A régiók gazdasági kohéziója Rechnitzer János MTA RKK NyuTI, Széchenyi István Egyetem, Győr Régiók félúton Pécs, 2007. szeptember 14-15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Modellprogram. Összehasonlítás Főváros 66 órás ügyelet/hétvége Telefonos – 33 % személyes – 2 fő Kizárólag Áldozatsegítő Szolgálat Telefonszám kiadása.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Az innováció orientált területpolitika Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár, tudományos tanácsadó MTA RKK NYUTI, Széchenyi István Egyetem Győr.
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Regionális különbségek és a támogatási programok Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár MTA RKK NYUTI, Széchenyi István Egyetem.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Szektorok közötti együttműködések
Idegenforgalmi és Kulturális Vidéki-falusi Ernyőhálózat (IKUVÉH) kialakítása (TÁMOP /07/1) Pályázat FATOSZ-Tourinform.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A magyarországi K+F politika
A helyettes szülői ellátás működése
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Európai Uniós ismeretek
Az invazív meningococcus-betegség járványügyi helyzete Magyarországon,
A regisztrált bűncselekmények száma Komárom-Esztergom megyében, 2009
Speciális szóródás: Koncentráció
PEST MEGYE BŰNÜGYI HELYZETE 2012
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Készítette: Koleszár Gábor
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A régiók gazdasági kohéziója Rechnitzer János MTA RKK NyuTI, Széchenyi István Egyetem, Győr Régiók félúton Pécs, szeptember

Regionális gazdasági kohézió értelmezése karakteres gazdasági jellemzők, tevékenységek térbeli koncentrációja (agglomerációs előnyök I.: termelési dimenzió; növekvő mérethozadék) gazdasági egységek határozott intraregionális kapcsolatai (agglomerációs előnyök II.: együttműködési dimenzió; lokális/regionális externáliák) regionális versenyelőnyök jelenléte (regionális/lokális piac, oktatás-tudásipar, kultúra,magas életminőség, vonzó település/regionális környezet, fejlett közszolgáltatások, korszerű infrastruktúra)

A regionális kohézió ellen ható tényezők gazdasági szerkezetváltás ; rendszerváltozás, privatizáció, külföldi tőke megjelenése, korábbi ágazati struktúrák leépülése, új gazdasági tényezők, új szempontok a telepítésben (piac, munkaerő-tudás, földrajzi fekvés: logisztika - makrorégió) globalizáció, gazdaság nemzetközivé válása ; nemzetközi vállalat kapcsolati rendszere kialakult (minőségi követelmények, versenytársaktól való félelem, helyi gazdaság nem ismerete, ösztönzők hiánya, beszállító megtelepítése) új menedzsment rendszerek megjelenése (költséggazdálkodás, döntési kompetencia, egységes marketing stratégia, humánmenedzsment) gazdaságpolitika nem volt „területbarát”, csak áttételesen és nagyvonalakban volt régió párti (elmaradott térségek erőltetett támogatás, nem átlátható telepítési ösztönzők, külföldi preferencia, magas beruházási követelmények) gyenge regionális intézményrendszer : megosztott, változó jogosítványok (pl. kamarák), nem definiált szereplők, forráshiány, minimális kompetencia

A regionális kohéziót erősítő tényezők lokális gazdaság megerősödése: lokális piaci kereslet átalakulása, KKV szektor térnyerése, új fogyasztási igények, erős versenyhelyzet, kooperációs lehetőség a nagyokkal, külföldi vállalatokkal helyi/regionális nagyvállalkozók megjelenése : vállalkozások sokszínűsége, új piacok keresése, helyi/regionális befolyás erősödése intenzív helyi gazdaságfejlesztés (nem politika!): önkormányzati aktivizálódás, helyi foglalkoztatási feszültségek levezetése, eszközök biztosítása (föld, helyi adó), elsősorban a külföldieknek gazdasági externáliák kiépülése és hasznosítása: reagálás a keresletre, szolgáltatások sokszínűsége, egymásra épülése, helyi volt, meglévő adottságok érvényesítése (vállalati kultúra, kapcsolatok, termelési tényezők, erőforrások, helyzet)

Interregionális gazdasági kohézió jellemzői időbeli összehasonlítása öt tényezőnek: területi GDP, beruházások, egyéni vállalkozások, külföldi tőke, kutatás- fejlesztés,

