Hűtőkompresszorok Irodalom: Dr. Jakab Zoltán, Kompresszoros hűtés II. Sashalmi György Pécs, 2002. 07.
Hűtőkompresszorok A kompresszoros hűtőberendezések a mechanikai energiát hasznosítják. A mechanikai energia előállítására használt erőgépek elektromos-, vagy kémiai energia (pl. robbanómotor) felhasználásával működnek
A mechanikus működtetésű kompresszorok alapvető rendszereinek felosztása Gördülődugattyús kompresszor Forgólapátos kompresszor Csavarkompresszor (screw) Spirálkompresszor (scrol) Tárcsadugattyús kompresszor Merülődugattyús kompresszor Membrán kompresszor Lengő (rezonancia) kompresszor Forgódugattyús (rotációs) Alternáló dugattyús Dugattyús kompresszor Turbókompresszor Kompresszor Radiál kompresszor Axiál kompresszor
A kompresszorok a meghajtómotorral való kapcsolatuk alapján csoportosíthatók Nyitott Hermetikus félhermetikus
Alternáló dugattyús kompresszorok
Váltakozó áramú kompresszorok
Egyenáramú kompresszorok
Munkafázisok Szívóütem Alsó holtpont Sűrítés Áttolási ütem Felső holtpont Károstér-expanzió
Indikátor diagram (a dugattyús kompresszorban végbemenő elvi folyamatot ábrázoló diagram) s = löket p = nyomás
Hajtómű rendszerek A hajtómű feladata, hogy a kompresszor működtetéséhez használatos erőgép forgó mozgását, egyenesvonalú alternáló mozgássá alakítsa át.
Keresztfejes hajtómű
Forgattyús hajtómű
Excenteres hajtómű
Kulisszás hajtómű
Bolygótárcsás, (támolygó tárcsás)
Henger elrendezések
Egyhengeres
Kéthengeres soros
„V” – „W” elrendezésű
Függőleges tengelyű gépeknél előfordul a csillag-alakú elrendezés.
Csúszógyűrüs tömítések A nyitott kompresszor hajtóművének nélkülözhetetlen része a szabadba kivezetett tengely tömítésére.
Csőmembrános
Forgógyűrűs
Korszerű tengelytömítés
A csúszógyűrűs tengelytömítések megbízható és bőséges olajozást igényelnek!
Az olajozás feladata Ellátja az egymáson csúszó alkatrészek kenését Elősegíti a felületek közötti tömítést. Jelzi a tömszelence meghibásodását
A forgógyűrű anyaga ötvözött, nagy felületi keménységű edzett acél A forgógyűrű anyaga ötvözött, nagy felületi keménységű edzett acél. A csúszófelület sík, és rendkívül finoman megmunkált.
Munkaszelepek
Önrugozó lemezszelepek Tömítő eleme egy vékony, rugalmas acéllemez amely működése közben elhajlik és a nyílást szabaddá teszi
Előnyei: Egyszerű, könnyen gyártható, olcsó kialakítás Kis károstér Kis mozgó tömeg Csekély zajkeltő hatás Hosszú élettartam
Lapszelepek Tömítő eleme egy merev acéllap, amelyet külön lágy rugó szorít az átömlőnyillásra.
Előnyei: Az átömlő csatornák méretének növelhetősége A szállítási fok szempontjából előnyös, szimmetrikus áramlási viszonyok a hengerben.
Hátrány: Több és súlyosabb alkatrész Nagyobb zajosság
Különleges szeleprendszerek
A kompresszor kenése A kompresszor élettartama szempont-jából elsőrendű fontosságú!
Kenéstechnikai szempontból fontos A mindenkori hőmérséklet- és terhelési viszonyokhoz megfelelő víszkozítású, jó minőségű kenőolaj. A kenési helyekre az olaj megfelelő mennyiségbe jusson el
Kenési módszerek
Szóróolajozás hátránya: az olajszintváltozásra rendkívül érzékeny
Centrifugál-olajozás
Kényszerolajozás Bolygókerekes szivattyú Fogaskerék-olajszivattyú A szivattyú az olajteknőből szívja fel az olajat egy szennyszűrőn át, amelyet rendszerint az olajteknő aljában helyeznek el. Az olajszivattyú által szállított nagynyomású olaj szabályozási, vezérlési célokra segédenergiául is szolgálhat
Olaj fűtése Az olaj indulási felhabzását, a buborékképződést az olajteknő felfűtésével lehet kivédeni (karterfűtés). Különösen fontos, ha az olaj az alkalmazott hűtőközeget jól oldja. A karterfűtést ha automatika nem szabályozza az indulás előtt megfelelő idővel (12-24 óra) be kell kapcsolni, vagy üzemszünetben mindig működtetni kell. Az olaj hőmérséklete indulásig 40-50°C-ig melegedjen
Dugattyús kompresszorok felépítése
Nyitott kompresszorok Előnyei:
Hermetikus kompresszorok Előnyei:
Félhermetikus kompresszorok Előnyei:
Bolygótárcsás kompresszor
Gördülődugattyús kompresszor
Forgólapátos kompresszor
Csavarkompresszor (Screw-kompresszor)
Spirálkompresszor
Turbókompresszor
A hűtőkompresszor kiválasztásának elvei A hűtés célja A hűtőközeg fajtája A szükséges maximális bruttó elpárolgási teljesítmény Az elpárolgási hőmérséklet Az elpárologtatóban létrejövő túlhevítés
Az elpárologtató és a kompresszor közötti vezetékszakaszon létrejövő nyomáscsökkenés A szívóvezetékben bekövetkező túlhevülés. A maximális hűtőteljesítménnyel egyidejűleg várható kondenzációs hőmérséklet. A nagynyomású gőzvezetékben bekövetkező nyomásesés Az utóhűtés mértéke
vége