„A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása” kiemelt projekt TÁMOP – 5.6.2
Stratégiai célok: Az európai uniós támogatások eredményes és hatékony felhasználása Társadalmi és gazdasági célok: 1.jövedelem növekedése 2. foglalkoztatás szintjének emelkedése Beavatkozási célterületek (Operatív Programok): 1.gazdaságfejlesztés 2. közlekedésfejlesztés 3. környezeti és energetikai fejlesztés 4. regionális területfejlesztés 5. államreform 6. elektronikus közigazgatás 7. társadalmi infrastruktúra 8. társadalmi megújulás
Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) céljai A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása Az aktivitás területi különbségeinek csökkentése A változásokhoz való alkalmazkodás segítése Az egész életen át tartó tanulás elősegítése Az egészségi állapot és a munkavégző–képesség javítása A társadalmi kohézió erősítése, az esélyegyenlőség támogatása Forrása: Európai Szociális Alap (ESZA)
Társadalmi befogadás és részvétel erősítése (TÁMOP 5. prioritás) Beavatkozási területek 1. A kiemelt leghátrányosabb helyzetű térségek, valamint a településen belüli szegregáció csökkentését célzó komplex fejlesztések támogatása 2. Beruházás a jövőnkbe: gyermek és ifjúsági programok 3. A halmozottan hátrányos helyzetű csoportok szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférések javítása munkaerő-piaci integrációjuk előmozdítása érdekében 4. A szociális ellátórendszer fejlesztése, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása 5. A helyi közösségek és a civil társadalom fejlesztése 6. A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési programokkal – kedvezményezett: Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal (TÁMOP 5.6.) A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs helyi kezdeményezésekkel (TÁMOP ) (pályázati konstrukció, országos hatókörű) A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása (TÁMOP ) (kiemelt projekt, Észak Magyarország, Észak Alföld, Dél Dunántúl)
Szakember kliens reláció Szakember szakember reláció Know-how Áldozat- segítés Elítéltek reintegrációja Erkölcsi veszélyzónába került gyermek- és fiatalkorúak TÁMOP PÁLYÁZATOS KONSTRUKCIÓ ( ) TÁMOP KIEMELT PROJEKT ( ) Innovatív projektek beemelése és módszertani megalapozása Kiemelt projekt elemei bekerülnek a pályázati körbe 2011-től intézményrendszer PÁLYÁZATOK önkormányzatok civil szervezetekintézmények
Mi hívta életre a projektet? 1. A hazai bűnözés az 1980-as évek óta a négyszeresére nőtt 2. A bűncselekmények által okozott kár megtérülési aránya rendkívül alacsony (3-5 %) 3. A bűnmegelőzésnek nincs egységes intézményi és jogszabályi háttere 4. A bűnmegelőzésben érintett szereplők együttműködése esetleges 5. Az erkölcsi veszélyzónába kerültek és a súlyos bűncselekmények áldozatainak hátrányos munkaerőpiaci helyzete
Helyszínek Észak-magyarországi régió (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád) Észak-alföldi régió (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász- Nagykun-Szolnok) Dél-dunántúli régió (Baranya, Somogy, Tolna)
havi nettó átlagkereset (Ft) közoktatásban tanulók száma Közép-Magyarország Közép-Magyarország Közép-Dunántúl Észak-Alföld Nyugat-Dunántúl Dél-Alföld Dél-Dunántúl Észak-Magyarország Észak-Magyarország Közép-Dunántúl Észak-Alföld Dél-Dunántúl Dél-Alföld Nyugat-Dunántúl nyilvántartott álláskeresők beruházások változása 2006 és 2007 között (mrd Ft) Észak-Alföld Észak-Magyarország-48,5 Észak-Magyarország Észak-Alföld-42,2 Dél-Alföld Dél-Dunántúl-21,8 Dél-Dunántúl Dél-Alföld-19,2 Közép-Magyarország Közép-Magyarország-14,6 Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl-1,2 Nyugat-Dunántúl Közép-Dunántúl283,2