Megnevezés Főváros A leggazdagabb megyeGyőr-Moson-Sopron109Győr-Moson-Sopron122 A legszegényebb megyeNógrád60Nógrád54 A 3 leggazdagabb megye átlaga 1. Győr-Moson-Sopron 2. Vas 3. Fejér Győr-Moson-Sopron 2. Komárom 3. Vas 109 A 3 legszegényebb megye átlaga 1. Nógrád 2. Szabolcs-Szatmár 3. Pest Nógrád 2. Szabolcs-Szatmár 3. Békés 57 A 3 leggazdagabb és legszegényebb megye átlagának hányadosa 1,56 1,91 Főváros és a leggazdagabb megye hányadosa 1,64 1,77 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 3,00 3,79 A területi GDP alakulása (egy főre jutó érték alapján, változatlan áron, az országos érték százalékában)

Interregionális gazdasági kohézió jellemzői időbeli összehasonlítása öt tényezőnek: területi GDP, beruházások, egyéni vállalkozások, külföldi tőke, kutatás- fejlesztés, regionális különbségek a leglátványosabban a jövedelemi mutatóban (GDP) növekedtek

Egy lakosra jutó összes beruházás (az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Győr-Moson- Sopron 198Komárom-Esztergom227 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Nógrád59Nógrád55 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Győr-Moson- Sopron 2. Komárom-E. 3. Fejér Komárom- Esztergom 2. Fejér 3. Somogy 182 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Nógrád 2. Bács-Kiskun 3. Jász-Nagykun-Sz Nógrád 2. Békés 3. Szabolcs-Sz.-B. 64 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 2,30 2,87 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 1,24 0,77 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 4,20 3,15 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Egy lakosra jutó összes beruházás (az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Vas198Komárom-Esztergom227 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Nógrád55Nógrád55 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Vas 2. Fejér 3. Győr-Moson- Sopron Komárom- Esztergom 2. Fejér 3. Somogy 182 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Nógrád 2. Békés 3. Szabolcs-Sz.B Nógrád 2. Békés 3. Szabolcs-Sz.-B. 64 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 3,16 2,87 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 1,25 0,77 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 4,47 3,15 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Egyéni vállalkozások száma (az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Győr-Moson- Sopron 234Komárom-Esztergom246 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Nógrád35Nógrád39 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Pest 2. Somogy 3. Bács-Kiskun Pest 2. Borsod-A.-Z. 3. Bács-Kiskun 162 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Nógrád 2. Vas 3. Tolna Nógrád 2. Tolna 3. Békés 56 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 3,08 2,9 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 3,07 2,12 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 20,71 13,53 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Egy lakosra jutó külföldi (befektetett) tőke (jegyzett tőke; az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Győr-Moson-Sopron211Győr-Moson-Sopron257 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Szabolcs-Szatmár-B.14Tolna17 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Győr-Moson- Sopron 2. Vas 3. Komárom-E Győr-Moson- Sopron 2. Pest 3. Fejér 176 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Szabolcs-Sz.-B. 2. Tolna 3. Jász-Nagykun-Sz Tolna 2. Szabolcs-Sz.-B. 3. Bács-Kiskun 21 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 7,08 8,44 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 2,13 1,95 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 32,34 29,41 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Egy lakosra jutó külföldi (befektetett) tőke (saját tőke; az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Győr-Moson- Sopron 325 Győr-Moson- Sopron 276 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Szabolcs-Szatmár- B. 14Tolna16 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Győr-Moson- Sopron 2. Vas 3. Pest Győr-Moson- Sopron 2. Pest 3. Komárom-E. 223 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Szabolcs-Sz.-B. 2. Tolna 3. Nógrád Tolna 2. Szabolcs-Sz.-B. 3. Bács-Kiskun 19 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 11,12 11,96 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 1,79 1,61 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 40,30 27,57 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Interregionális gazdasági kohézió jellemzői időbeli összehasonlítása öt tényezőnek: területi GDP, beruházások, egyéni vállalkozások, külföldi tőke, kutatás-fejlesztés, regionális különbségek a leglátványosabban az összevont mutatóban (GDP) növekedtek, más gazdasági tényezőkben valamelyest csökkentek (beruházás, egyéni vállalkozás, külföldi tőke terjedése),

Egy főre jutó kutatás-fejlesztési ráfordítások (az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A legmagasabb értékkel rendelkező megye Csongrád309Hajdú-Bihar238 A legalacsonyabb értékkel rendelkező megye Nógrád3 2 A 3 legmagasabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Csongrád 2. Veszprém 3. Hajdú-Bihar Hajdú-Bihar 2. Csongrád 3. Veszprém 191 A 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlaga 1. Nógrád 2. Zala 3. Komárom-E Nógrád 2. Tolna 3. Zala 10 A 3 legmagasabb és a 3 legalacsonyabb értékkel rendelkező megye átlagának hányadosa 50,12 19,15 Főváros és a legmagasabb értékkel rendelkező megye hányadosa 1,99 2,84 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 203,1 369,74 Forrás: KSH, Területi Statisztikai Évkönyvek

