A magyar felnőttoktatás története a második világháborútól napjainkig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Gyermekkönyvtárak kialakulása
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A Gencsapáti Integrált Közösségi Szolgáltatói Tér megvalósítása A Kezdőkör Egyesület pályázata IKSZT/2008/2.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
1944. január 9. – megalakulás Tagok száma induláskor: 200 fő „Csillagok Világa” c. folyóirat megjelenése Német megszállás politikai következményei a TIT.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
A Rákosi rendszer terület és településfejlesztési törekvései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Tildy Zoltán.
1956. október 6. Műegyetem Október 23. Petőfi szobor Parlament Bem tér.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Nemzeti Kulturális Alapprogram Rendszerváltás előtti helyzet Rendszerváltás előtti helyzet Létrehozása – évi XIII. tv. Létrehozása – évi XIII.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A Magyar Hidrológiai Társaság hozzászólása Dr. Váradi József A Mezőgazdasági Vízgazdálkodási Szakosztály elnöke 2012 április. 24 Vidékfejlesztési Minisztérium.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
Tradíció és világháló Kérdések és lehetséges válaszok a könyvtári, levéltári digitalizációról.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Sonnevend Péter Új munka indult:
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Többcélú közösségi terek fejlesztése Agora és térsége 1 TÁMOP /B-12/1C
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Közösségszervezés BA.
Népfőiskolák Magyarországon
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
Jövő Internet Nemzeti Technológiai Platform Záróülés
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

A magyar felnőttoktatás története a második világháborútól napjainkig 1

Időszakok – történelmi háttér Szabad nép Rákosi 1956 Kádár 1989 Időszakok – történelmi háttér 1945-1948 Szabadművelődés időszaka – Karácsony Sándor 1948- 1956 Rákosi rendszer- Népművészeti Intézet – Széll Jenő 1956-1989 TIT – Radnai Béla Felnőttképzési konferenciák 1989-től napjainkig Nyitott Képzések Egyesület Felnőttképzési konferenciák II.

1945-1948 -A háború utáni évek Cél: az analfabétimus felszámolása kultúra demokratizálódása TIT: Szabad Föld Téli Esték helytelenítik a népművelés állami irányítását Vallás – és Közoktatásügyi Minisztérium révén központi irányítás valósult meg

Országos Szabadművelődési Tanács Elnöke: Karácsony Sándor magyar felnőttképzés tudományos megalapozása Önnevelés eszméje : a hátrányos helyzetű „nagykorúak” nevelésével, pszichikai sajátosságaival is foglalkozik Szabadművelődés alulról szerveződő rendszer „a valóságos földosztási után szellemi földosztás „ = szabadművelődés „A kultúra munkaközösség eredménye, benne két félnek egyforma része van, a kultúrálandó félnek éppen az igény ez a része. Csak abban részesíthető, amit igényel. Hiába tömnek, erőltetnek bele egyebet, visszautasítja „

Országos Szabadművelődési Tanács Kiadja az Új Szántás folyóiratot 1948-as révfülöpi konferencia után a népművelés célja a politikai erőviszonyoknak megfelelően a szocialista kulturális forradalom keresztülvitele iskolák, színházak, könyvkiadás, művelődési intézmények államosítása 1948-ban felfüggesztik 1950-ban Karácsony Sándort nyugdíjazzák

1948-1956 – Rákosi- rendszer NÉPMŰVÉSZETI Intézet Rákosi és Révai jogi jóváhagyásával jött létre 1951-ben Szellemi elődei Magyar Színjátszók Országos Szövetsége, Magyar Népi Művelődési Intézet Igazgatója 1951-1972: Széll Jenő Amatőr művészeti mozgalom

Széll Jenő Muharay Elemérrel létrehozta egyedülálló, átfogó gyűjteményét a néphagyományoknak és népművészetnek „két kultúra” koncepciója : a magas és a mély közelítenie kell egymáshoz, azaz a nagy akadaméiai műveltségű művészeknek is meríteniük kell a népművészetből. Nép-nemzeti kör alakítása, tagjai: írók, tudósok, művészek, néprajztudósok Széll Jenő és felesége

Széll Jenő Feladatának tekintette a népi hagyományok őrzését és a virágzó népművészet ápolását 1956- Nagy Imre kormány titkárságát vezeti 1957-ben eltávolítják, Országos Széchenyi könyvtár munkatársa 1959-ben börtönbe zárják, majd a Kádár rendszerben háttérbe szorul, műfordítóként működik

1956-1989 Tudományos Ismeretterjesztő Társultat (TIT) két korábbi korszaka (1945-1949; 1949-1952) 1952-től elnöke Bognár Rezső, Kossuth- klub (1955) és Petőfi-kör létrejötte 1956.okt.23. elveszti a székházát 60-as évek – módszertani kutatások 70-es évek – társadalmi és gazdasági kérdések 1971. Planetarium megnyitása 1989-től elnöke Szentágothai János (világhírű agykutató, országgyűlési képviselő) TIT Szentágothai János

Radnai Béla TIT Pszichológiai Szakosztályának vezetője, népszerű előadó korábban a Fővárosi Pályaválasztási tanácsadó munkatársa Kutatási területe: közművelődés +pszichológia => azt vizsgálta, milyen motívumok késztetik a felnőtteket a továbbtanulásra művelődésre

