Problémamegoldó gondolkodás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
Advertisements

Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Az éghajlatváltozás problémája egy fizikus szemszögéből Geresdi István egyetemi tanár Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar.
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
SZLOVÁKIAI ÁLTALÁNOS ÉS KÖZÉPISKOLÁS TANULÓK MATEMATIKAI PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGÉNEK VIZSGÁLATA GUBO István Selye János Egyetem, Révkomárom, Szlovákia.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Képességszintek.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
4. Kreatív döntéshozatal
Mi látszik egy jéghegyből?
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
EMLÉKEZÉS.
Mágneses lebegtetés: érzékelés és irányítás
Dinamikus rendszerek modellezése
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Mesterséges intelligencia
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Change blindness Változás -vakság.
Általános lélektan A gondolkodás.
Szakértők és rendszerek
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Algoritmus. Folyamatábrák
Managerek éjszakája.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Személyiségelméletek
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS HELYZETE, A FEJL Ő DÉS LEHETSÉGES IRÁNYA Dr. Eleki Zoltán ő rnagy (HM HKF kiemelt f ő tiszt) (HM HKF kiemelt f ő tiszt)
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
Hága Péter ELTE, Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék Statisztikus Fizikai Nap Budapest.
Chapter 2 Human Information Processing
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Let’s coach it!
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Hőmérséklet Időjárás.
Mesterséges intelligencia
Nem módosítható keresések
Előadás másolata:

Problémamegoldó gondolkodás Általános lélektan IV. Problémamegoldó gondolkodás

Korai kutatások Wundt és a klasszikus pszichológia kísérleti pszichológia - néplélektan Binet és az intelligenciavizsgálatok operacionalizálás és mérés Behaviorizmus - Thorndike állatkísérletek próba-szerencse viselkedés ’problémamegoldás’ = reprodukció

Gestalt pszichológia Módszertan Elmélet majomkísérletek - Köhler : belátás, ’aha’ élmény ember-kísérletek is alapparadigmák Elmélet problémamegoldás = reprodukció és produkció segít és hátráltat (funkcionális rögzítettség) belátás, újrastrukturálás, beállítódás a probléma szerkezetének átlátása

Értékelés problémák, vizsgálati paradigmák Maier: ’kétzsinór’ vagy ’inga’ probléma Duncker: ’gyertya-gyufásdoboz’ probléma Scheerer: ’kilenc-pont’ probléma Luchins és Luchins: ’vizeskancsó’ probléma alulspecifikált elméleti konstrukciók mi a belátás? hogyan alakul ki?

A problémamegoldás fázisai Wallas (1926) Előkészítés Inkubáció – ‘kihordás’ Megvilágosodás – aha élmény Ellenőrzés Pólya (1957) A probléma megértése Terv készítése A megoldás kivitelezése Az eredmény ellenőrzése

A problémamegoldás fázisai Vizsgálatok – Duncker (1945) tumor – lézersugár introspekció + viselkedéses adatok általános, specifikus, funkcionális megoldások funkcionális érték, újraközpontosítás Gondok nem lineáris folyamat a probléma attól probléma, hogy nyitott, nem ismerjük a célt, a lehetséges utakat

Problémák kategorizációjának problémája Jól definiált, rejtvényjellegű jól meghatározható állapotok (kiinduló, cél, alcél) megoldás megvan kevés specifikus ismeret általános, vagy tartomány független heurisztikák - univerzális gyenge módszerek Rosszul definiált, valóságos alulspecifikált nincs feltétlenül megoldás tartomány specifikus ismeretek mi a célállapot?, de sokszor a kiinduló állapot is

Jól definiált kezdeti és jól definiált célállapot – Hogyan lehet malacfülből selyempénztárcát készíteni? Jól definiált kezdeti és rosszul definiált célállapot – Hogyan csökkentsük az államháztartási hiányt a jelenlegi elfogadhatatlan 10%-ról? Rosszul definiált kezdeti és jól definiált célállapot – Javítsuk az autó teljesítményét hogy úgy menjen, mint egy új Porsche! Rosszul definiált kezdeti és rosszul definiált célállapot – Mi az hogy piros és úgy csinál hogy put-put?

