A Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program Veresegyház, április 25.
ÁTTEKINTÉS Magyarország részvétele a határon átnyúló együttműködési programokban A 19 megyéből 15 megye szerepel jogosult területként valamelyik határmenti programban, ill. földrajzi helyzeténél fogva több programban is.
ÁTTEKINTÉS Nemzetközi együttműködésekre rendelkezésre álló közösségi forrás Program típusaProgram neve Allokáció TOTAL* Forrás típusa Határmenti Együttműködési Programok - ETE Magyarország-Románia CBC224,5 M€ERFA Magyarország-Szlovákia CBC176,5 M€ERFA Ausztria-Magyarország CBC82,3 M€ERFA Szlovénia-Magyarország CBC29,3 M€ERFA Határmenti Együttműködési Programok – IPA, ENPI Magyarország-Horvátország IPA CBC52,4 M€IPA Magyarország-Szerbia IPA CBC50,1 M€IPA Magyarország-Szlovákia-Románia- Ukrajna ENPI CBC 68,6 M€ENPI Transznacionális Együttműködési Programok Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program 235,4 M€ ERFA, IPA, ENPI Közép-Európa Transznacionális Együttműködési Program 246,0 M€ERFA Interregionális ProgramINTERREG IVC321,3 M€ERFA Teljes EU-s allokáció ,4 M€ Projektek támogatására felhasználható EU-s forrás 1380,0 M€ * TA kerettel összesen
A HU-SK Operatív Program Hasonló problémák és kihívások Homogenitás – földrajzi, településhálózati és társadalmi-gazdasági egyaránt gyengén kiépített közúti infrastruktúra határátkelés nehézségei (folyók) rohamosan fejlődő gazdasági központok Dinamikus KKV szektor Alacsony intenzitású HU-SK gazdasági együttműködések Minőségi felsőoktatás Kihasználatlan turisztikai potenciál (term.véd. területek -><- rehabilitációra szoruló ipari térségek) EÜ-i együttműködések – jogharmonizáció nélkül nem hatékony
A HU-SK Operatív Program Átfogó, stratégiai cél: a határtérség gazdasági és társadalmi integrációjának erősítése. A fenti cél elérése érdekében meghatározott specifikus célok: a határtérség gazdasági versenyképességének erősítése az emberek és közösségek közötti társadalmi és kulturális koherencia növelése a határtérség elérhetőségének és kommunikációjának javítása a természeti értékek védelme Prioritások 1. azon együttműködéseket ösztönzi, melyek a gazdaság és társadalom integrált fejlődéséhez járulnak hozzá; 2. az együttműködések fizikai feltételeinek javítását célozza, elsősorban a közlekedési és kommunikációs, valamint a környezetvédelmi infrastruktúra terén, 3. szakmai segítségnyújtás (Technical Assistance)
A HU-SK Operatív Program Intézkedések 1.1 Beavatkozás: Határon átnyúló üzleti együttműködés támogatása Határon átnyúló üzleti infrastruktúra létesítése, fejlesztése, klaszterek támogatása KKV-k határon átnyúló együttműködésének támogatása Megvalósíthatósági tanulmányok, tervek, hatástanulmányok kidolgozása 1.2 Beavatkozás: K+F és innováció együttműködések támogatása RTD és innováció infrastruktúrák közös fejlesztése Intézményi kapcsolatok javítása, partnerség elősegítése az egyetemek, kutatóintézetek és KKV-k között Közös kutatási projektek végrehajtása, disszeminálása Megvalósíthatósági tanulmányok, műszaki tervek, építési tervek, környezeti hatástanulmányok kidolgozása
A HU-SK Operatív Program Beavatkozás: Közös turisztikai projektek elősegítése Közös turisztikai termékek fejlesztése A turistalátványosságok infrastruktúrájának fejlesztése Desztináció menedzsment támogatása - szervezetek közötti hálózatépítés támogatása Közös turisztikai termékek promóciója 1.4 Beavatkozás: Egészségügy és kockázat-megelőzés Egészségügyi szolgáltatói együttműködések támogatása közös eszközbeszerzés, vagy ellátás összehangolása, szakellátás fejlesztése által 1.5 Beavatkozás: Partnerségi, program- és projekt menedzsment kapacitások fejlesztése Integrált szervezeti struktúrák fejlesztése, együttműködési hálózatok közös stratégiák és tervek kidolgozása Projekt menedzsment és tervezési tevékenységek közös fejlesztése Közös PR tevékenység
A HU-SK Operatív Program Beavatkozás: Humán erőforrások közös használata és fejlesztése közoktatási és a szakképzési együttműködések hálózatok és modellek létrehozásának támogatása a közoktatási intézmények körében közös szakKépzési programok kidolgozása, szervezése és lebonyolítása A strukturális munkanélküliség javítása érdekében szervezett képzések támogatása munkaerő-piaci intézmények hálózatépítésének támogatása 1.7 Beavatkozás: Kisprojekt alap - Emberek közötti kapcsolatépítés Közös kulturális, szabadidős, és sportesemények szervezése Workshopok, szemináriumok, ösztöndíj-programok szervezése Egymás megértését segítő képzési programok, identitásra és hagyományőrzésre irányuló tevékenységek támogatása (múzeumok, könyvtárak, közösségi házak, örökségvédelmi hivatalok, színházak stb.)
