Nemzetközi éghajlatvédelmi tárgyalások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 1 MIÉRT FOGLALKOZIK A LEGMAGASABB SZINTEN A NEMZETKÖZI POLITIKA AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYÉVEL? dr. Faragó Tibor, c.
Bonifertné Szigeti Márta – ügyvezető igazgató
Szenior Energetikusok Klubja TÁJÉKOZTATÓ A KLÍMATÖRVÉNY ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL LÁNG ISTVÁN Budapest, január 28.
Készítette: Góth Roland
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
1 PV helyzetkép Az NCsT felülvizsgálata a napelemes trendek tükrében Horváth Attila Imre helyettes államtitkár Zöldgazdaság Fejlesztéséért, Klímapolitikáért.
Az ENSZ klímatárgyalások Kiss Veronika OTDK április
Kibékíthető ellentétek? Környezetvédelmi osztályvezető
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Létrehozásának körülményei és céljai Regionális fórum, Veszprém, november11. Dr. Szili Katalin, NFFT elnöke.
Dr. Gács Iván, BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék 1 Környezetvédelem Üvegházhatás.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Készítette: Mácsai Cecília Környezettudomány MSc
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üveghatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások - vállalásai Domonkos Gréta.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Létrehozásának körülményei és céljai Schmuck Erzsébet NFFT titkára.
Globális környezetvédelmi problémák, ózon
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Antropogén eredetű éghajlatváltozás A globális átlaghőmérséklet eltérése az átlagtólÉvi középhőmérséklet Pécsett 1901 és 2001 között.
Energiahatékonyság és fenntartható fejlődés
Mint a plenáris ülésen. Az Ön feladata 6 lépésben 1.A vélemény tanulmányozása 2.Módosító indítványok szerkesztése és elküldése 3.Felkészülés a csoportülésre.
Mint a plenáris ülésen. Az Ön feladata 6 lépésben 1.A vélemény tanulmányozása 2.EGSZB-csoport választása (csoportonként 1 diák), módosító indítványok.
Aszály konferencia - Kecskemét2 Nemzetközi előzmények és kapcsolódások az aszály és a szárazodás vonatkozásában Prof. Em. Dr. Vermes László Budapesti.
Nemzetközi és hazai civil szervezetek hatása a klímapolitikára Schmuck Erzsébet, MTVSZ társelnöke Hogyan értékelhető a nemzetközi és hazai civil mozgalom.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Az országonkénti kibocsátási ráták meghatározása, ellenőrzése, a nemzetközi kibocsátási kvótakereskedelem első tapasztalatai Kontó Sándor.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Atomenergia és klímaváltozás – április 23. Atomenergia és klímaváltozás.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
FaragóTibor: GlobálisKlímaPolitika1 Nemzetközi éghajlatvédelmi együttműködés, a klímapolitikai tárgyalások előzményei, helyzete és kilátásai dr. Faragó.
Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
FaragóT:Nemzetközi klímapol 1 A NEMZETKÖZI KLÍMAPOLITIKAI EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS AZ ABBÓL ADÓDÓ FŐBB HAZAI FELADATOK dr. Faragó Tibor c. egyetemi tanár
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Nagy Sára Környezettudomány Előzmények Globális Légkörkutatási Program (GARP), évi ENSZ-konferencia WMO (CO2 hatása a klímaváltozásra)
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
Globalizáció és környezeti problémák
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások – története/vállalásai ZELEI.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások Készítette: Magyar Gyöngyi.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
A 2007-es és a 2013-as IPCC jelentés üzenete, új elemei
Előadás másolata:

Nemzetközi éghajlatvédelmi tárgyalások

Klímapolitika ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény (=UNFCCC, 1992, Rió) célkitűzés: az üvegházgázok (ÜHG) légköri koncentrációit stabilizáljuk olyan szinten, amely megakadályozná az éghajlati rendszerre gyakorolt veszélyes antropogén hatást – olyan időhatáron belül, ami lehetővé teszi az ökológiai rendszerek természetes alkalmazkodását az éghajlatváltozáshoz (“élelmiszer-termelés”, “fenntartható gazd. fejl.”)

