felülvizsgálat legalább a következőkre terjed ki: a) az ivóvízbiztonsági tervben foglaltak teljesülése, b) a teljes vízellátó rendszer működtetésének közegészségügyi vizsgálata, a kockázatbecslés és kockázatkezelés értékelése, c) üzemeltetői kivizsgálás, intézkedés és a veszélykezelési eljárás módosítása rendkívüli esemény vagy határérték-túllépés esetén. Négyről öt évre változik a közegészségügyi felülvizsgálat rendszeressége. 4.§ (13) A vízszolgáltatás helye szerinti illetékes népegészségügyi szerv a jóváhagyó határozatot hivatalból visszavonhatja, amennyiben az ivóvízbiztonsági tervben foglaltak nem teljesülnek, vagy az ivóvízbiztonsági terv szerinti megelőző és veszélykezelési tevékenységet az üzemeltető nem alkalmazza. Szabályozásra kerülnek a jóváhagyó határozat hivatalból történő visszavonásának feltételei. Ha a jóváhagyó határozatot visszavonja NSzSz, nem állnak fenn a működési engedély kiadásának feltételei → MEKH a működési engedélyt visszavonja. MHT Soproni TSZ 2014.01.21. Sopron

Köszönet! Köszönöm minden kollégámnak aki részt vett benne és segített ennek megvalósításában.

Köszönjük a megtisztelő figyelmet várom a kérdéseket! Bódis Gábor, térinformatikus bodis.gabor@sopronivizmu.hu