A kiemelt projekt átfogó célja A konstrukció a társadalmi bűnmegelőzés, valamint a társadalmi reintegráció kiszélesítését kívánja megalapozni az alábbiakban kiemelt célterületekre („pillérek”) fókuszálva: Gyermek és fiatalkori bűnözés csökkentése Az áldozattá válás megelőzése, áldozatsegítés A bűnelkövetők társadalmi visszailleszkedésének segítése
A projekt célcsoportjai A bűnmegelőzés területén tevékenykedő szakemberek (gyermekvédelmi alapellátásban dolgozók, gyermekvédelmi szakellátásban dolgozók, gyámügyi előadók, pedagógusok, óvópedagógusok, védőnők, gyermekorvosok, büntetés-végrehajtásban dolgozók, pártfogó felügyelők, rendőrök, áldozatsegítők, javító-nevelő intézetben dolgozók, bírók, ügyészek és szociális munkások). A fent felsoroltak „kliensei” (bűncselekmények áldozatai, erkölcsi veszélyzónában élő gyermekek és fiatalkorúak; valamint családi, kisközösségi környezetük, bűnelkövetők, pártfogoltak, fogvatartottak, a munkaerőpiacról kiszorultak.)
A projekt közvetlen céljai szakma- és intézményközi hálózatok kiépítése működő jelzőrendszer (-ek) kialakítása, a létező jelzőrendszerek optimalizálása a helyreállító igazságszolgáltatás elveinek és módszereinek bevezetése, terjesztése és fejlesztése a büntető igazságszolgáltatás körében és az ahhoz szorosan kapcsolódó területeken (közoktatás, gyermekvédelem) oktatási, módszertani tanulmányok, szakmai kézikönyvek, tananyagok, segédanyagok elkészítése modellprojektek generálása az érintett kliensek munkaerőpiaci helyzetének javítása
A projekt várható hatásai I. A célcsoportok társadalmi integrációjának, illetve reintegrációjának elősegítésével javul a társadalmi kohézió, a társadalom védekező képessége (TÁMOP cél). Egységes módszertan alakul ki. A társadalmi bűnmegelőzési tevékenység szervezettsége, szakmai színvonala javul a régiókban. Szakma- intézmény- és személyközi hálózatok alakulnak ki az érintett régiókban. Működőképes hálózatszerű jelzőrendszer alakul ki.
A projekt várható hatásai II. Javul az érintett kliensek integrációs esélye, munkaerő- piaci helyzete, munkához jutási lehetősége Az áldozatsegítés hatékonysága nő, azáltal, hogy több rászorulót ér el és intenzívebben segít A pártfogás hatékonysága és a közösségben végrehajtott büntetések száma nő Csökken a börtönnépesség, a bűnözés, a bűnismétlés mutatói javulnak A kiemelt projekt eredményei közvetetten hasznosulnak a Be., Btk. különös rész, a Bv. tv. kodifikációjában, valamint a Bűnmegelőzési Törvény koncepciójának kidolgozása során A helyreállító igazságszolgáltatás koncepciója hasznosul a bűnmegelőzésben és a büntető igazságszolgáltatásban A konfliktusfeloldás erőszakmentes mintái terjednek
Erősségek Gyengeségek Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája Megreformálásra került a gyermekvédelmi, a pártfogó felügyelői rendszer és az áldozatsegítő hálózat Mediáció Az OBmB pályáztatási gyakorlata Az elméleti szaktudás rendelkezésre áll Az IRM-ben folyik a bűntetőpolitika reformja Nincsenek elégséges ismereteink az áldozattá válás gyakoriságáról, a gyermekeket és fiatalkorúakat veszélyeztető tényezőkről, az elítéltek sikeres reintegrációjának meghatározóiról Hiányzik a társadalmi bűnmegelőzés módszertana A