UNFCCC Vállalások: (189 ENSZ állam) Eljárások fejlesztése-alkalmazása-terjesztése, amelyek csökkentik vagy megakadályozzák az ÜHG-ok emberi eredetű kibocsátásait Elősegítik az ÜHG-ok nyelőinek és tározóinak megóvását (és megerősítés: biomassza, erdő) Felek együttműködnek az alkalmazkodás előkészületeiben Konkrét, nem kötelező vállalások: I. melléklet fejlett- iparosodott és átmeneti gazdaságú államai: 2000. évi ÜHG kibocsátás nem haladja meg az 1990. évit (Mo.: 1985-87) Közös, de nem megkülönböztetett felelősség alapelve

Kiotói Jegyzőkönyv COP '95: legyen jogilag kötelező érvényű nemzetközi egyezmény is – 97: Kiotói Jegyzőkönyv B melléklet: 150 (40 iparosodott) ország milyen mértékben korlátozza kibocsátását 2008-2012 közötti időszakra; iparosodott: -5,2%, EU-15: -8%, EU-10: ált -8%, Mo: -6% (A melléklet: mely gázok, CO2-egyenértékben) USA és Ausztrália nem – Oroszországgal lettek többségben: 2005. feb 16 életbe lép. Kiotói mechanizmusok: fejlett államok kötelezettségeik egy részét kisebb költségekkel érhetik el Tiszta fejlesztési mechanizmus-CDM, Együttes végrehajtás, Kibocsátási jogok kereskedelme (ETS) Problémák: forró levegő (CDM: új egységeket teremt), fejlett-fejlődő szakadék nőhet, ellenőrzés-szankciók

2005.klímapol. eredmények 2005. Montreal, UNFCCC illetve a Kiotói Jegyzőkönyv részes felei találkozója egyben (COP-MOP)- eredmények: 1. KJ: az iparosodott országok (1. mell.) 2012 utáni, új vállalásairól =további kibocsátás-csökkentésről elkezdődnek a tárgyalások. 2. UNFCCC felek: szélesebb dialógus együttműködésről 3. a KJ felülvizsgálatáról kezdeti álláspontok 4. KJ szabályrendszer elfogadása FoE lobbi

Kulcsfontosságú 2006-os találkozók – és eredményeik 2006 tavaszi csúcs - záródoku 2012 utáni új vállalásokat (EU-25-ös egybe) alakítják ki a kormányokkal, egyik ülésük: máj 17-25.- EU-25 beadvány G8 – záródoku: Októberi EU Környezetvédelmi tanácsülés: jóváhagyáshoz Kenya: COP-MOP klímatárgyalások

EU klímapolitika: mit vállalt Eu kiotói vállalása: -8%: mert más fejlett államok is csak max. ennyit vagy kevesebbet vállaltak 2005 márc Európai Tanács ülése záródoku kimondja: max. 2 fok, 450 ppm-et ne haladja meg, (jelenleg 370 ppm és gyorsan nő); fejlett - 2020: 15-30%, 2050: 60-80% Vállalásai teljesítésére: átfogó programot dolgozott ki az EU: Európai Éghajlatváltozási Program (ECCP), fentiek szellemében: felülvizsgálat (ECCP II) Új: kibocsátás-kereskedelmi rdsz. (ETS) kiterjesztés, megújulók elősegítése

EU és Magyarország: helyzetjelentés és jövő KJ: 2005-re látható előrehaladás vár a kibocs- csökkentésben – de: ld. ÜHG adatok az Értékelő táblázatok fájlban, nehézkesen teljesítik, sokaknak nőtt a kibocsátása. EU-25 beadvány szövegében: csak 15-30% 2020-ra, 2050-re nincs konkrét, max. 2 fok megemlítve. Mo (-6%-ot vállalt, bázisév: 85-87) : Dokumentumok: 4. jelentés, előrehaladás, leltár: ld. www.kvvm.hu/klima / háttéranyagok Mo hogy teljesít: -31,5%, köszönhetően az ipari szerkezetváltásnak. Baj: ÜHG adatok szerint (és KVVM előrejelzés 2012-ig) nő a kibocsátás, 1999- 2003: +0,11% - a 2012 utáni nagyobb vállalásokhoz most kell a szerkezetet átalakítani !!!

