Az elmobilozott táborozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. előadás Összehasonlítás standardizálással és indexszámítással.
Advertisements

Események formális leírása, műveletek
I. előadás.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Egyenes egyenlete a sikban
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Leíró statisztika 1.Bevezetés
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Statisztika Érettségi feladatok
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Tematika -peldatar a X.osztaly szamara!
Közlekedésstatisztika
4. előadás.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
5. előadás.
A középérték mérőszámai
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Alapfogalmak Alapsokaság, valamilyen véletlen tömegjelenség.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
STATISZTIKA II. 3. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
Statisztika.
Középpontban a fejlődés
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kvantitatív módszerek
Leíró statisztika III..
Valószínűségszámítás
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Hipotézis vizsgálat (2)
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Adatleírás.
Diszkrét változók vizsgálata
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Felekezeti statisztika Irányító tanár: Hasas Tünde Szerz ő k: Szabó Katalin Kertész Erika Veres Janka Eszter Szent László Római Katolikus Gimnázium Nagyvárad.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
I. előadás.
Statisztikai alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Statisztika 12.A és 13.N. A statisztika fogalma A statisztika tömegesen előforduló jelenségek egyedeire vonatkozó információk, adatok gyűjtése, feldolgozása,
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
A gyakorisági sorok grafikus ábrázolása
4. előadás.
A számítógépes elemzés alapjai
A számítógépes elemzés alapjai
Eredetileg a statisztika matematikai eszközöket igénybe vevő államháztartástant jelentett, vagyis azon módszerek gyűjteményét és elméletét, amelyek segítségével.
Leíró statisztika gyakorló feladatok október 15.
Szóródási mérőszámok, alakmutatók, helyzetmutatók
Statisztika Érettségi feladatok
Kvantitatív módszerek MBA és Számvitel mesterszak
I. Előadás bgk. uni-obuda
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Speciális szóródás: Koncentráció
5. előadás.
Statisztika Érettségi feladatok
4. előadás.
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Az elmobilozott táborozás Szerzők:Erdei Diana- Nikolette Kis Zsolt-Károly Irányító tanár: Tarpai Szende „Szent László” Római Katólikus Gimnázium, Nagyvárad

Bevezető A statisztika valamely jelenségre vonatkozó adatok csoportosításával, vizsgálatával és értelmezésével foglalkozik , ezenkívül az illető jelenség jövőbeli előfordulási lehetőségeivel is. Ma már minden országban léteznek statisztikára szakosodott szervek , nemzeti demográfiai bizotságok , közvéleménykutató intézetek , havonta vagy évente jelennek meg statisztikai közlönyök stb. Jelen dolgozat a nagyváradi székhelyű , Bihar Megyei Statisztikai Hivatal és iskolánk által aláírt „ Együttmüködési egyezmény ” folyománya .

Indoklás Napjainkban szinte elképzelhetetlen az életünk mobiltelefon (bunko-fon) használata nélkül . Szinte mindenkinek van telefonja és ritka az , aki nem hozza magával az iskolába is.Vannak szülők akik ragaszkodnak ahhoz,hogy gyermekük elérhető legyen az iskolában is,bármikor.Vannak olyan diákok , akik "divatból" használják a legkülönlegesebb telefonokat . Vannak akik "szükségesnek" érzik a telefont,mert barátaikat hivják velük,minden szünetben. De vannak egyébb fontos okok amiért használják a telefont. Valóban iskolánkban "ritka,mint a fehérholló" az a tanuló akinek nincsen "telója".Ezzel a felméréssel is szeretnénk szembesiteni tanulótársainkat,hogy havonta milyen sok időt töltenek el a telefonálással és ez okozhat magas számlát.

Egy kis történelem i.e. 2600.: Egyiptom népszámlálás i.e. 2300.: Kína: adózók összeírása, föld, stb. i.e. római birodalom: cenzus (népösszeírás) Magyarországon az első teljes körű népszámlálás Magyarországon 1784–1787 1805., 1820., 1838., 1850. és 1857. részösszeírások Mária Terézia 1775.: kötelező statisztikai oktatás Nagyszombaton 1777., Ratio Educationis: egyetemi önálló stattanszékek Fényes Elek (1807–76) 48-49-ben Országos Statistikai Hivatal Fisher,Pearson és Yates angol statisztikusok tudományos eredményeiket a gyakorlatban is alkalmazták Romániában az első statisztikai munkák mindjárt a fejedelmeségek után jelentek meg és Ion Ionescu de le Brad és Dionisie Pop Marţian nevéhez fűződnek

Elmélkedjünk Statisztikai sokaság, populáció (tömeg): valamely szempont szerint elhatárolt sokaság, összesség. Lehet: -fiktív: elképzelt elemekből álló pl. lehetséges termelés -időpontra vonatkozó (álló; stock–állomány) -időtartamra vonatkozó (mozgó; flow–áramlás, folyam) -véges számosságú -végtelen számosságú Sokaság Ismérv Véges Végtelen Diszkrét Felsorolás, valószínűségeloszlás Valószínűségeloszlás Folytonos eloszlásfüggvény Eloszlásfüggvény

Az adatszerzés módjai

Medián: középen lévő érték (ami előtt ugyanannyi van mint utána) Egy ismérv adott értékének abszolút gyakoriságán azoknak a statisztikai egyedeknek a számát értjük , melyek az adott értékkel rendelkeznek. Az ismérv egy értékének a relatív gyakoriságán az illető érték abszolút gyakoriságának és a statisztikai sokaság összlétszámának a hányadosát értjük. Egy statisztikai sor számtani átlagát következő képlet adja: Medián: középen lévő érték (ami előtt ugyanannyi van mint utána) Módusz: diszkrét értékek esetén: a leggyakoribb érték; folytonos ismérv esetén az eloszlási (gyakorisági) görbe csúcsa, maximuma Szórás: az egyes értékek számtani átlagtól való eltéréseinek négyzetes átlaga (szigma)

Alakmutatók (egymóduszú eloszlások esetén) baloldali aszimmetrikus eloszlás szimmetrikus eloszlás módusz<medián<átlag módusz=medián=átlag jobboldali aszimmetrikus eloszlás átlag<medián<módusz

Munka menete Hipotézis A statisztikai felmérésünk alapját az a hipotézis szolgáltatta, miszerint a diáktársaink a jelenlegi világméretű pénzügyiválság ellenére sem hajlandóak lemondani egy olyan luxus cikk használatárol , mint a mobiltelefon. Az viszont igaz,hogy amikor bemutattuk az eredményeket , közösen megállapitottuk , hogy a lefolytatott beszélgetések árából egy nagy közös táborozást szervezhettünk volna. Ez a mondat ihlette a dolgozat címét is . Adatgyűjtés: A felmérést a nagyváradi „ Szent László ” Római - Katolikus Gimnáziumban végeztük . Megkérdeztünk minden IX-XII osztályos diákot „Van–e saját mobiltelefonod? ” . Ha igen ,akkor „Saját bevallásod szerint, az előző hónapban ,hány percet használtad beszélgetés céljából : 0-30 percet, 30-45 percet , 45-60 percet, 60-100 percet , 100-150 vagy 150 percnél többet?” . Felmérésünkben január hónapra vonatkozó adatok találhatóak és ezeket február első két hetében gyűjtöttük be. Adatok rendezése : A kivizsgálás végén , az adatokat táblázatok formájába rendeztük . Az átláthatóság érdekében grafikus ábrázolásokat alkalmaztunk. Az eredmények értékesítése : A jellemző paraméterek értékei megerősítettek a hipotézisünket , és lehetővé tették az illető jellenség jövőbeli viselkedésére vonatkozó „jóslások” meghozatalát.

IX.A IX.B X.A X.B XI.A XI.B XII.A XII.B 0-30 100-150 30-45 60-100 150> 45-60    Ossz. Ossz.  Ossz.  19  17  20 27  21  26  13

IX.A. = 2460 2460 perc IX.B. = 2325 2325 X.A. = 2830 2830 22580:60=376 óra és 2O perc X.B. = 3800 3800 XI.A. = 2585 2585 XI.B. = 3850 3850 XII.A. = 1780 1780 XII.B. = 2950 2950

Iskolaszinten összesen 2460+   2325 2830 3800 2585 3850 1780 2950 22580 perc havonta

Adatok teljes iskola szinten Ismérv Absz.gy. Rel .gy. Kum.absz. Kum. rel.gy. 0-30 6 3,50% 30-45 1 0,6% 7 4,10% 45-60 8 4,70% 60-100 2 10 5,30 100-150 4,7% 18 10% >150 153 90% 171 100%

Következtetések Hipotézisünk beigazolódott . Az eloszlás szimmetrikus, vagyis a mérleg bizony a több mint 150 perc/hónap irányba billent el. Ha az aktuális átlag percdíjat vesszük figyelembe , mármint 0,14 € , és felhasználjuk azt adatot , mi szerint 22580 perc gyűlt össze egy hónap alatt , egy megdöbbentő eredményt kapunk: 3161,2 €. Ez a pénzösszeg , kis rásegítéssel , talán még egy nagy sátoros, közösség épitő jellegű, táborozáshoz is elég lett volna. És , hogy “jóslásokba” is bocsátkozzunk ,ez a tendencia tartani fogja magát addig , ameddig a diáktársaink nem tudatositják , hogy ennek a pénzösszegnek jobb helye is lehetne , például a már emlitett táborozás.

Könyvészet www.sulinet.hu www.epsilon.ro www.didactic.ro http://google.ro Mircea Ganga,Matematika.Tankönyv a X. osztály számára,E.D.P. 2007,Bukarest Burtea M., Matematica. Manual pentru clasa a X-a. Editura Carminis,Pitesti, 2005. Cingu P. Duncea M. Constantinescu M. , Matematica. Manual pentru clasa a X-a. Editura Carminis,Pitesti, 2000 Cheasca I , Constantinescu D., Statistica Matematica si calculul probabilitatilor pentru gimnaziu si liceu, Editura Teora 1998 Gomolea A.,Caba G.,Săvulescu D.,Matematika,Tankönyv a X. Osztály számára, Ábel Kiadó,2002

Utószó Reméljük hogy bemutatónk után mindenki kétszer is átgondolja, hogy mennyit használja telefonját !!? Köszönjük a kitüntető figyelmet !