Interregionális gazdasági kohézió jellemzői időbeli összehasonlítása öt tényezőnek: területi GDP, beruházások, egyéni vállalkozások, külföldi tőke, kutatás-fejlesztés, regionális különbségek a leglátványosabban az összevont mutatóban (GDP) növekedtek, más gazdasági tényezőkben valamelyest csökkentek (beruházás, egyéni vállalkozás, külföldi tőke terjedése), a megújítást jelentő szellemi erőforrásokban, a tudásiparban, a kutatás- fejlesztésben viszont megint jelentősen nőttek a területi különbségek (főváros még erősebb lett, egyetemi központok) a fejlődés centrumai változatlanok (főváros, észak-nyugati tengely), új területek jelennek meg (teljessé válik a tengely: Komárom), s egy villanás figyelhető meg (Somogy beruházás, vélhetően autópálya, Borsod egyéni vállalkozások) a lemaradók tartósan lemaradnak: periférikus megyék: Nógrád, Békés, Szabolcs, Tolna, Zala, minimális pozitív elmozdulás, tartósan érvényesülnek a regionális különbségek, a területi egységek kohéziója gyenge, erőtlen, a szerkezetek tartósak, időállók!

Az intraregionális kohézió sajátosságai a régiók különböző fejlettségű és gazdasági szerkezettel, környezettel rendelkező területi egységek (pl. észak-nyugati tengely) régión belüli nagy különbségek; Nagy a Kicsiben, az ország a régióban megismétlődik! intraregionális kohézió kutatás nincs, vagy minimális (kistérségi GDP kísérletek, kistérségi fejlettség vizsgálatok, mint állapot elemzések, összehasonlítás) klasszikus elemzések hiányoznak (input-output), de újabb közelítések már megjelentek (hálózatok) nagy hiánya a regionális tudománynak, hogy nem készülnek elemzések (regionális fejlesztési koncepciók)

V Beszállító 75% Ügyfél 74% Más cég 74% K+F magán 26%Egyetem 24% Innovációs Intézmény 21% K+F állami 8% Régió Ország többi része Külföld Max. 20%-os arány 21-40%-os arány 41-50%-os arány 60% fölötti arány Az innovatív cégek együttműködési kapcsolatainak területi jellemzői a hét kapcsolattípus szerinti bontásban (Nyugat-Dunántúl) (Forrás: Csizmadia Z )

A gazdaságpolitika politika törekvése a intraregionális kohézióra Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, 1990 alakult, megyei szinten, KKV támogatás, mikrohitel, helyi gazdaságfejlesztés; nem regionalizált, nem erősíti a területi kapcsolatokat Ipari parkok, GKM, 1997-től meghirdeti, 190 Ipari Park cím került kiadásra, új integrátor ipari park (innováció, logisztika); régiók véleménye, helyi/önkormányzati kezdeményezés, belső kapcsolatok gyengék, gazdasági infrastruktúra elem, de jó lehetőség, kedvező keret Klaszterek, azonos gazdasági tevékenységet végző szereplők együttműködése, közös fejlesztés, piaci kapcsolatok, beszállítói láncok; jó példák (Nyugat-Dunántúl: autóipar, termálturizmus, faipar), számos kezdeményezés, kampány jelleg ( ), OP-ben nem jelenik meg, regionális Op-k támogatják, időigényes (6-8 év); klaszter-zavar a pólusokban regionális fejlesztési koncepciók a sajátosságokat emelik ki, azok fejlesztését, de nem tudatos a – hálózat szervezés, – a belső együttműködések, –lokális specializációk erősítése, –innovációs bázisok kiépítése (RIS + RIÜ)

Megállapítások, ajánlások interregionális kohézió: a regionális különbségek nem csökkentek, a régiók egymás közötti kohéziója gyenge, mérsékelt elmozdulások, a regionális politika ebben sem sikeres, intraregionális kohézió: –nem kellően feltárt és kutatott, minimális információ –igény jelentkezik, megjelenik a programokban, eltérő hangsúllyal és értelmezésben régiókként, de szólamok és nem követendő célok –európai modellek tanulmányozása és nem másolása kampányszerűen –tapasztalható elmozdulások (klaszterek, innovációs stratégiák, hálózati kapcsolatok), régiókként nagyon eltérő, más és más a fejlesztési irány és igény –regionálisan egységes gazdaságfejlesztési intézményrendszer nélkül nem megoldható (nem lévő, de megosztott intézmények) –egyértelműen decentralizált forrásokat kell biztosítani a régiók önálló gazdaságfejlesztésére (pl. helyi adók egy részének regionalizálása, illetve regionális adó) –Európai Uniós források ezt nem segítik, illetve azok értékelésénél nem szempont (programok, pályázatok, indikátorok) –a intraregionális gazdasági kohézió és annak különböző formái jelentősen javíthatják a régiók versenyképességet!