A HU-SK Operatív Program Beavatkozás: Határon átnyúló környezetvédelem Vízgazdálkodás: határon átnyúló, meglévő intézményi együttműködések fejlesztése; a vízgazdálkodás harmonizációja az árvíz és a szennyezések megelőzése és kezelése területén; Környezetvédelem: hatékony hulladékgazdálkodás megteremtése, recycling Megújuló energiaforrások – infrastruktúrák létrehozásának támogatása (határon átnyúló hálózatosodás támogatása) Közös programok, tanulmányok és stratégiák kidolgozása 2.2 Beavatkozás: Természetvédelmi együttműködés Határon átnyúló Nemzeti Parkok és természetvédelmi területek (NATURA 2000) együttműködésének támogatása PR-tevékenység: közös konferenciák, workshopok, kiállítások szervezése A környezetvédelmi infrastruktúrák javításának közös vizsgálata
A HU-SK Operatív Program Beavatkozás: Kisléptékű közlekedési infrastruktúra fejlesztése, utak, kerékpárutak, közösségi közlekedés A határ menti településeket összekötő utak, kerékpárutak építése, felújítása Határon átnyúló, közösségi (tömeg)közlekedés infrastruktúrájának és szolgáltatásainak fejlesztése Kapcsolódó Megvalósíthatósági tanulmányok kidolgozása, műszaki tervek, építési tanulmányok, környezeti hatástanulmányok készítése 2.4 Beavatkozás: Folyókon való jobb határátkelési lehetőségek elősegítése Folyókon átívelő kisléptékű hídépítés, -felújítás Kompok és kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése Megvalósíthatósági tanulmányok, építési-műszaki tervek, hatástanulmányok 2.5 Beavatkozás: Információtechnológiai fejlesztések Szélessávú Internet infrastruktúrájának kiépítése Tanulmányok közös kidolgozása Közösségi programok IT területén A média bármely formájának közös kialakítása
Jogosult területek: Magyarországon: Győr-Moson-Sopron, Komárom- Esztergom, Pest, Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék, Budapest Szlovákiában: Pozsonyi, Nagyszombati, Nyitrai, Besztercebányai, Kassai kerületek Prioritás Közösségi Támogatás (ERFA) (EUR) 1. Prioritás Gazdaság és társadalom (41%) 2. Prioritás Környezet- és természetvédelem, elérhetőség (53%) 3. Prioritás Technikai segítségnyújtás (6%) Összesen Források megoszlása
332 nyertes projekt 282 leszerződött projekt 144 M euró leszerződött ERFA Σ Felh í v á s sz á ma Megjelen é s d á tuma Meghirdetett keret ö sszeg (EUR) Nyertes projektek sz á ma Leszerződ ö tt projektek sz á ma Leszerződ ö tt ERFA ö sszeg (EUR) HUSK/ HUSK/ HUSK/ HUSK/ HUSK/ n.r
Önkormányzatok a HU-SK programban -Az IMIR rendszerben mindösszesen 126 önkormányzat, illetve önkormányzati intézmény szerepel (beleértve a megyei önkormányzatokat is), mint támogatást nyert projektrésszel rendelkező partner; -Magyar oldalon összesen 382 db. projektrész nyert támogatást, ebből 133 db. (~35%) kötődik önkormányzathoz, illetve településhez (pl. adott településért tevékenykedő egyesület); -A magyarországi partnerekkel eddig mindösszesen leszerződött 73,38 M EUR 37,38%-a került önkormányzatokhoz (27,43 M EUR); -Az igazolt összes ERFA támogatás 40,15%-a kötődik önkormányzatokhoz; -Következésképp az önkormányzatok által benyújtott kifizetési kérelmek az átlagosnál jobb minőségűek
Önkormányzatok a HU-SK programban