Első országos felnőttoktatási konferencia 1963. december. 11-13 Első országos felnőttoktatási konferencia 1963.december.11-13. Budapest Jelentősége nem az eredményekben áll, hanem a felnőttképzés létjogosultságának elismerésében, a konferencia ténye hordozta a társadalom-, gazdaság és oktatáspolitikai mondanivalót. Összefoglalta az eddigi hazai és nemzetközi eredményeket, az andragógia és pedagógia elhatárolódását Azonban csak az egyik ágára, az iskolai felnőttoktatásra koncentrál

Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976. november. 10-12 Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976.november.10-12., Budapest Hangsúlyozta az állam szerepét a felnőttoktatásban .Dolgozók iskolájának 30. évfordulója (díszvendég Keresztury Dezső) Négy előadás: 1. A felnőktatás helyzetéről és feladatiról, 2. A közművelődés felnőktatási eladatairól, 3. Afelnőtt szakmunkásképzésről és munkástovábbképzésekről, 4. A felnőktatás mint ifjúságpolitikai feladat A felnőttoktatás értelmezése kitágult, meghaladta az I. konferencia kizárólagos iskolarendszerű képzése vonatkozó szemléletmódját Keresztury Dezső

Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976. november. 10-12 Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976.november.10-12., Budapest Záróülés : Maróti Andor,: „Valamennyi felnőttoktatási ágazat összefogását kell, hogy jelentse!” Durkó Mátyás: Felnőttoktatási folyamatok gyakorlatában a hatékonyság, a minőség feltétele az andragógiai sajátosságok tudomásulvétele és alkalmazása.

Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976. november. 10-12 Második Országos Felnőttoktatási konferencia 1976.november.10-12., Budapest Ajánlások: az irányítószerveknek érdeklődésre nevelés, és időbeosztás normalizálása; helyi tanácsoknak helyi koordinálás, szervezés, ellenőrzés, iskolaközpontok alapítása; Közművelődési intézeteknek egyéni úton tanulókhoz való alkalmazkodás; felnőttek iskolái, kooperáció más int. ; üzemeknek és vállalatoknak ötéves tervek és továbbképzési tervek készítése; politikai és társadalmi szervek, szervezetek felvilágosító, agitációs feladatok; összefoglalóan ezeknek összefogása rádió és televízió felnőttoktatási programjainak hasznosítása

1989. - A rendszerváltás hatása a felnőttképzésre „A rendszerváltás igazi nagy sikeráldozata és nyertese a felnőttképzés” (Benedek András) Pozitív hatások Főiskolák és egyetemek esti, és levelező tagozatain ugrásszerűen megnőtt a jelentkezők száma Emberek érdekelté váltak a tanulásban Informatika és idegen nyelv térhódítása Negatív hatások Alapfokú és középfokú iskolarendszerű felnőttoktatás elhanyagolása jelentkezők híján, financiális okokból

1989. - A rendszerváltás hatása a felnőttképzésre Veszélye: a közösségi gondolkodás helyett individualizmus jön létre Ezért célunk legyen egy olyan érdekérvényesítő, önmagát szervezni képes felnőttoktatási rendszer létrehozása, ami nemzetközi színtéren meg tud jelenni

Kőszegi Konferencia - 1990.június 25-27 Szervezi: Magyar Felnőttoktatási Egyesület alapítva 1989 Téma: a közvetlen és távoli jövő résztvevői: szakemberek és a politikai pártok képviselői Megjelennek a piaci szolgáltatás és az állami irányítású nézetek is. Parlament pártok csak általános eszmék szintjén érdeklődnek a felnőttoktatás iránt A munkaügyi minisztériumon kívül a tárcák nem mutattak gyakorlati terveket Csalódott szakemberek => „állásfoglalást” küldtek a kormánynak Munkanélküliség csökkentése gazdasági szerkezet átalakításához szükséges felnőttoktatás előtérbe helyezése A pedagógia - andragógia színvonalának emelése

Első valóban rendszerváltó konferencia Konferencia - Munkaerőpiac és felnőttképzés címmel, Pécs, 1992. október 15-17. Első valóban rendszerváltó konferencia Nemzetközi és magyar szakemberek változás: piacosodás (Ekkor 10 000 magánvállalkozás és 3800 ügynökség /képző vagy továbbképző szervezet működött) változás: munkaerő-piaci képzésen a hangsúly gondolatkörök: Munkerő-piaci felnőttképzés modelljei gazdaság és felnőttoktatás viszonya személyiség gondozása és feladata mint a felnőttképzés feladata

Új kihívások a felnőttoktatásban 1994. november 24-25. Állásfoglalás (feladatok, irányelvek ) 1. fejezet: munkaerő-piaci képzésben az állam és magán vállalkozások szerepét 2. fejezet: dolgozók magániskolák helyzete és jövője 3. fejezet: megváltozott munkaképesség, fogyatékosok, felnőttképzés 4. fejezet: andragógiai szakszerűség, tudományosság erősítése

Konferencia „Hamburg előtt” 1997. május 27 Hamburgi Unesco Világkonferencia előkészítése legfontosabb a felnőttoktatási törvény megalkotására tett javaslat Vitakérdések: személyiségközpontú felnőttoktatás lehetőségei, hátrányos helyzetű rétegek kérdése tudáspiaci konkurencia és kooperáció helyzete felnőttoktatás, mint üzlet, minőségfejlesztés

A felnőttképzés jövője Magyarországon, 1998. április 2-4. , Pécs Az V. Világkonferencia tapasztalatai Szakterminológia meghatározása Felnőttoktatás egyetemes társadalomalakító szerepe Felnőttoktatás ágainak összehangolása Távoktatás alkalmazása Zárónyilatkozat: Cél: tanuló társadalommá válás, élethosszig tartó tanulás törvényi és infrastrukturális feltételei