A globális netgeneráció – aktuális helyzetkép itthon és külföldön Fehér Péter PhD
Hazai előzmények Netgeneráció 2010 (Fehér-Hornyák) Facebook 2011 (Lévai-Tóth-Mózer)
A nemzetközi kutatások aktuális irányai és néhány problémafelvetése Milyen tudásszinttel/kompetenciákkal rendelkeznek a diákok/hallgatók? A multitaszk-os tevékenység hatékonyságának kérdései A Netgeneráció rétegződése A digitális egyenlőtlenség/digitális szakadék problémaköre (E. Hargittai) Identitás és biztonság A Facebook lehetséges szerepe
A multitaszk lehetséges negatív hatásai Hogyan befolyásolja a multitask-os IKT használat a diákok teljesítményét? Junco vizsgálata szerint (N=1839) a tanulás közben végzett Facebook-ozás és szöveges üzenetküldés negatívan befolyásolja a tanulók teljesítményét. Számos kutatást felsorol/említ a kognitív pszichológia köréből, amelyek alátámasztják azt az állítást, mely szerint „a humán információfeldolgozás elégtelen hatásfokú azokban az esetekben, amikor különböző input forrásokból érkező információkkal egyidejűleg kell párhuzamosan feladatokat végezni”. (Pl. a vezetés közbeni mobiltelefonálás jelentősen növeli a balesetek számát!) Kognitív túlterheltség (cognitive overload) (Junco (2011 szeptember): A Decade of Distraction How multitasking Affects Students Outcomes)
Born Digital (Palfrey-Gasser, 2008) A szerzők az alábbi témakörök alapján tekintik át a témát: Identitás/”Digitális dossziék”/Privát szféra/Safety Kreátorok/Kalózok/Agresszorok/Innovátorok/Tanulók/ Aktivisták Az adatok minősége Kognitív túlterhelés Szintézis
Hatékonyabban tanulnak-e a fiatalok az új eszközök bevetésével? „Learning will always have certain enduring qualities that have little or nothing to do with technology”.
Prensky Digitális kiegészítők és bővítmények (Digital Extensions and Enhancements) From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom
A további kutatásokról „Netgeneráció 2012 – A Netgeneráció a felsőoktatásban” A kutatás 2012 februárjában indul, várható eredmények május körül. Digitális nemzedék konferencia (2012. február 11.) Köszönöm a figyelmet!