Előfinanszírozás A projektek nagy része továbbra is cash-flow problémákkal küzd, melyek következtében a tervezett forrásfelhasználás késik. Pozitív fejlemény a 160/2009-es kormányrendelet évi módosítása, melynek eredményeképp az EUR feletti elismerhető költséggel bíró bármely magyarországi projektgazda megelőlegezésben részesülhet (közszféra szerv, RFÜ illetve Megyei Önk. ezen értékhatár alatt is), azaz az ERFA rész 30%-nak előlegként megkapja. Projekt módosítások Részben a fenti, részben más okok miatt a projektek a vártnál lényegesen nagyobb tömegben kérnek módosításokat, melyek halmozott késéseket okoznak. Engedélyek A projektek előkészítettségi foka nem éri el a kívánt mértéket, a beruházások jellemzően nem rendelkeznek építési engedélyekkel a megkezdéshez, így hosszabb a szerződéskötés a tervezettnél. A működési ill. forgalombahelyezési eljárás időigénye szintén problémát okoz a zárójelentéshez kapcsolódó támogatás igénylésekor (részszámlák nagyságának és ütemezésének fontossága!) Kormányközi egyezmények Határt metsző vonalas létesítmények fejlesztései hosszas előzetes egyeztetést igényelnek. Programmegvalósítás sajátosságai és nehézségei
Az ETE jövője Az Európai Bizottság október 6-án tette közzé a kohéziós politika jövőbeli működési, és forrásának felhasználási kereteit rögzítő jogszabálycsomag tervezetét külön ETE rendelet: az egyes programok szabályozásának harmonizációja, a prioritások koncentrációja, projekt-kiválasztási kritériumok szigorítása összhang kialakítása szükséges a konvergencia- és versenyképességi programokkal (Pl. ROP), valamint más, a programterületen megvalósuló területi együttműködési programokkal (Pl. Danube Strategy) Közös mutatókat kell meghatározni a CBC programok megvalósításában elért eredmények értékelésére, amelyeket az egyedi jelleghez kell igazítani. A legutóbbi programozó ülésen felvetődött, hogy a jövőben támogatási kritériumként lenne meghatározva egyes indikátorok vállalása, illetve a vállalt mennyiség. Ezzel a partnerek ösztönözve lennének a programszinten meghatározott indikátorokhoz – így a program sikeréhez – való konkrét hozzájárulásra.. Ki kell alakítani a támogathatósági szabályok egyértelmű hierarchiáját, amelyben a nemzeti szabályozást felülírja a közösségi.
A közeljövőben… Szerződéskötés a 4. pályázati felhívás nyertes kedvezményezetteivel Az 5. pályázati felhívásra beérkezett pályázatok kiválasztása Az ERFA és ETE rendeletek tervezeteinek tanulmányozása Operatív Program kidolgozása a programozási munkacsoport tagjaival együttműködésben (résztvevő régiók/megyék, minisztériumok) A 218/2009-es Korm.rend. alapján történt meg a megyei fejlesztési koncepciók előkészítése, melynek 12.§-a a partnerségi terv végrehajtását is szorgalmazza. Ebben a települési önkormányzatoknak aktív szereplőnek kell lenniük, mert a területfejlesztési tv évi módosításával a területfejlesztés alapegységeivé a megyék váltak. A HU-SK programozó csoportban (Task Force) a megyei önkormányzatok képviselői szavazó tagok. LOBBY
Köszönöm a figyelmet! Jenei Gábor HU-SK programirányító Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága 1077 Budapest, Wesselényi u Tel.: Fax.: