E-Learning alkalmazások KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Előadó: Dr. Remzső Tibor
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Informatikai eszközök és eljárások az oktatásban CBT— Computer Based Training WBT — Web-based Training Offline oktatási programok (CD-, vagy DVD alapú anyagok, multimédiás tartalom és hálózatfüggetlenség) Egyedi formátumok, a tartalom és a vezérlés nem válik szét Történet
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Tanulási formák Klasszikus tantermi: Előny: előadó és oktató között teljes értékő kommunikáció Hátrány: költséges és időigényes Off-line távoktatás: Papír, CBT (CD-ROM alapú) Előny: rugalmasság, alacsony költség Hátrány: alacsony, vagy nulla szintű kommunikáció
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. E-Learning oktatási forma Hagyományostól eltérő pedagógia technológia: –Szikron: – Tanár, diák egy időben vesz részt – Előny: interaktivitás – Hátrány: időbeli kötöttség Aszinkron –Tananyag online formában elérhető – Saját ütemezésben elsajátítható – Visszacsatolás: tesztek, feladatok – Önálló és csoportmunka – Tanár, diák kommunkáció aszinkron (pl. ben feltett kérdések) – Előny: rugalmasság – Hátrány: alacsonyobb kummunikációs szint
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Az e-Learning rendszerek struktúrája
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Szabványosítás Magyarországon a 90-es évek végén jelent meg Ekkor az USA-ban és Nyugat-Európában már széles körben elterjedt szabványokat használtak Az eljárások és az elkészített anyagok csereszabatossága miatt — a meglévő szabványok felhasználása lett a cél 2000 után De jure szabványok — amelyeket egy nemzetközi szervezet elfogadott (pl. ISO) De facto szabványok — a széles körű szakmai közösség elfogadta
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. A szabványosítás szükségessége Elektronikus oktatórendszer Tanulásmenedzsment rendszer (Learning Management System, LMS) Tartalomkezelő rendszerek (Learning Content Management System, LCMS) Fontos szempont a tartalom és a futtató környezetek kereskedelmi elkülönülése Szabványosítás –A tartalom és a tartalmat leíró információ (meta adat) formátumának meghatározása –Annak meghatározása, hogy a tartalom hogyan kommunikál a futtató környezettel
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. A szabványok előnyei Újrahasznosíthatóság –A létrehozott tartalom más helyeken (a futtató környezetnek megfelelően) is használható Hordozhatóság –Új hardver, szoftver környezet beállítása esetén a korábban létrehozott tartalmak használhatóak maradnak A verseny élénkítése –Árelőny a felhasználónak Globalizáció –Fontos tartalmak válnak könnyen hozzáférhetővé (külföldi egyetemek, tudományos műhelyek)
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Szabványosító szervezetek ADL (Advanced Distributed Learning) Aviation Industry CBT (Computer-Based Training) Committee (AICC) Alliance of Remote Instructional Authoring & Distribution Networks for Europe (ARIADNE) Advanced Learning Infrastructure Consortium (ALIC) Dublin Core Meta-data Initiative (DCMI) Education Network Australia (EdNA) Institute of Electrical and Electronics Engineers Learning Technology Standards Committee (IEEE LTSC) IMS Global Learning Consortium Inc. (IMS) International Standardization Organization - Join Technology Committee 1 Sub Committee 36 (ISO/IEC JTC1/SC36) Open Knowledge Initiative (OKI) European Partnership for a Common Approach to the Production of eLearning Technologies and Content (PROMETEUS) CEN/ISSS (Information Society Standardization System) WorkShop on Learning Technology (WS-LT)
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Az e-learning rendszerek alapvető működése A tananyagot egy LMS (Learning Management System) kézbesíti a hallgató számára –„érti” a tartalomcsomag tananyag struktúrát leíró metaállomány struktúráját –Kommunikációt folytat a kézbesített tananyaggal –Naplózza a hallgatói hozzáféréseket –Elemzi a hallgatók teljesítményét Osztályzás Ismétlésre javaslat Javaslat a tananyag átdolgozására –A rendszer dinamikusan működik, lehetőséget ad az oktató számára a beavatkozásra
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Amivel dolgoztam: SCORM modell Az egyik legáltalánosabban elfogadott eLearning szabvány Kritikus tömeget képvisel a szakmában A kidolgozó szervezet: Advanced Distributed Learning –A szervezetet az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma és a Fehér Ház Tudományos és M\szaki Irodája, valamint ay USA Munkaügyi Minisztériuma hozta létre. –Nem törekszik önálló, új kezdeményezések megalkotásra, hanem a különböző szabványajánló szervezetek (IMS, AICC, ARIADNE, IEEE) által kidolgozott specifikációk, és ajánlások alapján alkotja meg referencia modelljét, a SCORM-ot (Sharable Content Object Reference Model).
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. A SCORM alapkoncepciója
E-Learning KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt. Rendelkezésre álló anyagok Papp Gyula: eLearning szabványok (elemző tanulmány) Szilágyi József, Kiss András: E-Learning (Power Point prezentáció) Magyar információk –e-learning. lap.hu Oktatási anyag demok: –elearning.itc.hu
KÜRT Zrt. Információmenedzsment © 2007 KÜRT Zrt.