Esztétikai alapfogalmak Roger Scruton

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Lukács Oktatási Központ -
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Tiziano III. Pál kuzinok körében DPI-Csepeli-1 ppp dkm Tiziano más kép.
Az Eukarisztia titkáról elmélkedve az első kérdés, amelyet szemlélünk, hogy mi is az
Az én világom Somogyi J (verse).
Pénz-Gyönyör-Szabadság
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A Barátság.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Esztétikai alapfogalmak (Scruton)
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
A nőkről.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Népszerű kultúra és magaskultúra
A reneszánsz.
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
A melankólikus vérmérséklet
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Szerelem „Azt kértem Tőled, hogy szeress még. Azt mondtad, hogy Neked ennyi nem elég. Annyi mindent adhatnék még hát kérlek Kicsim kérlek maradj még! Maradj.
A 19. századi líra átalakulása
Megújulás Szigete. Lelki szemeiddel képzeld el, amint feltűnik a messzeségben egy apró hajó, és fokozatosan közelít feléd. Amint egyre közelebb ér, két.
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
Névnapodra Szeretettel
BOHÓCOK ÉS BÖLCSESSÉGEK.
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Szülőhazám! Zenével:.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bevezetés a neveléstudományba
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Szeretet nélkül kapcsolat-romboló erő, szeretettel kötőanyag
„Mi dolgunk a világban?”
Rajzfejlődés-áttekintés
Az én világom Somogyí J (verse).
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Készítette: Jon A. Palmer
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
{ Miért utálnak a férfiak gyülekezetbe járni? Nehéz kérdések, Békevár, Jóföldi Endre, 2012.
A pontos idő: 18:58.
A t e r m é s z d a l Csak az erős ember ismeri a szeretetet,
Az Élet Igéje október.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller
Reneszánsz.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Személyes életvitel. III. A helyes életvezetés elméleti alapjai. 7. Értelmesen ápold magad Az egészséges életvitelhez hozzátarozik önmagunknak, a testünknek,
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS

A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
A Biblia és a képzőművészet
Jegyezd meg jól, nem te döntöttél, hogy megszüless vagy sem
Előadás másolata:

Esztétikai alapfogalmak Roger Scruton Nyolcadik előadás Művészet és erōs

A szépség fajtái Emberi szépség Természeti szépség Mindennapi szépség Művészi szépség Alábbiakban: hogy lesz 1-ből 4. A vágy tárgya 4. Kontempláció tárgya Bizonyságképp, hogy van az ízlésnek mércéje

Individualitás Arcunkon – megjelenik individualitásunk Szem, száj, bőr – szabadság, jellem és ítélőképesség – kifejezik az ént Arcképeken intencióink, morális állásunk és önképünk

Testábrázolás Tizianónál és Bouchernál Tiziano: Urbinói Vénusz Fekvő Vénusz: elvileg vágyat kelt De tekintetünket magához láncolja a szeme Az arc individualizálja a testet Távolságtartó komolyság François Boucher: általa ábrázolt női testek – nem individualizáltak – mindegyiknek ugyanolyan az arca – patent Szexuális vágyra utalnak Lélek nem látszik át – homogenitás A 18. század testkultuszát fejezi ki – áttetsző bőr, lányos mellek és a comb fölött egy gyűrű háj Nem lakja őket lélek Arcokon – nincs jelen az én Ezért inkább dekoratív- mint szép

Mennyei és földi szépség TIzianónál nem égi birodalomban vagyunk, otthon biztonsága Egyénített arckifejezés Környezetét uralja Bájait nem ő mutogatja nekünk Ezért nem is szégyenli Teste és lelke harmóniában van A személyiség szabadon jelenik meg Vénusz születése témák összevetése Botticellinél semleges arc, - egyszerre individualitás és misztifikálás Korai reneszánsz Vénusz – égi magasságban mozog Túl van a vágyható dolgok kategóriáján

Rembrandt: Zsuzsana és a vének Zsuzsanna testét összehúzza – szégyenkezik Tiziano képén a szép személy és a kép szépsége összecseng

Erotikus művészet Az akt: nem meztelen, hanem levetkőztetett Urbinói Vénusz – testét láthatatlan drapéria fedi Ezért nem tűnik tiltott gyümölcsnek Boucher-nál – az arc – a testre utal Titiannál is van benne erotikus – de az arc uralja a formát, fenntartja birtokjogát a test fölött – erotikus művészet – nem buja és kéjvágyó Vénuszt visszatartja tőlünk

