A nemzetközi üzleti élet etikája
Korunkat a globalizáció határozza meg. Kialakulásáról két vélemény: Elmúlt évtizedek terméke Egyközpontú világ kialakulásával, USA Egyidős az emberiséggel Perzsák – közigazgatás megszervezése Római Birodalom – közigazgatás, latin nyelv
Mi a globalizáció és melyek a jellemvonásai? a nyugati civilizáció kezdeményezésére történő világszintű egységesedési folyamatokat, és azok következményeit értjük az élet számos területén: gazdasági globalizáció pénzügyi globalizáció kulturális globalizáció szimbólumok globalizációja információs globalizáció nyelvi globalizáció
Transznacionális vállalat Multinacionális vállalat
Multinacionális vállalatok: (a 20. sz. végén vált meghatározóvá) 1970-es évek elején 7.000, 1999 körül meg már 44.000 ilyen vállalat működött (+280.000 külföldi leányvállalat). 1995 körül a multi cégek bonyolították le a világkereskedelem 40%-át és az iparcikk-kereskedelem ¾-ét.
A globalizáció ”számai” A transznacionális vállalatok adják: - a világ ipari termelésének több mint felét - a nemzetközi kereskedelem 2/3-át (ennek felét a vállalatokon belüli áramlás teszi ki) - a világ GDP-jének 1/4-ét.
A nemzetközi vállalatok kialakulásának és működésének főbb ismérvei Miért válnak nemzetközivi a cégek? Hagyományos okok: Nyersanyag forrás Új piac Olcsó munkaerő Új okok: Adó-, vámkedvezmény Külkereskedelem szabályozása
Multinacionális cégek amerikai japán europai unió béli Az amerikai cégek közül kerül ki a „legtöbb” nagy. A kétszáz legnagyobb vállalat közül 82 amerikai. A második Japán (41 cég), harmadikok a németek (20), és a negyedikek a franciák (17).
Multinacionális vállalat menedzselése Figyelembe kell vennie a stratégia kialakításánál a különböző országok: Munkavállalóinak Kultúrájának Jogrendjének sajátosságait
Multinacionális vállalat menedzselésének módszerei Vezetők – anyaországiak Vezetők - helyiek
Multinaciónális vállalatok általános stratégiája Alacsony költségű, magas hatékonyságú működés Megújulás és megújítás Termék elérhetőség: bármikor- bárhol-bárhogy A fogyasztóknak szóló kommunikáció
A globalizáció előnyei, hátrányai Előnyök Hátrányok tőkebeáramlás új munkahelyek új technológiák új menedzsment módszerek helyi iparok elsorvasztása tőke repatriálás nemzetközi cégek globális hatalma
„kulturális globalizáció” USA-ból származik Kulturális termékek 50% Mozifilmek 70% Kultúra és értékrendek uniformizálódása Fogyasztás uniformizálódása: gyorséttermek, „pláza-életmód”
Kulturális különbségek Testbeszéd Időhöz való viszonyulás Vallási hagyományok különbözősége