Mi látszik egy jéghegyből?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Advertisements

Másodfokú egyenlőtlenségek
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Algoritmusleíró eszközök
Többet ésszel, mint erővel
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
1 Miről lesz szó a következő 20 percben? I. A tartalékok legjobb becslésének főbb elemei II. A kockázati ráhagyás: CoC megközelítés III. CoC - egyszerűsítések.
Kutatási terv.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Képességszintek.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
V. A készletezés logisztikája
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Bayes hálók október 20. Farkas Richárd
A stratégiai tervezés történeti háttere
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A projekttervezés első lépései
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Pályázat és projekt menedzsment
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
Szervezetfejlesztési Program
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
A fejlesztő értékelés.
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Operációkutatás eredete
Mit gyógyít az információ? – Digitális esélyegyenlőség és egészség Surján György – Kincses Gyula ESKI eVITA Platform.
A rezgő mozgás kvantummechanikai leírása 1. Miért kell foglalkoznunk ezzel a problémával? 2. Mi a legegyszerűbb modell? 3. Mi a várható eredménye a legegyszerűbb.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Environmental Compliance Inspection Course Helyszíni tevékenységek Helyszíni tevékenységek.
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Mi is az a társadalmi integráció?
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Rendszerek stabilitása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt általános szakmai célkitűzései
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Az információ, mint erőforrás
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Operációkutatás eredete második világháború alatt alakult ki különböző szakmájú emberekből álló team: matematikus, fizikus, közgazdász, mérnök, vegyész,
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Szimuláció.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megerősítéses tanulás 2. előadás
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
A szoftver mint komplex rendszer A fejlesztési módszertanok általános céljai: Összetett problémák kezelhetővé tétele A fejlesztési és megtérülési jellemzők.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Üzleti terv bemutatása
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Kire milyen szerep vár egy mobil projekt során
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Bevezetés a mély tanulásba
Előadás másolata:

Tervezhető egészség: Lokális csoportok egészségterve; Probléma megfogalmazás – probléma térkép

Mi látszik egy jéghegyből? Mi látszik egy problémából?

Előfeltétel – egészséggel kapcsolatos szemlélet Körbezáródó befolyásoló faktorok esetén a (célzott, irányított) változtatáshoz minden faktort egyszerre kell kezelni. Politikai  Kulturális  Társas  Fizikai  Gazdasági  Szolgáltatási/ellátási  Priorizálás helyett komplex megközelítés kell a város szintjén

Mit kezdjünk a problémákkal? Oldjuk meg Tudás hiány megszerzése – megoldás?????

Ha nem oldjuk meg a problémát…………. Jankovics Marcell: Sisyphus (1974) Oscar-díj (1976)

Következtetés: Jól strukturált probléma Jó döntés Jól strukturált (leírt) probléma kell Rosszul strukturált probléma Rossz döntés

Probléma van nincs van nincs van nincs van nincs (probléma) felismerése Probléma van nincs (megoldási) szándék (megoldáshoz szükséges) ismeret van nincs van nincs (megoldási) forrás van nincs

Egy probléma jó leírása Cím: ……………………………………………………………. Kezelhetőség azonnali okozati oki Kezelés felelőse intézmény ágazat ágazat közi egyéb: Egyetlen problémáról írjon a leírásban, mely létezik Jelen időt használjon Csak biztosan létező problémáról írjon, ne hivatkozzon feltételezésekre Használjon jelzőket (mennyiségi – számszerű és minőségi) a probléma leírására (ezek az indikátorok alapjai) Ne feledje a probléma negatív állapotot fejez ki – egyértelműen kell megmondani, hogy miért negatív állapot a probléma A szereplők bemutatásakor törekedjen a személyiségi jogok tiszteletére A tulajdonos(ok) pontos meghatározására törekedjen (tulajdonos – aki(k) a problémától szenved(nek)) Adjon címet a probléma leírásnak Kategorizálja kezelhetőség és kezelési felelős szempontjából

Egy probléma bemutatása – Mi NEM? NEM egyszerű hiány megjelölés NEM tartalmaz megoldást, megoldási javaslatot NEM tartalmaz általánosítást NEM tartalmaz feltételezést NEM kockázat NEM álprobléma

Problémák feltérképezése Jól leírt problémák „térképe” KEZELHETŐSÉGI (kompetencia) SZINT III. IV. nehezen kezelhető Kis forrásigényű, de helyi szinten nem, vagy rosszul kezelhető problémák Sorszámok: Nagy forrásigényű és helyi szinten rosszul kezelhető problémák Sorszámok: I. II. Kis forrásigényű és helyi szinten jól kezelhető problémák Sorszámok: Helyi szinten jól kezelhető problémák, amennyiben a forrásigény kielégíthető Sorszámok: könnyen kezelhető FORRÁS IGÉNY kis forrásigényű nagy forrásigényű

(megoldási) eszköz Kutatás – mások már megoldották? Próbálkozás Szempont/nézőpont váltás Közös ötletelés (egyedül nem megy) Modellezés (minden modell a modellező szándékát igazolja)

Előfeltétel - Kockázat - Probléma Létező tény Megoldás van Természetes minden változásnál Feltételezés Kezelés „B” terv „C” terv A projekt nem valósulhat meg, ha nem teljesül Álprobléma Strukturált feladat Lehetetlen a tudáshiány megszerzése

Problémák, melyek egy jóléti tervben kezelhetőek Okozatok, tünetek kezelése Okok kezelése Azonnali beavat-kozás „tűzoltás” operatív preventív Irányított, célzott változtatás Álproblémák, lehetőségek, utópiák, stb.

Problémák tematizálása a megoldási mód szerint Okozatok, tünetek kezelése Okok kezelése Azonnali beavat-kozás „tűzoltás” 7 operatív 8 6 preventív 2 3 1 5 4 9

Milyen időtávra tervezzünk? Szolgáltatás – igény - elégedettség Milyen időtávra tervezzünk? akác dió is

Projekt típusok – 1. Adunk halat Tüneti, felszínes, az okozatok megjelenését változtatja, oki struktúrákat nem érinti Adunk halat

Projekt típusok – 2. Hálót szőni tanítunk Operatív, okok elemeit változtatja, okok kialakulását nem érinti Hálót szőni tanítunk

Projekt típusok – 3. Preventív, okok kialakulását befolyásolja Halastó

Projekt típusok – 4. Igény felkeltés (a hal evésre) Megalapozó, nincs direkt hatása, de előfeltételeket, kereteket jelöl ki. Igény felkeltés (a hal evésre)

A jó stratégia: mindegyik projekt típust támogatja Tüneti, felszínes, az okozatok megjelenését változtatja, oki struktúrákat nem érinti Adunk halat Hálót szőni tanítunk Operatív, okok elemeit változtatja, okok kialakulását nem érinti Preventív, okok kialakulását befolyásolja Halastó Igény (felkeltés) a hal evésre Megalapozó, nincs direkt hatása, de előfeltételeket, kereteket jelöl ki.