Tizian és Manet Manet: Boulevardienne – 19. századi Párizs jelensége. Tekintete nem erotikus Virágcsokrot küldött neki valaki Öntudatos lény – Feltámaszkodik – nem engedi el magát A kép szépsége – nem a nőé, akit ábrázol

Erōs és vágy Egyént azért választja az ember, mert szép A szépség univerzálé – nem szerezhető meg, csak kontempláció tárgyává tehető Fizikai vágy tárgya – nem ér fel a személyhez – erotikus szerelem – túltesz rajta A reneszánszig platonikus nézetek uralkodnak Utána – megjelenik az erotikus érzelmek ábrázolása – művészetben, zenében és költészetben – Lásd Shakespeare, Milton Botticelli:Tizian = Dante: Milton Az újféle szerelemben – a test a racionális lélek fizikai jelenléteként fontos Szexuális vágy és az erotikus szerelem – összekapcsolódik Erotikus szerelem – mint a megtestesült egyéniség jellemzője Az erotikus az emberi állapot sajátja Misztérium, melytől nem tudunk szabadulni Platonikus koncepció: a vágy tárgya – az örökhöz vezet el Újkori: a vágy tárgya racionális és halandó – nem tud megszabadulni tőle

Művészet és pornográfia Botticelli: platonista – Vénusza – a lélek szerelmen keresztül való felülemelkedése Nem erotikus –égi szépségű – mint Szűz Mária A reneszánszot követően – a szexuális vágy rehabilitációja Így jön létre egy igazi erotikus művészet Az ember a vágy alanya és tárgya De mi a különbség az erotikus művészet és a pornográfia között

Erotikus vs pornográf Erotikus: a megtestesült személy iránti érdeklődés Pornográf: a test iránti érdeklődés Vágy két személy közti interperszonális kapcsolat – nem csak testi alapon A másik énje vonz Az alanyok – ahogy Kant tanítja – szabd individuumok Pornográfia // rabszolgaság: az emberi személy tagadása – nem tekintjük önértéknek a másikat

Szoft pornográfia Pornográfia – fantázia érdeke (explicit és személytelen) Erotikus művészet – a képzeleté (csak utalás és személyes) Erotikus mávészet – fátylat borít tárgyára Maga a test – olyan illedelmes –tiltjaa leskelődést – erotikus, de - szertartásos

Boucher: Szőke odaliszk Már a póz is illetlen – szexuális aktusra utal Tekintete nem ellensúlyozza Nem adja okát a póznak A festőt nem érdekli az ábrázolt személy (pedig tudjuk ki volt a modellje: Louise O’Murphy – a király szolgálatára

A morális kérdés Ma már sokféle technikával jelenik meg a pornográfia Védi a véleménynyilvánítás szabadsága Az illendőség – ma már az elnyomás eszközeként lepleződik le Boucher – az elválasztó vonal – az esztétikai és a szexuális között Így a képzelet nem ugrik át a fantázia világába Női szépség – nem a megszerzésére ösztönöz

A pornográfia Az alanyból tárgyat csinál Az emberből dolgot Elvész a varázslat – ami szépségük titka Descartes filozófiája – elválasztotta a testet a lélektől – a test tárggyá vált – mely tulajdonomban van Ez a pornográf képhez való viszonyom is

Hagyományos elképzelés Testem: nem tulajdonom, hanem – megtestesülésem Testem – maga is alany, mint én Csak annyira birtoklom, mint magamat Ami testemmel történik, velem történik Ami nekem fáj, azoknak is fáj, akik szeretnek A szexuális érzést, nem szabadna kiváltható érzékelésnek tekinteni Forrása annak revelációja, hogy mi vagy. Prostitúcióval szembeni morális kritika: tested elválaszthatatlan tőled Eladva tested, lelked is megkeményedik Pornográfia – az emberi szépség megszentségtelenítése

Szépség és erōs Összefoglalva: arról a régi platonikus nézetről volt szó, mely szerint az erōs a szépség működési elve minden megjelenési formájában A szépség célja, hogy eltávoilítsa az emberi életet, beleértve a szexet is, olyan távolságba, ahonnét undor nélkül szemlélhető. E távolság nélkül képzelet – fantáziává válik, és a szépség mérgezetté Elveszti értékét és csak ára lesz Emberi szépség – megtestesülésben van Művészet –tárgyiasítja a testet – eltávolítva a morális viszonyok birodalmából Ízlés – morális vonatkozású Pornográfia – tárgyjellegűvé teszi a testet Ez az érdek – ellentétes humanitásunkkal Az ízlés mércéjét – a kritikus erénye határozza meg, s ezek az erények a morális életben vizsgáznak