Megy a gőzös, megy a gőzös….

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
Advertisements

Vasúttársaságok.
működtetési vezérigazgató-helyettes
GanzPlan Hungária Kft. Cégismertető
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
A tercier és a kvaterner szektor
Hardver alapok I. 10. osztály.
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
GÉP - MUNKA – ENERGIA - TELJESÍTMÉNY
A győztesek felelőssége – Tájkép csata után
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Bemutató a Rétközről és a fényeslitki iparparkról
A Transz-Szibériai Expressz
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Kombinált fuvarozások
KTE előadás Salgótarjánban október 4.
Nyíregyháza, szeptember 09.
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Gőzmozdonyok I. 1. előadás Dr. Csiba József
Logisztika 6.előadás.
IPARI FORRADALOM.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Túl alacsony-e Magyarországon a villamosított vasútvonalak hossza?
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI PROBLÉMA ELEMZÉSE
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Készítette: Farkas Dominik
Vízi és vasúti szállítás
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
A PLC és használatának előnyei
Közl_kvéd021 közlekedési zaj források mérés/számítás (határértékek) csökkentés.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Intelligens közúti kereszteződés
Az Európai Unió Közlekedési politikája
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Hajdúszoboszló, Az innováció fontossága a vasúti járműgyártásban Koronczai László Hegesztési felelős Stadler Szolnok Vasúti Járműgyártó.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
TECHNIKA ÉS TECHNOLÓGIA
Készítette: Csala Flórián
Készítette: Kovács Adrienn
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
IPARI FORRADALOM KIBONTAKOZÁSA
A közlekedés fogalma és rendszere
Levegő védelem Készítette: Kánya Gergő.
Menetdiagram.
MIÉRT A TEXTIIPAR?. EREDETI TŐKEFELHALMOZÁS.
James Watt.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
Technikai Találmányok BEMUTATÓ ALCÍMEBEMUTATÓ ALCÍME.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Kiss Bettina Hosszú Norbert
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Hungarian Testing Board
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
Magyarország infrastruktúrája
Atomerőművek a villamosenergia-termelésben
Előadás másolata:

Megy a gőzös, megy a gőzös….

A vasút A vasút kötöttpályás közlekedési rendszer, amelynek az elemei a vasúti pálya és a köré épülő vasúti infrastruktúra, illetve a többnyire a „vonatban” közlekedő vasúti járművek. A vonat vontatását többnyire mozdony végzi. A vasúti infrastruktúra hálózatba rendeződik, amelynek csomópontjaiként a vasútállomások és pályaudvarok szolgálnak. A vasút egyaránt alkalmas személy- és teherszállításra. A vasúti közlekedés a többi közlekedési módhoz képest elsősorban ott versenyképes, ahol sok embert vagy árut kell nagy távolságra szállítani, vagy egy sűrű hálózatban kell hatékonyan áru- vagy személyszállítási feladatokat (tömegközlekedés) megoldani.

Az acélsínen gördülő acélkerekeknek köszönhetően a vasúti kocsik gördülési ellenállása viszonylag kicsi (8-szor kisebb, mint a gumi-aszfalt kapcsolat esetén), és a légellenállás a vonatszerelvény kialakítása miatt nem jelentős, ezért a vontatás költsége alacsony. Előnye a rendszeres és tömeges személy-, illetve áruszállításban bontakozik ki. A vasúti rendszer kiépítésének viszont magas a költsége, illetve pályához kötöttsége kevésbé rugalmas kiszolgálást tesz lehetővé a szinte mindenütt jelenlévő közútnál. Manapság ott, ahol kisebb mennyiségeket kell gyorsan célba juttatni, valamint nagy az emelkedő (lejtő) mértéke, a vasút háttérbe szorult, szerepét a közúti, illetve a légi közlekedés vette át.

A mozdonyok A mozdonyok alapvetően csoportosíthatók: az alkalmazott erőgép, az ellátott vontatási feladat, a vasúti pálya nyomtávolsága, a vasúti pálya jellege, a vonóerő-kifejtés módja szerint.

Erőgépek és erőátviteli rendszerek A mozdony erőgépének feladata az energiahordozóban tárolt, vagy az energiaforrásból vételezett energia átalakítása a mozdony feladatának ellátásához szükséges mechanikai munkává. Az erőgép energiaellátásában lényeges különbség van a hőerőgépes (gőz-, dízel8mozdonyok) és a villamos mozdonyok között.

A gőzmozdony

A gőzgép előttről…

A gőzmozdony feltalálói Richard Trevithick (1804), Timothy Hackworth(1808), John Blenkinsop (1812), William Hedley (1813), George Stephenson (1814). Az ipar végül a Stephenson által épített mozdonyok mellett döntött.

A gőzmozdony szerkezeti elemeit három fő csoportba lehet felosztani, melyek a következők: Mozdonykazán, amelyben a tüzelőanyag égése során felszabaduló hőenergia átadása történik a kazánvízbe, majd az abból gőz fejlődik. Mozdony gépezet, amiben a vízgőz hőenergiája mechanikai munkává alakul át. Mozdony futómű, ami a jármű haladását teszi lehetővé, és az egyes szerkezeti részeket alátámasztja és összetartja.

A mozdonykazán is több részre osztható: Állókazán

Hosszúkazán

Fűst szekrény

Gőzmozdony gépezete Heusinger-Walschaert rendszerű vezérművel, működés közben. Jelmagyarázat: 1: lengőív, 2: ellenforgattyú, 3: tolattyúvonórúd, 4: elősietési összekötőrúd, 5: keresztfej, 6: tolattyú, 7: gőzhenger, 8: kormányvonórúd

Híres gőzmozdonyok

Dízelmozdonyok

Csoportosítás erőátvitel szerint Dízel-mechanikus erőátvitel Dízel-hidraulikus erőátvitel Dízel-villamos erőátvitel

Dízel-mechanikus erőátvitel

Dízel-hidraulikus erőátvitel

Dízel-villamos erőátvitel

Néhány Magyarországon használt dízelmozdony

Villamos mozdonyok

Néhány Villamos mozdony

Egyéb mozdonyok/vonatok

Vonat kocsi típusok Személykocsi Hálókocsi Étkezőkocsi

Teherkocsi Konténerszállító