bűnmegelőzés szereplőinek heterogén a képzettsége,nincs képzés és továbbképzés Nem elég hatékony az együttműködés, nem működnek hatékonyan a jelzőrendszerek Nincsenek jól kidolgozott modellprojektek LehetőségekVeszélyek Átfogó társadalomtudományi kutatás Elkészül egy egységes szakmai koncepció alapján a haza bűnmegelőzés know how-ja. A akkreditálható képzések, továbbképzések Lehetőség a hatékony szakmai és intézményi együttműködés kialakítására Modellprojektek A látencia miatt nehéz megbízható és érvényes ismeretekhez jutni A szakmaterületek eltérő hagyománnyal és prioritásokkal rendelkeznek Elmarad az együttműködés intézményesülése a bűnmegelőzés és a büntető igazságszolgáltatás szereplői között
A projekt megvalósításának ütemezése I. (előkészítő) szakasz április március 31. költségvetés: 200 millió Ft. II. (megvalósítási) szakasz április 1. – várhatóan december 31. tervezett költségvetés: 2 milliárd Ft
Az I. szakaszra tervezett főbb tevékenységek Akkreditációra alkalmas tananyag elkészítése – szeptember A szakmai és társadalmi kommunikációt elősegítő interaktív web-felület készítése – szeptember Konferencia/felkészítő a projektben dolgozó szakmai megvalósítók és a szakértői célcsoport tájékoztatására és felkészítésére – október A klienseket érintő modellprojektek előkészítését segítő szakmai munkacsoportok szervezése, működtetése – október – február A klienseket érintő modellprojektek kidolgozása – február Társadalomtudományi kutatás az érintett három régióban az erkölcsi veszélyzónában lévő gyermek és fiatalkorúak, az áldozatsegítése és a fogvatartottak reintegrációjának témaköreiben – február Tájékoztató-kiadványok készítése a szakemberek, valamint kilenseik részére – február
A II. szakaszra tervezett főbb tevékenységek Modellprojektek Szakmai tréningek (kiemelten : helyreállító, konfliktuskezelő módszerek) Szakmai munkacsoportok, esetmegbeszélés, jelzőrendszerek „próbája” Hálózatépítés
Projektiroda Budapest Régiós iroda Miskolc Munkacsoportok változó helyszíneken Régiós iroda Debrecen Munkacsoportok változó helyszíneken Régiós iroda Pécs Munkacsoportok változó helyszíneken
Régiós munkacsoportok szerkezete (régiónként 24 szakember) 3 db. modellprojekt munkacsoport - Erkölcsi veszélyzónában levő gyermek- és fiatalkorúak (6 fő) - Áldozatsegítés (6 fő) - Elítéltek reintegrációja (6 fő) 2 db. elméleti munkacsoport - Gyermekvédelmi jelzőrendszer (3 fő) - Fiatalkorú büntető igazságszolgáltatás jelzőrendszere (3 fő) - Felnőttkorúak büntető igazságszolgáltatási jelzőrendszere (3 fő) - Bv. és pártfogó felügyelet együttműködésének fejlesztése (3 fő) - Mediáció és más közvetítői eljárások alkalmazása (3 fő) - Áldozatsegítés jelzőrendszere (3 fő)
Munkacsoportok tagjai - - gyermekvédelmi alap- és szakellátásban dolgozók - - önkormányzatok, kisebbségi önkormányzatok - - pedagógusok, óvópedagógusok - - védőnők, gyermekorvosok - - büntetés-végrehajtásban dolgozók - - pártfogó felügyelők - - rendőrök - - áldozatsegítők - - javító-nevelő intézetben dolgozók - - bírók, ügyészek - - szociális munkások - - szakterületi civil szervezetek - - polgárőrök
Projektiroda elérhetősége Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Büntetőpolitikai Főosztály 1055 Budapest, Kossuth tér 4. Sponga István Sponga István Balassa Szilvia Balassa Szilvia telefon: (06) fax: (06)
Honlapok Országos Bűnmegelőzési Bizottság Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága
Köszönjük a figyelmüket!