Információ feldolgozási (komputációs) megközelítés Newell és Simon – 50-es évektől Human problem solving (1972) probléma tér elmélet – a probléma absztrakt szerkezete problémamegoldás = tudásállapotok mentális operátok segítségével operátor = legális és illegális lépések kiinduló állapot – célállapot az állapotok összessége a problématér belső korlátozottság: munkamemória, műveleti sebesség (előhívás, elraktározás) algoritmusok és heurisztikák

Algoritmus módszer vagy szabály, mely biztos megoldás nyújt – nem tudásfüggő ellenőrizz minden állapotot pl.1.: Hanoi torony rejtvény

Heurisztika eszköz és energiatakarékos, de bizonytalan gyakorlatias szabály – tapasztalati, tudásfüggő de tartomány független stratégiák (Anzai, Simon -1979): hurokelkerülő stratégia hosszabb helyett rövidebb utat Közelítési módszerek hideg-meleg hegymászás eszköz-cél elemzés: kiinduló állapot, célállapot, alcélok kijelölése, operátor kiválasztás

Heurisztika Tervezési módszerek modellezés analógiás gondolkodás – izomorfikus problémák: a rendelkezésre álló tudás felhasználása új helyzetben (régit az újra) Pl1. Hanoi torony : golyók - szörnyek (Hayes, Simon) szabályalkalmazó vagy szabálytanuló hipotézis valóságos ismeretek memóriaterhelés téri viszonylatok Pl2. generális – erőd : daganat – sugár (Glick, Holyoak)

A problémamegoldás sikeressége Beállítódás – negatív transzfer Vizeskancsó - Luchins Anagrammák - Bartlett Funkcionális rögződés A probléma reprezentációja – hogyan észleljük a problémát Misszionáriusok és kannibálok probléma A reprezentáció adekvátsága Buddhista szerzete probléma Hiányos sakktábla probléma Házasságkötés probléma Maier: Ló probléma

A problémamegoldás sikeressége 5. Figyelmi szelekció Allsports probléma 4. Korábbi ismeretek – kategorizáció Pl. algebra – szó problémák: háromszög átlag távolság - arány – idő Smalltown probléma

A problémamegoldás sikeressége 5. Emlékezet az információ transzformációja tények és stratégiák alcélok a probléma maga Greeno (1973) – két szakaszos modell megértés (cél, alcél, probléma, utak) STM – szenzoros tár LTM – szemantikus és tény ismeret WM – probléma reprezentáció megoldás kivitelezés (reprezentáció átformálása is)

Analógiás problémamegoldás Gentner-szintaktikai megközelítés Holyoak-pragmatikus megközelítés pl. naprendszer-atom; daganat-erőd analogikus leképezés alaptartomány, céltartomány, átvitel strukturális és felszíni hasonlóság szisztematikusság pragmatikus szempontok

Rosszul definiált problémák Tudásintenzív problémamegoldás Szakértői és kezdő tudás - Sakkozás problématér elmélet - MANIAC DeGroot – ‘nagymester’ és ‘jó játékos’ gyorsabb, jobb, de nem mélyebb előregondolkodás fokozatosan mélyülő stratégia információ mennyisége az állásokról – állásrekonstrukció: pontosság különbség tömbösítés: kb 7 egység – állásrekonstrukció: 2,5 – 1,9 bábú és sebesség különbség Memóriával Támogatott Mintázatfelismerő – Simon és Gilmartin állások tömbökben a memóriában – mintázat (1114-894) állásrekonstrukció: a több jobb Heurisztikák – Holding, Reynolds véletlenszerű állás: felidézés és lépésjavaslat

Szakértői és kezdő tudás - Fizikus szakértelem Kezdőknél kisebb séma repertoár, ezért tartományfüggetlen heurisztikák használata Bizonyítékok: Chi és mtsai problémaosztályozási feladat: felszíni és mélyszerkezeti jellemzők alapján gyorsaságeltérés és elemzési mélység stratégia eltérés: szakértő előre (célvezérelten) gondolkodik pl. elemez - kiválaszt elveket, törvényeket - adatol kezdő visszafelé gondolkodik pl. mi a cél – kiválaszt elveket, törvényeket – ismeretlent keres Komputációs modellek szimbolikus és hibrid (szimbolikus és konnekcionista) modellek Lambert: tudás, ismeretek – konnekcionista és stratégia - szimbolikus

Szakértői és kezdő tudás – Számítógépes programozás időérzékeny nem hibamentes Soloway forgatókönyvek kódtömbökkel hiánykitőltés kezdő nem tölti ki, vagy helytelenül (nem hatékonyan) mindennapi tudás szerepe Gilmore, Green természetes tervek szerkezete a ‘nyelv’ szerkezete a kettő viszonya

Mentális modellek szerepe fizikai rendszerekre vonatkozik hiányosak, ad-hoc jellegűek vizuális, szimulál nem tudományosak pl. fűtés, mozgás

A problémamegoldás kutatásának alapvető problémái produktív vagy reproduktív folyamat ökológiai validitás a tudás szerepe ismeretszegény szituációk specifikus ismeretek hiánya jobban ismert problémák múltbeli ismeretek a magyarázat erőteljessége – cáfolhatóság