Nemzetközi civil kampány célok ENSZ klíma-rendszer: Hosszútávú: a világ egyezzen meg: a globális klíma-rendszer megtartja a max. 2 fokos átlaghőmérséklet-emelkedési határértéket 2007 végére: EU kormányok keressék a megegyezést a 2012 utáni rendszerről, a fentiek szellemében 2012: a Kiotói jegyzőkönyv rendelkezései véget érnek. Ebben HU 6%-os ÜHG kibocsátás- csökkentést vállalt 1985-87 bázisévhez képest.

Franciaország: 2050-re a globális ÜHG felére csökkenjen, a fejlett ipari országoknak a kibocsátásukat negyed vagy ötöd részére kell csökkenteni ebben az időszakban. Németország: az 1990-es szinthez viszonyítva 40 %-os csökkentésre készül 2020-ra, ha az EU 30 %-os csökkentési célt fogad el és a többi fejlett ipari országtól is hasonló ambiciózus célokat vár Hollandia szerint a 2 C-os cél 30 %-os ÜHG kibocsátás csökkentés szükséges a fejlett ipari országok részéről 2020-ig, 1990-hez képest. Svédország úgy gondolja, hogy 2050-ig az éves ÜHG kibocsátása nem haladhatja meg a fejenkénti 4,5t CO2-t és javasolta: az EU teljes CO2 kibocsátása 60% legyen csökkentve 2050-re. Az Egyesült Királyság 2010-re 20 %-al csökkentést vállalt, ez több, mint az EU tehermegosztási egyezményből következő 12,5 %, az 1990-es szinthez képest. A gazdasági folyamatokat olyan irányba tereli, amely 2050-re 60%-os csökkentést eredményez.

Mit várunk Nairobitól? - legyen egyértelmű ütemterve a 2012-ről szóló tárgyalásoknak: kezdés Nairobiban végzés lehetőleg 2008-ig -hogy az első (2008-2012) és a második kiotói vállalási periódus (2013-) között ne legyen szünet. - a fejlett országok drasztikus kibocsátás-csökkentése. Az EU erősítse meg korábbi célszámait, azaz 2020-ra 30%-ot és 2050-re 80%-ot. Ld. Európai elkötelezettségeket. (Magyarország is vállalja a 30%-os kibocsátás- csökkentést és rögzítse azt a készülő Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégiában) - a fejlődő országok kibocsátás-csökkentéséhez szükséges utak meghatározása, új források a fejlődő országok fenntartható energiarendszeréhez és kompenzáció ; jó: nemzetközi adaptációs pénzalap javaslata A kibocsátás-kereskedelmi rendszer: mindenki először a maga háza előtt seperjen USA ne fúrja meg a keretegyezmény tárgyalásokat; ld. Külön kezdeményezések (Ausztrália, stb.)

Magyar hozzáállás tíz uniós állam között Magyarország is hatásvizsgálatot kért a CCS-ről, a környezetvédelmi tanács végül további hatáselemzések gyorsított elvégzésében állapodott meg. Unión belül kis pont effektus

Befolyásoló események Stern-jelentés Atom:Barroso mellette, Nemzetközi Energia Ügynökség Kitekintés (Outlook), de: németek ellenzik (és EU-Elnökség)

Stratégiák – mi mit tehetünk? állampolgárok nyomásgyakorlása: klíma- alku tömegkampány, albumok, nov 3-4 demonstrációk: 45 ország, több 10000 Lobbizás: közvetett: vállalási dokuk véleményezése, közvetlen: delegációk Médiamunka